Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1195
Her på gården har vi 2 sveiseaparat et stort å godt som går på 3fast å er veldig tungt å vi har ikke 3fast uttak overalt så det er nesten mer tid med på å finne frem sveiseaparatet en å sveise,

Så for å gjøre det lettere så kjøpte jeg et lite å billig aparat fra biltema for 4-5årsiden som jeg har brukt til å sveise småting med,
Men for 2måneder siden sluttet det å fungere så har jeg desvere ikke hatt tid til å se på det ,
men jeg tenkte jeg kunne spør noen her om hva dere tror som er galt med det før jeg prøver å fikse det,
har ikke noe teori selv om hva som kan vær galt med det.

Hvis dere lurer på hvilket sveiseapart det er som er ødelagt så kan dere bare søke på artikkel nr: 44-712 , på www.biltema.no

Setter pris på alle svar eller teorier om hva som gjør at det ikke fungerer.
Sist endret av Bowman; 18. juni 2009 kl. 19:29.
"Ikke fungerer" er litt vel vagt...
Trekker den strøm?
Lager den noen uvante lyder når den skrus på?
Kan du beskrive noen andre forandringer enn at den ikke fungerer?
Vet ingenting
Sjekka sikringene? Fungerer matinga? Kan vel være lurt å feilsøke litt _før_ du spør her. Siden du ikke har sett på det selv kan det jo være så enkelt som at du har sprengt sikringa ved for høy belastning.
Bowman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
"Ikke fungerer" er litt vel vagt...
Trekker den strøm?
Lager den noen uvante lyder når den skrus på?
Kan du beskrive noen andre forandringer enn at den ikke fungerer?
Vis hele sitatet...
Ahh beklager for den dårlige forklaringen (er syk i dag så er ikke helt ved mine fulle fem )
Men jeg mente at det ikke trekker strøm å det kommer ikke noe "dure" lyd fra transformatoren(? er det ikke den?) når du trykker på bryteren sånn som det altid gjør

Sitat av margido Vis innlegg
Sjekka sikringene? Fungerer matinga? Kan vel være lurt å feilsøke litt _før_ du spør her. Siden du ikke har sett på det selv kan det jo være så enkelt som at du har sprengt sikringa ved for høy belastning.
Vis hele sitatet...
Det er et mma aparat så det er ikke mating på det,
Men ja jeg har faktisk tenkt på om det kan vær sikringen når du sier det,
Antar at sikringen ligger mellom der strømmen "kommer inn" å mellom bryteren eller transformatoren i kretsen eller hva?

Beklager for dårlig formulering , ordforrådet mitt når det kommer til elektro
Sist endret av Bowman; 18. juni 2009 kl. 20:08.
Termosikring som bryter strømmen ved overoppheting.
Vis hele sitatet...
Tatt fra Biltema sin side, kan være den som har slått ut.
Bowman's Avatar
Trådstarter
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Tatt fra Biltema sin side, kan være den som har slått ut.
Vis hele sitatet...
Jepp det stemmer , men den går kun på når du har sveist forlenge sånn at sveiseaparatet går varmt.
å da bare venter du en stund til det er kaldt i gjend så kan du sveise videre , så tror ikke det er den.
Sist endret av Bowman; 18. juni 2009 kl. 20:26.
Da sjekker du sikringene. Hvis dette skjedde plutselig og du har brukt den i 4-5 år kan det være det. De er ikke kjent for å leve for alltid.
Ta av dekselet på sveiseaparetet og mål om det kommer strøm. Eller du kan høre med biltema. De vet nok hva som kan gå i stykker på sveiseaparatene de selger.
Nå har jeg i grunn 0 peiling på hva et SA inneholder, men tipper at det som oftest er mest tung-elektronikk i den...

Kan være så enkelt som en sikring.. eller det kan være transformatoren (tviler, men mulig..)
Uansett er shiten så gammel, at den igrunn har levd ett fullverdig liv til biltema å være :P

Så, skru opp og gå over alle sikringene som er...
Har du kjørt apparatet på en generator?
Enkelte "billige" sveiseapparat tåler ikke generator, du svir istykker en diodeplate.
skriver som alle andre her, sjekk om det er en sikkring som har gått!

Vis det ikke er en sikkring som har gått så måler du spenningen rett før strømforsyningen/transformatoren med bryteren på, vis det er strøm der så måler du etter transformatoren og ser om det er strøm der, er det ikke det så er det transformatoren som er gåen, da er det nok mest lønnsomt å kjøpe nytt sveiseapparat.

Vis det ikke var strøm på inngangen til transformatoren så sjekker du bryteren!

Vis det ikke er transformatoren så måler du deg bare vidre ut i kretsen og ser om du finner feil, brudd på ledningn, løs ledning eller lignende.

Egentlig så er det ikke så veldig mye vi kan hjelpe deg med ut ifra det du skriver, du har ikke sett etter feil selv en gang... kanskje lurt å se etter feil før du spør på et forum.
Du får starte utifra teoriene du har fått her vertfall!
Sitat av sykofant Vis innlegg
skriver som alle andre her, sjekk om det er en sikkring som har gått!

Vis det ikke er en sikkring som har gått så måler du spenningen rett før strømforsyningen/transformatoren med bryteren på, vis det er strøm der så måler du etter transformatoren og ser om det er strøm der, er det ikke det så er det transformatoren som er gåen, da er det nok mest lønnsomt å kjøpe nytt sveiseapparat.

Vis det ikke var strøm på inngangen til transformatoren så sjekker du bryteren!

Vis det ikke er transformatoren så måler du deg bare vidre ut i kretsen og ser om du finner feil, brudd på ledningn, løs ledning eller lignende.

Egentlig så er det ikke så veldig mye vi kan hjelpe deg med ut ifra det du skriver, du har ikke sett etter feil selv en gang... kanskje lurt å se etter feil før du spør på et forum.
Du får starte utifra teoriene du har fått her vertfall!
Vis hele sitatet...
føler for å pirke litt:P
strøm≠spenning, vis du bytter ut alle strøm med spenning så er teksten ganske bra men som sakt litt pirk
Sist endret av Hightemplar; 19. juni 2009 kl. 00:08.