Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1534
Emesene er ikke en veldig kjent klient enda, men den har raskt blitt kanskje den beste klienten på Linux-plattformen. Mye av grunnen er det at bidragsyterne aktivt jobber for å støtte de siste MSN-protokollene. Til forskjell fra Gaim, som nå bruker MSNP9, så er emesene nesten 100% oppdatert i forhold til Windows LIVE Messenger (De kjører nå MSNP13, og de få endringene i MSNP15 skal snart inn).

Emesene er enda ikke helt ferdig, men SVN(utviklings)-versjonen er lett å installere og bruke, samtidig som den er rimelig komplett. Guiden under er skrevet med utgangspunkt i Ubuntu, men burde være lett å følge i andre Debian-baserte distroer, og med litt modifikasjon også på hvilken som helst distro.

Åpne en Terminal og gjør som følger for å installere emesene. (Først installeres subversion, som du trenger for å installere emesene. Har du alt subversion får du en melding om dette):

Kode

sudo apt-get install subversion
mkdir emesene
https://emesene.svn.sourceforge.net/svnroot/emesene/trunk/emesene emesene
Siste revisjon av emesene er nå lastet ned til mappen "emesene" i din Home-mappe. For eksempel: /home/oby/emesene i mitt tilfelle. For å starte programmet må du enten lage en launcher i applications-menyen eller på skrivebordet, og fylle inn følgende under "command":

Kode

python ~/emesene/Controller.py
(Alternativt kan du kjøre programmet fra terminalen med samme kommando)

Emesene vil nå starte, og selve programmet er veldig likt Windows Live Messenger.


For å oppdatere emesene til siste revisjon:
Daglig blir koden oppdatert, og bugs blir fikset. Rapporter gjerne også bugs på www.emesene.org
For å laste ned siste kode, skriv følgende i terminalen:

Kode

svn up ~/emesene
Da vil enten en lite over de endrede filene komme opp, eller eventuelt vil du få vite hvilken revisjon du nå kjører. Alle instillinger osv blir beholdt ved oppgradering.


Mangler i forhold til WLM:
Per i dag er den eneste viktige mangelen det at emesene ikke støtter filoverføringer. Dette kommer, men det er en tung kodejobb som ikke har vært prioritert før nå.
Sist endret av Øby; 30. august 2007 kl. 19:01.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Flott! men de må fikse filoverføring før jeg gidder bytte ut Gaim. Gaim funker flott men de har sucky filoverføring. Om jeg ikke tar feil så går fila via microsoft før den treffer meg. Tar bort i natta lang tid. Så lang tid at det er ubrukelig til alt annet en rene tekst filer som er så små at de kan med enkelhet skrives i sin helhet via msn..

For andre gentoo brukere så ligger en ebuild på sabayon overlayet. Ikke testet ei heller sett på, men google sier så
Sist endret av sptz; 1. september 2007 kl. 02:04.
Den riktige SVN kommandoen er:

Kode

svn co https://emesene.svn.sourceforge.net/svnroot/emesene/trunk/emesene emesene
Sist endret av Nine; 1. september 2007 kl. 16:22.
Uff, at jeg klarte å skrive det feil :S

Får heller ikke redigert førsteposten, men håper folk leser Nine sitt innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Øby's Avatar
Trådstarter
Emesene har nå kommet i v 1.0, og alle vesentlige funksjoner (minus webcam) er nå integrert:
http://www.emesene.org


Hvis dere bruker SVN til å oppdatere, slik som i guiden, så vil dere se at Webcam-support er på vei inn i utviklingskoden. Koden til den stabile 1.0-branchen har derimot ikke webcam-support.
Dette var en bra guide, og jeg har faktisk letet etter en rimelig god lynmeldingsklient i linux, men ingen falt helt i smak. Jeg skal teste ut dette så kjapt jeg får gentoo'n eller arch på bena på laptopen.

Også blir det kp til deg!