Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4084
Jeg er for tiden på leting etter et godt program for å tegne mekaniske 3d tegninger, som er gratis (er student)

Ønsker:
- Mulighet til å simulere bevegelser
- Lagre i formater som kan brukes til maskinering
- Et godt utvalg av tutorials
- Mulighet til å konvertere 3d til 2d (og omvendt)

Bonus:
- Kunne kjøre på min bærbare PC (er en ultrabook med OK maskinvare, i5 - 8GB ram)
- Funksjoner til 3d printing (automatisk generering av support, etc)
- En katalog med ferdige 3d komponenter (i hovedsak pc komponenter)

Disse har jeg prøvd:
- Google Sketchup (savner en del funksjoner)
- VariCAD (Jalla autocad, funker, men savner en del funksjoner)
- Blender (så vidt prøvd, virker som det ikke egner seg til mekaniske tegninger)
- Thinkercad (funker knall til enkle braketter, men ikke noe mere)
- 123D Design (Helt OK)
- DesigneSpark Mechanical (Tester dette atm, men irriterende at det koster penger for enkelte ad-on)
Sist endret av GreenRay; 22. oktober 2015 kl. 22:51.
Alt fra autodesk er vel gratis for studenter og overlegent sammenlignet med gratisprogrammer.
SolidWorks student edition er det du leter etter!
Fusion 360, men vis du vil holde arbeidet for deg selv, utviklig osv så er det nok ikke tingen da alt ligger offentlig på skyene trur jeg. Er gratis så lenge du ikke omsetter for mer enn 150 000 dollar.

Leste over første posten en gang til, trur jeg bommet med anbefalingen.
Sist endret av Hightemplar; 22. oktober 2015 kl. 22:59.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Alt fra autodesk er vel gratis for studenter og overlegent sammenlignet med gratisprogrammer.
Vis hele sitatet...
Men autodesk har jo et lass med forskjellige 3d program, vet du hvilket som egner seg til min bruk?

Sitat av eplesin Vis innlegg
SolidWorks student edition er det du leter etter!
Vis hele sitatet...
Skal ta en titt på dette Takk for tips!
Er SolidWorks noe ala SolidEdge?

Sitat av Hightemplar Vis innlegg
Fusion 360, men vis du vil holde arbeidet for deg selv, utviklig osv så er det nok ikke tingen da alt ligger offentlig på skyene trur jeg. Er gratis så lenge du ikke omsetter for mer enn 150 000 dollar.

Leste over første posten en gang til, trur jeg bommet med anbefalingen.
Vis hele sitatet...
Vet det er en del som driver med 3d printing som bruker dette. Hvorfor bommet du?
Sitat av GreenRay Vis innlegg

Vet det er en del som driver med 3d printing som bruker dette. Hvorfor bommet du?
Vis hele sitatet...
Bruker det til 3d fresen min. Men vet ikke hvordan/om det kan simulere bevegelser( jeg har ihvertfall ikke brukt det). Vet heller ikke om det har noe særlig bibliotek med ferdige komponenter, man har jo skyen med alle prosjekter, men vet ikke hvor lett det er å slå opp der.
Jeg har brukt endel PTC Creo på høgskolen (produksjonsingeniør, maskinfag), her kan du sette på opplagre, krefter, materialtype osv på delene du har tegnet og simulere dette for å se om du får for mye bøyning/brudd i delene hvis det var det du tenkte på. Du kan også konvertere 3d delene til 2d maskintegninger. Gratis for studenter: http://www.ptc.com/communities/acade.../free-software
Sjekk ut Inventor fra Autodesk, den skal ivareta det meste du spør etter og mye mer til.
ProEngineer, hands down!! Veldig enkelt å bruke, samtidig som at det har en drøss funksjoner. Du arbeider mye i form av 2D til 3D. SKal se om jeg har noe eksempler på pcen


EDIT: Dette har jeg klart å laste ned gratis fra PirateBay, fullt fungerende! Er klar over at prislappen gjør det totalt uaktuelt om man må gå den veien.

Her har laget 2D profiler i et annet program, importert og interpolert. Dette var for fresing i fysisk modell, så det er kompatibelt med slike systemer.

http://s24.postimg.org/ehgex5oip/FXtop.jpg

Oppdaget feil på en annen variant

http://s14.postimg.org/p42f39vv1/Speilvendt_CY.jpg

måtte hente ut feilene, igjen tilbake til 2D.

http://s23.postimg.org/ailbhhe57/feilprofil_CY.png
image upload no ads

Og alt dette er gjort på noen dager, stein på heroin, uten særlig forkunnskaper. Veldig brukervennlig
Sist endret av Tøffetom; 23. oktober 2015 kl. 13:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.