Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  264 26986
Sitat av nikita
Jeg er imot. Det er påvist at hasj er for mange en inngangsbilett til tyngre stoffer, jeg sier ikke for alle.

En annen ting er at flere fjortisser vil begynne med det. Det vil føre til flere tyngre rusmisbrukere (fordi de gjerne dropper skole etc for å ruse seg som fører til at de havner i et miljø som kan ha uheldig påvirknig på dem).

Samfunnet er til for å beskytte de svakeste. Det gjør man ikke ved å legalisere hasj og andre narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Påvist meg her og påvist meg der.. Du tar dine egene valg, dem som lever et fett liv, som jeg, selvom dem røyker en gang iblandt havner ikke på junky-kjøret.. Men folk som ikke klarer å sette grenser - DEM driter seg ut. Når du snakker om at ting er påvist er det tull, ingen kan være sikre. De som har dårlig med selvbeherskelse og har en IQ som hjelper vedkommede med ikke å bruke hjernen og dermed plasserer personen i en situasjon hvor sterkere narkotiske stoffer blir brunget fram osv, det er disse personene som skulle hatt forbud mot bruk av hasj. Jeg klandere idiotene som har drite seg ut, og fremstilt blaze som en inngangsbillet. Har du ikke hue til det, røyker du ikke. men er du smart, smart nok til å leve et drit chill liv med pipa, jointen og bongen uten å drite deg ut, som ikke er vanskelig for de som har hue til det, DA burde det være fritt fram med hasj.. Idiotene = STAY AWAY!


-Smokeit-

Påvist meg her og påvist meg der.. Du tar dine egene valg, dem som lever et fett liv, som jeg, selvom dem røyker en gang iblandt havner ikke på junky-kjøret.. Men folk som ikke klarer å sette grenser - DEM driter seg ut. Når du snakker om at ting er påvist er det tull, ingen kan være sikre. De som har dårlig med selvbeherskelse og har en IQ som hjelper vedkommede med ikke å bruke hjernen og dermed plasserer personen i en situasjon hvor sterkere narkotiske stoffer blir brunget fram osv, det er disse personene som skulle hatt forbud mot bruk av hasj. Jeg klandere idiotene som har drite seg ut, og fremstilt blaze som en inngangsbillet. Har du ikke hue til det, røyker du ikke. men er du smart, smart nok til å leve et drit chill liv med pipa, jointen og bongen uten å drite deg ut, som ikke er vanskelig for de som har hue til det, DA burde det være fritt fram med hasj.. Idiotene = STAY AWAY!
FOR legalisering av hasj. Dette synes kanskje dere er en hjernedød tanke, men andre stoffer kunne også blitt legalisert, MEN man måtte ha rasjonering eller hva jeg skal kalle det. Så man bare får litt f.eks en gang i mnd. Det kunne gått fort til helvete da ...
tror ikke rasjonering hadde vært noe løsning. da selger folk 'kvotene' sine eller handler "på gata"
▼ ... over en måned senere ... ▼
Norge har 4 ganger så mange overdoser av heroin enn i Nederland. Gjennomsnittsalderen på en heroinmisbruker øker med ett år for hvert år som går - og har gjort det nå i 20 år (ligger nå på 40). Dette betyr at Nederland har fått et drastisk fall i rekrutteringen til sterkere stoffer. Ledere og politi der nede er enig i at årsaken til dette er at de har skapt et synlig skille mellom sterke- og svake stoffer.
Vis hele sitatet...
Kilde?, som andre på forumet har påpekt, er vi ikke så glad i "jeg har hørt at.." osv.


Kan forøvrig nevnes at jeg, med en _betydelig_ andel av den norske befolkning i ryggen er mot legalisering.
Hasj er og forblir et narkotikum i mine øyner. Kan nevnes at jeg selv har prøvd det, og at jeg foretrekker alkoholrus.
Jeg kan ikke bekrefte dette, men personlig tror jeg at virkningen på hasj varierer fra individ til individ, og at enkelte vil tåle dette bedre en andre. Norge har nokk alkiser, om vi ikke skal ha en haug med junkier og.

Og det dere sier om at ingen har dødd av hasj, vilket grunnlag har dere til å uttale det?, har dere drevet veldig mye forskning på området?, jeg er jaffal skeptisk til utsagnet.
Kansje folk dør mer spontant av alkohol, men jeg tror(legg merke til "tror") at cannabis forkorter livet.

Er det rart at flere ulykker skyldes alkohol, når de aller fleste nordmen over 18(under og)
drikker? mens bare få prosent av helheten røker.

Jeg kan forøvrig spørre hva dere ville foretrukket; at foreldrene deres tok set noen glass vin på kvelden, eller at di tok seg et par gram?

Beklager forøvrig viss enkelte begreper er brukt feil.
Det eneste jeg er for legalisering av er cannabis!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Petter Pan
Kilde?, som andre på forumet har påpekt, er vi ikke så glad i "jeg har hørt at.." osv.


Kan forøvrig nevnes at jeg, med en _betydelig_ andel av den norske befolkning i ryggen er mot legalisering.
Hasj er og forblir et narkotikum i mine øyner. Kan nevnes at jeg selv har prøvd det, og at jeg foretrekker alkoholrus.
Jeg kan ikke bekrefte dette, men personlig tror jeg at virkningen på hasj varierer fra individ til individ, og at enkelte vil tåle dette bedre en andre. Norge har nokk alkiser, om vi ikke skal ha en haug med junkier og.

Og det dere sier om at ingen har dødd av hasj, vilket grunnlag har dere til å uttale det?, har dere drevet veldig mye forskning på området?, jeg er jaffal skeptisk til utsagnet.
Kansje folk dør mer spontant av alkohol, men jeg tror(legg merke til "tror") at cannabis forkorter livet.

Er det rart at flere ulykker skyldes alkohol, når de aller fleste nordmen over 18(under og)
drikker? mens bare få prosent av helheten røker.

Jeg kan forøvrig spørre hva dere ville foretrukket; at foreldrene deres tok set noen glass vin på kvelden, eller at di tok seg et par gram?

Beklager forøvrig viss enkelte begreper er brukt feil.
Vis hele sitatet...
Desverre så handler legalisering om nettop hva vanlige folk som deg tror.

Cannabis er ikke narkotika. Det står riktignok på narkotikalisten, men hvis vi går ut ifra definisjonen narkotisk så har nok alkohol en mer riktig plassering der. Naturligvis varierer virkningen av hasj fra person til person, og fra plante til plante. Det finnes tusenvis av forskjellige "arter" cannabis avlet frem med rus eller medisinsk virkning som hovedmål - og da sier det seg selv at med over 400 forskjellige stoffer i planten så har konsentrasjonen av de forskjellige stoffene mye å si. Det blir på en måte det samme som ved rødvin, øl og champagne - alle sammen virke i og for seg noe forskjellig på mennesker.

Heldigvis er ikke cannabis så avhengighetsdannende, så hvis vi bare får en slags norm og et vetugt bruksmønster inn i befolkningen så tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for ang. junkiene.

Nå strides riktignok de lærde om hvorvidt det er noen faktisk dødsfall - det har vært rapportert et og annet tilfelle, men såvidt jeg vet er det ingenting som faktisk kan bevises enda, da flesteparten har vært i kombinasjon av større mengder amfetamin og / eller alkohol. Men alt i alt, med cannabis som det mest brukt rusmidlet ved siden av alkohol - og bare ett par dødsfall som kaaanskje kan knyttes direkte til cannabis (og dette på en global skala), så skal det ikke mye matte til for å se at, tja, kanskje det ikke er så farlig som jeg trodde? :-). For skylds skyld kan jeg kanskje nevne at det hvert år dør tusenvis av mennesker av dispril / aspirin, bare i USA....

Å sammenligne hvorvidt du vil at våre foreldre skulle ta seg et par glass vin, eller et par GRAM hasj en kveld - blir strengt tatt som å spørre om vi syns de burde tatt seg en joint eller en helflaske vodka. Et par gram er ganske mye. Men når det er sagt så har jeg lenge lurt på om jeg skal prøve å få min far på 77, som i årevis har slitt med alkoholproblemer, til å begynne å røyke hasj eller marihuana i stedet for. Av alkohol blir han irritabel, kranglete og tilbøyelig til å gjøre lovbrudd som å kjøre beruset. Jeg vet ikke, men jeg er villig til å gi det en sjangse. Men hvordan tar man noe slikt opp med en gammel man som i alle år har sett på cannabis som "narkotika", noe fremmed og forferdelig? :-/

Nei, du kan tro hva du vil, men jeg og mange andre vet - og det er plenty av forskere som backer oss opp!
Å sammenligne hvorvidt du vil at våre foreldre skulle ta seg et par glass vin, eller et par GRAM hasj en kveld - blir strengt tatt som å spørre om vi syns de burde tatt seg en joint eller en helflaske vodka.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg er enig i det. Dårlig formulering fra min side. må ta selvkritikk på den
En kamerat av meg sovna ute etter et gram, tror neppe han hadde jort det av et glass vin

Ikke for å være optimistisk/pesimistisk, men å håpe på legalisering, tror jeg er ganske forgitt. Jeg mener,. nå når det nesten er en dødssynd å røke vanlig prince mild, er det vel heller lite sansynlig at politikerne plutselig får øya opp for hasj?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Petter Pan: Ja, det har du helt rett i... Politikere er, som folk flest, ikke lærde på området. De som er radikale er det som oftest når de er i diverse ungdomspartier - når de kommer høyere opp eller på tinget så modererer de seg og holder sine tanker om saken for seg selv. Ganske dødfødt som du sier. Ond sirkel kanskje - mer makt fører til mindre polarisering i politikken.

I andre land, som f.eks. Canada, har de egne partier som står for legalisering - og enkelte har har faktisk vunnet ganske langt frem, så med tiden, kanskje? :-). Det viktigste i første omgang er i alle fall at de som kan få en bedre hverdag med cannabis, når de lider av lidelser som kan lindres av urten (aids, kreft, MS) - ikke blir straffet for dette.
Sist endret av Tias; 20. januar 2007 kl. 18:28.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne udødelige diskusjonen måtte jo komme opp igjen, og i tillegg av en som ikke har
satt seg inn i stoffet.

Du har vel fullt rett i at flesteparten i Norge er imot legalisering, men om dette er et resultat av propagandaen som har blitt indoktrinert inn i hodene på gjennomsnittsbefolkningen i landet, eller seriøse studier av statistikken og matriellet som eksisterer rundt saken er noe som er viktigere å finne ut av i mine øyne.
Forøvrig synest jeg personlig at det er det førstnevnte som er aktuelt.

http://xs511.xs.to/xs511/07036/dodsfall-n.jpg.xs.jpg
I følge vår egen statistikk, så kan du klart se at alkohol overgår alle andre dødsfall av rusmidler, du nevner også at det er bare 'få prosent' av befolkningen som røyker, dette blir vanskelig å bekrefte, ettersom det eksisterer store mørketall pga stigmatiseringen som følger med inrømmelse av stoffbruk, i tillegg til at det er få offisielle studier av cannabisbruk blandt 'voksne' (20+ år) i norge.
(Tall hentet fra SIRIUS rapport: http://www.sirus.no/cwobjekter/rin_2006_norsk.pdf )

13% av Norsk ungdom inrømmer bruk av cannabis, ungdom er definert som 15-20 år, dvs 6.4% av befolkningen noe som blir temmelig lite ja, som du sier, men hva de reelle tallene for hele befolkningen er kan vi bare spekulere på, så jeg ser helst at du ikke kommer med påstander her.

Angående dødsfall av cannabisforgiftning kan vi heller spørre deg: Har DU noe bevis på et eneste dødsfall som følge av cannabis? Tenkte ikke det nei, men for å tilfredstille din tørst for informasjon, la oss ta en titt på noen studier innen toksisiteten av cannabis:
" 4.3 The acute toxicity of cannabis and the cannabinoids is very low; no-one has ever died as a direct and immediate consequence of recreational or medical use (DH QQ 219223).
Official statistics record two deaths involving cannabis (and no other drug) in 1993, two in 1994 and one in 1995 (HC WA 533, 21 January 1998); but these were due to inhalation of vomit.
Animal studies have shown a very large separation (by a factor of more than 10,000) between pharmacologically effective and lethal doses.
(Kilde: TOXIC EFFECTS OF CANNABIS AND CANNABINOIDS: REVIEW OF THE EVIDENCE, British Parliment, House of Lords )

Vi har også toksisitet grafen av Britene, som ble publisert for etpar år siden,
jeg må ytterst beklage at jeg ikke finner igjen artikkelen nå, om jeg gjør det skal jeg poste den så fort som mulig, men her er grafen, som jeg tok en kopi av når den først var publisert:
http://xs411.xs.to/xs411/07036/Ratio-toxicity.jpg.xs.jpg

Det siste utsagnet ditt klarer jeg nesten ikke å ta alvorlig, det er stillt på en retorisk måte, men det er det på en subjektiv måte, alt kommer an på hvem du spør.

jeg for min del ser ikke noe problem i ei bønne over alkohol,
ettersom min egen subjektive erfaring har vist til at
sannsynligheten for voldelig utagering er betydelig lavere
om ikke ikke-eksisterende under cannabis rus.
Sist endret av Dodecha; 20. januar 2007 kl. 18:37.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Well put Dodecha, grafer er en Fin Ting (TM)!
Du kommer med saklige, og gode argumenter Dodecha, men jeg har problemer med å se at denegative sidene ved legalisering ville veid opp for de gode. Jeg tror blant annet at det ville vert svært uheldig for norge på verdensbasis, grunnet norges plasering som et moderne vellferdsland.
Jeg ser også for meg hvordan andre stoffbrukere ville fremme sitt narkotikum, siden det er så "lite skadelig" og både det ene og det andre. Et sted må grensen gå, og selv om alkohol kansje er farligere en hasj, så blir hasj meget mer ugglesett i det norske samfunn, som i denne samenheng er en viktigere faktor(dog det stemmer, ser jeg ikke logikken).
Sist endret av Petter Pan; 20. januar 2007 kl. 19:42.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette blir nesten meningsløst, jeg kommer med dokumenterte argumenter, som du selv sier. Men alikevell snor du deg rundt med "men jeg tror.."

Jeg er særdeles lite interessert i å diskutere med noen som ikke en gang gidder å gjøre et seriøst forsøk på å argumentere.
Du er en skam for barten Petter Pan. Hvis målet er å aldri gi etter for logisk argumentasjon, presenterte fakta eller basic reasoning, foreslår jeg at du hopper ut av den rosa kjeledressen. Zappa hadde vært flau over deg....

(og ja, jeg vet at Zappa var anti-dop men likeledes anti-idiot)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg tror kanskje en legalisering kan gjøre positive ting for Norge som velferdsland, med tanke på mindre unødvendige utgifter til politi- og helsevesenet hvis folk gikk over til cannabis fremfor alkohol. Dog, i det store og hele så viser statestikk fra andre land at dette ikke skjer - forbruket av alkohol og cannabis forblir det samme.

Ang. andre som "fremmer sitt narkotikum". Du mener at tusenvis skal dømmes for en forbrytelse uten offer, for at ikke andre stoffer skal legaliseres? Tenk hva en slik dom skaper av problemer for et menneske: mange må finne seg nye jobber, omskoleres, problemer med innreise i mange land, ingen sikkerhetsklarering etc. Er det virkelig så at et menneskes frihet er mindre verdt enn eventuelle problemer et samfunn kanskje kan møte? Staten er til for å hjelpe oss, lovene er til for å beskytte oss - ikke kontrollere og slavebinde oss.

Ang. uglesett så har det ingen betydning. Det er ikke mange årene siden homofile ble fengslet og jøder ble nektet innreise til landet - i dag har det stort sett ingen betydning hvilken seksuell legning du har eller hvilken religion du tilhører. Tidene forandrer seg, og det gjør heldigvis folket også :-)
Jeg sier bare det jeg mener, synes det er vanskelig å trekke frem positive sider ved legalisering. Flere folk røker hasj, hasj er et narkotikum, altså mener du at det er en heldig manøver å rekrutere nye narkomane? Jeg ser bare for meg hvordan hasjrøkerne ville blitt utfryst fra både samfunn og familie de første årene. F.eks bedrifter som søkte "ikke-hasjrøkende masjinister" og lignende. Og hvem skulle da få i oppgave å selge disse stoffene, apotekene? Jeg tror det bare ville økt skillet mellom røkerne(hasj) å ikke-røkerne. I vårt samfunn er det pr. dags dato normalt ikke akseptert å røyke hasj, og dette ville spille en større faktor en hvor skadelig eller ikke det er. Jeg ser at folk klager på at jeg ikke gir etter, dette kan jeg avkrefte. Jeg tar folk som er for legalisering meget mer serriøst nå, en jeg gjorde før jeg leste postene, og ser at det kan ha siden positive sider, jeg tror bare det norske samfunn ikke er klar for det enda.

Til det med at andre narkomane ville fremme sitt narkotikum mener jeg snøball effekten, blir et narkotikum tillat, lar ikke nadre narkomane seg vente med å starte lignende legaliseringskampanjer for andre stoffer.
Sist endret av Petter Pan; 20. januar 2007 kl. 20:37.
Har du noen gang reflektert over negative og positive sider ved å håndheve et forbud, Petter Pan? Du har kanskje glemt at enormt mye kriminalitet finansieres av ulovlig narkotikahandel. Det er et stort sosialt problem i seg selv, og kommer som direkte konsekvens av at stoffene er ulovlige. Enorme ressurser blir brukt på å fange bakmenn istedenfor å forebygge bruken (og i dine øyne: problemet). Etterspørsel = tilbud. Slik har det alltid vært.

Et annet problem som gjelder på generell basis, er at det ikke er noen kvalitetskontroll på varene. Mange stoffer har problemer som nesten utelukkende er relatert til at det ikke er noen slik kontroll. Se på ecstasy i USA. De problemene som eksisterer i dag er en konsekvens av at det til slutt ble ulovlig, til tross for at det ikke fantes noen god indikasjon på skadevirkninger eller at det var sosiale problemer knyttet til virkestoffet MDMA. Se på de de aller fleste ecstasy-relaterte dødsfallene som forekommer i dag. Det er ikke MDMA som er synderen, men ulike blandestoffer som aldeles ikke hører hjemme i en slik pille. Heldigvis gjelder ikke dette i så enormt stor grad for hasj, men det er allikevel et problem relatert til forbud, og hører da hjemme i debatten.

Se ting fra en annen vinkel av og til, og du kommer til å skjønne at det ikke er så enkelt som å si at noe ikke er lov.
Først og fremst er det viktig å skille mellom legalisering og avkriminalisering.

Ved en legalisering blir stoffet lovlig, det blir lovlig å bruke, selge, kjøpe, og ha det på seg. Ved en avkriminalisering derimot, er det kun bruk og besittelse av en viss mengde som blir lovliggjort. Det er ingen land som har full legalisering av cannabis, det er avkriminalisert derimot.

Derfor er det altså avkriminalisering vi må rette oss mot, siden en direkte legalisering er lite trolig. Så hva er så fordelene og ulempene ved en avkriminalisering?

Fordeler:

Brukeren er ikke lenger kriminalisert, og slipper å straffes for en handling som kun påvirker han/hun selv.

Politiet kan frigjøre store ressurser, så kanskje sjansen for at gjerningsmannen blir tatt hvis noen bryter seg inn i huset ditt øker til mer enn 1/5, som den er på nå (men bare kanskje) Samme gjelder voldtekt, med en oppklaringsprosent på under 30%
http://www.ssb.no/emner/03/05/lovbru...-12-01-11.html

Brukeren slipper å gjemme seg, det psykiske stresset det er å leve to liv (som mange opplever) forsvinner.

Brukere som får problemer med sitt forbruk kan lettere søke hjelp.

Videre fordeler ved å legalisere:

Brukere slipper å komme opp i kriminelle miljøer.

Brukere vet hva de får.

Sjansen for at en cannabisbruker begynner med andre stoffer blir mindre, ettersom man lovlig kan kjøpe cannabis, og dermed verken trenger eller får det kriminelle nettverket som man får som cannabis-bruker i dag.
Ulemper:

Jeg kommer ikke på noen umiddelbare ulemper, så det kan jo du få komme med.

Jeg ser at du allerede har kommet med "legalisering/avkriminalisering fører til økt forbruk"-argumentet, dette kan enkelt motbevises her: http://ar2001.emcdda.europa.eu/en/ch...-use.html#fig6
Ser vi her på nederland som er det mest aktuelle, så ser vi at nederland ligger omtrent midt på treet, til tross for at man lovlig kan kjøpe og bruke cannabis der. (EMCDDA er forresten et prosjekt satt i gang av EU)

Nå utfordrer jeg deg til å finne noen andre ulemper (og godt dokumentert plz) av en legalisering eller avkriminalisering, og poste dem, så får vi se om det faktisk finnes noe gyldig argument til ikke å legalisere/avkriminalisere.

Skadene ved cannabisbruk er en annen ting som er viktig. Her finner vi mye som bare er myter (cannabis forstyrrer hormon-balansen, cannabis fører til schizofreni, cannabis fører til sterkere stoffer, etc). Alle disse baserer seg på eldre forskning, og for de fleste 'ulempene' har ikke forskere klart å reprodusere de resultatene funnet tidligere. Til tross for dette, har propagandamaskineriet klart å holde disse mytene live, også i dag.

Forbudet av cannabis har også store konsekvenser innenfor bl.a. medisin, industri, naturvern og økonomi.

Visste du f.eks. at:

Cannabis sativa betyr "nyttig hamp", og at planten vi kjenner som hamp, faktisk er nettopp cannabis sativa? (benytter meg av at ordet hamp = cannabis sativa fra nå av)?

Hamp var den mest dyrkede planten på jorda i flere tusen år?

Hamp egner seg utmerket til papir, og et mål hamp gir over 4 ganger så mye papir som et mål treverk over en 20-års periode, og dette nesten uten sprøytemidler (mellom 1/7 og 1/4 av det treverket trenger)?

Cannabis er en gjenganger i medisin-håndbøker opp igjennom tidene, ofte rangert helt i toppen for nyttegrad, og til og med kalt "panaceas", som betyr "kurerer-alt"? Cannabis har vist seg nyttig i alt fra øyesykdommer, til alzheimers.

Hamp er velegnet som klær, det har ikke bare langt sterkere fibre enn bomull, det krever også en brøkdel av sprøytemidlene som brukes ved bomullproduksjon?

Som bioenergi kan hamp ta over for olje, hvis det bare blir utnyttet riktig.

Hamp-frø inneholder en mengde viktige proteiner og fettsyrer, og har blitt brukt til å overleve sulteperioder i flere tusen år?

Utkastene til USA's frigjøringserklæring ble skrevet på hamp-papir?

Napoleon angrep Russland (noe som førte til at han ble beseiret) for å sikre forsyninger av hamp?

Under 2. verdenskrig ble amerikanske bønder oppfordret til å dyrke hamp, det ble til og med laget en film "Hemp for Victory", for å oppmuntre bøndene?

Så her har vi en plante som kan gi oss medisiner mot sykdommer, redde oss fra sult, redusere global oppvarming (og kanskje stanse den helt) og stoppe nedhuggingen av regnskogen, men denne enorme ressursen skal vi ikke få bruke, siden hamp-plantens blomster og skudd gir en mild rus. Eller som Jens Bjørneboe skrev i romanen "Haiene"

"Ekte hamp, derimot, tilhører familien cannabis sativa og dyrkes ikke bare i tropiske områder, men til og med i Europa, og leverer råstoffet til grovere tau, sekker etc. I uminnelige tider er hampen blitt dyrket i India.

En avart av hampen (Cannabis Indica) kalles vanligvis «indisk hamp» og inneholder et lett, narkotisk stoff. Denne indiske hamp røkes siden århundrer i hele Orienten - i dag også i Europa - og gir røkeren en edlere, mindre brutal, mindre forrående og mindre skadelig rus enn brennevinet."

Til slutt har jeg et par linker som alle bør sjekke ut, uansett hvilken side i diskusjonen man står på:

http://www.erowid.org/plants/cannabi...bis_faq1.shtml

www.jackherer.com (her ligger bl.a. teksten fra boka "The Emperor Wears No Clothes" ute, god lesning det.)
Til det med at andre narkomane ville fremme sitt narkotikum mener jeg snøball effekten, blir et narkotikum tillat, lar ikke nadre narkomane seg vente med å starte lignende legaliseringskampanjer for andre stoffer.[/quote]

Tror du at alle som er for legalisering av cannabis er narkomane?
Med denne logikken kan man vel anta at alle som ikke er pro et forbud av alkohol er alkoholikere?

Og når det gjelder legalisering av cannabis så er det ikke snakk om å fremme rusmiddelet
for å hekte potensielle narkomane. Som nevnt over er dagens situasjon slik at normale mennesker, som nyter cannabis i ny og ne, blir stigmatisert og uglesett. Grunnen til dette er en generell mangel på informasjon tilgjengelig om emnet. Antagelsene om 'hasjrøykeren' som bærer fram i samfunnet er basert på eldgamle løgner og oppfunn.
"Hasjrøykeren vil bare ligge å sove hele dagen og ikke vil han jobbe heller. Når han sitter alene i sin isolerte tilværelse og tenker på hva livet kunne vært, nyter han gjerne en dose med hasj for å opprettholde motivasjonen". Det var cirka noe sånt vi ble fortalt da, vi i første år på ungdomsskolen var på klassetur til 'Tollerhytta'. Det var 'drug abuse 101' i den norske skjærgården på midten av nittitallet. 30 unge borgere, alle sammen en illusjon eller to rikere.
Jeg skal fatte meg til utilstrekkelig og gi opp forsøket på å presentere ett tonn med tankevekkere i forsøk på prege antihasjrøykerens tilnærming til intelligent refleksjon.
Han har sikkert fortrengt det innen tv-nyhetene har fortalt ham hva som skal tenkes.....

Og til alle dere som syntes begynnelsen var bra; Jeg hadde tenkt å skrive mye mye mer, men dere vet hvordan det er. Ikke alle har orket i seg=)
Slik du forklarer skillet mellom avkriminalisering, og legalisering, kan jeg si jeg er for deler avkriminalisering, viss det innebærer bruk av hampværk(tau), hamp til å utvinne energi. Jeg har selv vert på seilskuter hvor tauverket hovedsaklig bestod av hamp, og hadde ingen bekvemmeligheter med dette.
Ellers ser jeg at mange sammenligner virkningen/skadene av cannabis, med skadene av alkohol. Dette er irrellevant. I norge har vi lange tradisjoner for fremstilling og bruk av alkohol, liknende forhold har vi ikke til cannabis, og som andre her har påpekt, hadde alkohol vært noe nytt, hadde det aldri blitt tilatt. Disse statistikkene mange trekker frem har også svært lite å si, for det eneste di viser er at hasj er mindre skadelig en alkohol, noe som ikke engang er spørsmålet. Spørsmålet er om Hasj skal avkriminaliseres, og for at et stoff skal avkriminaliseres er det mer som skal til enn at det skal være mindre skadelig en andre alerede-eksisterende stoffer på markedet. Ta f.eks munkholm, munkholm er strengt forbut å selge til mindreårige, jeg vet det skjer, men det er ikke poenget, poenget er at det er ulovlig. Alle som vet va munkholm er, vet at dette er ca. like skadelig som vann.

Flere på forumet påpeker at Hasj ikke er skadelig, at de slappe "junkiene" har blitt slappe av andre årsaker, og lignende. Til det kan jeg si at jeg har sett både dokumentarer, og TV-programmer om cannabis, hvor begge fastslår at dette er avhengighetsskapende, og at det forandrer personligheten til brukeren. Kall det gjerne propaganda, men selv de beste løgnene har et snev av sannhet.

Synes også at det er rart at de samme folkene som påpeker at det norske folk har forlite kjennskap til hasj, også påpeker at det er store mørketall, og at det er mange som bruker det.

Viss vi tar to menn med noenlunne samme helse, fysisk form osv. en av disse begynner å røyke hasj i en alder av 16, den andre ikke,. bortsett fra hasjen, lever begge et tilnærmet likt liv. Tror dere røkeren og ikkerøkeren i en alder av 80år hadde prestert likt i f.esk cooper-testen, reaksjonstester, kansje jeg skal driste meg til å si IQ-tester? hadde de levd like lenge?
Jeg mener at vi kunne skille røkeren fra ikkerøkeren lett, noe som igjenn betyr at ikkerøkeren rent hypotetisk har bedre sykiske og fysiske forutsetninger? Og da kan dere tenke, vill vi ha slike folk?, vill vi ha folk som sliter med helsen?

Et annet viktig synspunkt er at "vet man ikke om det, savner man det heller ikke", tror dere gårdsungene på 1880tallet savnet WOW, mobiltelefoner ol.? Nei, jeg tror disse barna hadde det minst like gøy som en gjennomsnittslig unge i dag. DVS at viss folk aldri har røkt hasj, så vill de neppe savne det. så kan dere gjøre dere noen tanker utifra dette.

Vi har selfølgelig de medisinske behovene, men viss de hadde vert så skrikende så hadde det nokk vert tillat, i og med at de bruker andre stoffer på sykehus som står på narko-listen. Kan også nevne at norge er et av de landene med høyest levealder og levestandard.

Og det er en grunn til at det er blitt ulovlig, det er en grunn til at flertallet av nordmen er mot, kall det gjerne mangel på kunskap, eller propganda, men tror dere virkelig alle nordmenn er domme? Jeg kan på strak arm nevne flere som har like mye kjennskap til hasj som samtlige på forumet, men ville stemme nei til både legalisering og avkriminalisering.

Nå vanker familieselskap, så jeg får ikke tid til å skrive flere argumenter. De kommer senere.
Sist endret av Petter Pan; 21. januar 2007 kl. 14:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petter Pan
Jeg har selv vert på seilskuter hvor tauverket hovedsaklig bestod av hamp, og hadde ingen bekvemmeligheter med dette.
Vis hele sitatet...
Det er jo positivt at du ikkje hadde bekvemmelegheit med tauverk...
Sitat av Petter Pan
Ellers ser jeg at mange sammenligner virkningen/skadene av cannabis, med skadene av alkohol. Dette er irrellevant. I norge har vi lange tradisjoner for fremstilling og bruk av alkohol, liknende forhold har vi ikke til cannabis, og som andre her har påpekt, hadde alkohol vært noe nytt, hadde det aldri blitt tilatt.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er ikkje heilt så enkelt heller. Dersom færre bruker alkohol når cannabis blir legalisert, så har vi opplevd en netto nytte-effekt, fordi alkoholbruken går ned. Dersom like mange fortset med alkohol i tillegg til at nokon byrjar med cannabis, så vil dette netto øke samfunnet sine kostnader til rusmiddel. Korleis regnestykket blir i praksis er ikkje eg kompetent til å gi et godt svar på, men det er rimelig komplekst, avhengig av om forbruk av andre rusmiddel blir påvirka. Og alt tyder på at bruken av andre rusmiddel blir påvirka ved avkriminalisering/legalisering.
Sitat av Petter Pan
Disse statistikkene mange trekker frem har også svært lite å si, for det eneste di viser er at hasj er mindre skadelig en alkohol, noe som ikke engang er spørsmålet. Spørsmålet er om Hasj skal avkriminaliseres, og for at et stoff skal avkriminaliseres er det mer som skal til enn at det skal være mindre skadelig en andre alerede-eksisterende stoffer på markedet. Ta f.eks munkholm, munkholm er strengt forbut å selge til mindreårige, jeg vet det skjer, men det er ikke poenget, poenget er at det er ulovlig. Alle som vet va munkholm er, vet at dette er ca. like skadelig som vann.
Vis hele sitatet...
1: munkholm er *alkoholfritt* og kan selgast til en kvar som vil kjøpe det, uavhengig av alder. Du blander sammen alkoholfritt øl og lettøl.

Viare så er den en viktig test om det er mindre skadelig. Dersom det er mindre skadelig, så kan vi håpe på at folk går over til å røyke hasj, og kutter ut alkoholen. Da vil samfunnet spare penger. Denne avveininga er viktig dersom du ser på økonomien i legalisering.
Sitat av Petter Pan
Viss vi tar to menn med noenlunne samme helse, fysisk form osv. en av disse begynner å røyke hasj i en alder av 16, den andre ikke,. bortsett fra hasjen, lever begge et tilnærmet likt liv. Tror dere røkeren og ikkerøkeren i en alder av 80år hadde prestert likt i f.esk cooper-testen, reaksjonstester, kansje jeg skal driste meg til å si IQ-tester? hadde de levd like lenge?
Vis hele sitatet...
Då overser du alle andre faktorer, som utdanning, miljø o.l. Dei som bruker hasj i dag er dei som er i et belasta miljø allerede, *fordi* det er illegalt og ikkje mainstream. I dei miljøa er det også andre rusmiddel som er lett tilgjengeleg. Difor er ikkje situasjonen i dag i nærheten av en test-kondisjon. Du hører enkelt og greit aldri om dei som røyker hasj i helgene, aldri kjem på kant med politiet, oppfører seg fint og har gode karakterer på skulen. Men at du ikkje har hørt om dei vil ikkje seiast at dei ikkje finst...for det gjer dei. Og samanliknar du desse med ei referansegruppe, så tippar eg du kjem ut med tilnærma likt resultat.
Sitat av Petter Pan
Jeg mener at vi kunne skille røkeren fra ikkerøkeren lett, noe som igjenn betyr at ikkerøkeren rent hypotetisk har bedre sykiske og fysiske forutsetninger? Og da kan dere tenke, vill vi ha slike folk?, vill vi ha folk som sliter med helsen?
Vis hele sitatet...
Du bygger på stereotypen om rusmiddel(mis)brukeren, som har falt av skulen og røyker og drikker og ruser seg. Realiteten er at ikkje alle er slik. Alle du hører om i media er slik.

Med alkohol så blir du ikkje sett på som et problem for samfunnet om du tar to glass vin i uka.

Fyrer du derimiot et par gram hasj i uka så blir du sett på som et problem for samfunnet - i media sine auge.

Korleis vil du skilje meg (som har et moderat alkoholforbruk og ingen andre rusmiddel) fra en totalavholdsmann, med mindre du treff på meg med ei øl i handa? Svaret er at du kan neppe skilje oss...
Sitat av Petter Pan
Et annet viktig synspunkt er at "vet man ikke om det, savner man det heller ikke", tror dere gårdsungene på 1880tallet savnet WOW, mobiltelefoner ol.? Nei, jeg tror disse barna hadde det minst like gøy som en gjennomsnittslig unge i dag. DVS at viss folk aldri har røkt hasj, så vill de neppe savne det. så kan dere gjøre dere noen tanker utifra dette.
Vis hele sitatet...
Irrelevant argument, fordi det ikkje *var* tilgjengeleg for dei på det tidspunktet. Hasj er derimot tilgjengeleg viss vi vil det, og derfor er det et valg vi må ta om vi vil ha det eller ikkje. Derfor denne debatten...
Sitat av Petter Pan
Vi har selfølgelig de medisinske behovene, men viss de hadde vert så skrikende så hadde det nokk vert tillat, i og med at de bruker andre stoffer på sykehus som står på narko-listen. Kan også nevne at norke er et av de landene med høyest levealder og levestandard.
Vis hele sitatet...
Når det gjeld medisin har du en sammenheng. Legemiddelfirma lagar medisin, finansierer forskning og utprøving av medisinen, og får den godkjent host legemiddelverket. Fra utprøving starter til medisinen er godkjent ryk det nok en del pengar.

I veldig mange land er hasj i beste fall kontroversielt i mesteparten av befolkinga. Spesielt i USA. Det påfallande med USA er ekstremismen, som kan gi det utslaget at et legemiddelfirma som fronter forskning på medisinsk cannabis kan risikere å bli boikotta i det amerikanske markedet. På grunn av forskning. Eg trur det er svært få firma som har lyst til å rote opp i noko så brennbart som denne debatten. Dei fleste firma vil bare tene pengar og ikkje støte fra seg kundar.

At norge er et av dei landa med best og høgast levestandard bør vi vere stolte av, og vi bør bruke penger på å undersøke nye medisintyper, som cannabis, for dei lidelsane der tradisjonelle medisiner ikkje fungerer. For det er ikkje tvil om at tradisjonelle medisiner ikkje fungerer mot en del ting...
Sitat av Petter Pan

Og det er en grunn til at det er blitt ulovlig, det er en grunn til at flertallet av nordmen er mot, kall det gjerne mangel på kunskap, eller propganda, men tror dere virkelig alle nordmenn er domme? Jeg kan på strak arm nevne flere som har like mye kjennskap til hasj som samtlige på forumet, men ville stemme nei til både legalisering og avkriminalisering.

Nå vanker familieselskap, så jeg får ikke tid til å skrive flere argumenter. De kommer senere.
Vis hele sitatet...
Eg har tru på ein teori: ungdomsopprøra på 60-70 tallet var plagsomme for makthaverane. Veldig plagsomme. Å kunne hekte dei for noko dei, og ingen andre gjorde, t.d cannabis, måtte vere fint. Så difor vart det innført forbod mot cannabis... Det verste er at det stemmer rimelig bra mtp. timing i USA...

Men det er ikkje tvil om at det er alt for lite debatt rundt narkotikapolitikken i norge. Er en politikk som gjer en solid brøkdel av folket til kriminelle en ønskelig politikk? Tyder ikkje det på at kartet (lovverket) ikkje stemmer med terrenget (handlingane til folk)?