Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 891
Nå som folk er i gang med å diskutere om hvorvidt det burde fartssperrer og restriksjoner på folk under 25 har jeg en annen problemstilling.

Per i dag får man lappen dersom sensor mener at man har en trygg nok kjørestil. I praksis er man i en prøveperiode rett etter at man får lappen, og så lenge man ikke er innblandet i ulykker så er man safe.

For det første er det folk som ikke har bil når de har fått lappen og får minimalt med trening i trafikken. Det er også folk som tidlig legger seg til uvaner og sliter med feil bruk av blinklys og er dårlig på å overholde trafikkreglene. De berger seg gjerne unna lovens lange arm gjennom flaks, eller blir til slutt tatt når uhellet allerede har skjedd. Etter min mening er det for seint. Dette gjelder for såvidt også gamle folk som ligger 20km/t for sakte ved gode forhold og middelaldrende damer som rygger ned alt som kan rygges ned.

Hva med etterkontroll av sertifikatet? Dette er jo såklart bare en tanke. Det er mange ting som må taes med i vurderingen som økonomi og lignende, men jeg har flere ganger blitt nær påkjørt av folk som burde sitte inne med kjøreegenskaper som er bedre enn som så. Trafikkreglene endrer seg også stadig vekk. Alle er ansvarlig for å oppdatere seg, men jeg tviler på at det er en praksis for folk flest.

Hva mener dere? Burde slikt være obligatorisk? Hvem skal betale? Hvordan skal vi unngå inkompetanse blant erfarne i trafikken?
Sist endret av connubialis; 15. november 2011 kl. 17:34.
Synes etterprøving av sertefrikatet kan være en god ting. f.eks. 1 gang i året de første 5 årene og videre 1 gang hvert 5 år.
men vil ikke det skal være i form av noe lignende oppkjøringen. kunne heller vært dn eller to obligatoriske dobbelttimer som funker som oppfrisking.

altså ingen prøve, bare slik at folk kan bli obs på feil de gjør i trafikken, slik at de er klar over det og kan øve på å forbedre seg når de kjører selv.

den som skal betale blir føreren selv. å ikke ta obligatorisk kurs skulle medføre inndragelse av sertefrikatet til kurs er gjennomført.
Er enig i at dette er en utrolig god ide, men det vil koste i det store og hele koste den anminelige mann en masse penger. Og dermed har man ikke med seg flertallet på forslaget, og det kommer til og bli en masse rabalder.
Gode forslag. Dette er bedre enn å forby kveldskjøring, unge gutter/rånere, fordi noen få idioter, ødelegger kjøregleden for alle.
hva om det var sånn at man var pålagt å ha to kjøretimer annahvert år, å "sensor" bestemte om du måtte har fler
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
hva om det var sånn at man var pålagt å ha to kjøretimer annahvert år, å "sensor" bestemte om du måtte har fler
Vis hele sitatet...
Og om man gjorde en feil man ikke skulle ha gjort (som å ha oversett noen som skal over veien elns) så ryker lappen (?)
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Og om man gjorde en feil man ikke skulle ha gjort (som å ha oversett noen som skal over veien elns) så ryker lappen (?)
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skal miste lappen bare få krav om å ta noen kjøretimer innen rimelig tid. om du ikke gjør dette ryker lappen.
hvis du ikke tar de, mister du lappen til du har gjort det, å hvis du gjlr grove feil, så blir du pålagt å ta som mange timer som sensor mene du trenger
Coptercat
Trådstarter
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Og om man gjorde en feil man ikke skulle ha gjort (som å ha oversett noen som skal over veien elns) så ryker lappen (?)
Vis hele sitatet...
Som ved en normal oppkjøring kan man jo ha forskjellige alvorlighetsgrader på feil i trafikken, men om man konsekvent mangler oppmerksomhet på fotgjengere, så bør man så absolutt miste lappen