Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2249
Prøver igjen...

Det har seg slikt at jeg mistet lappen i februar pga fart (mistet førekortet i 10mnd). Klarte så i mai og bli tatt uten lappen + at jeg kjørte for fort. Nå har det gått 10 mnd siden jeg mistet lappen, har ennå ikke fått straffen for det i mai som da er 7mnd siden. De har ikke fattet nytt førekort beslag, vil da 3 ukers regelen gjelde? at om de ikke fatter nytt beslag innen de neste 3 ukene vil da sak nr 2 være ute av verden? siden jeg har jo ikke samtykket til noe førekort beslag når det gjelder hendelsen i mai.

Legger ved det jeg leste: Samtykker du IKKE må politiet overlate saken til Tingretten som må avsi en dom innen 3 uker, og er ikke politiet ferdig med å behandle saken så er førerkortet uansett tilbake innen 3 uker om ikke domstolen sier noe annet.


Krysser fingrenen for at noen kan hjelpe meg litt her...
Sist endret av Nakendyr; 14. desember 2015 kl. 01:30.
Det at du i første omgang mistet førerkortet i 10 mnd gjør at du må ta teoriprøve og oppkjøring på nytt for å få tilbake førerkortet. Om ikke sak nr 2 er behandlet vil jeg bare tro du ikke vil få godkjent politiattest for å utføre dette hos biltilsynet. Så lappen er det nok tvilsomt at du får igjen med det første.
Sitat av stnistad Vis innlegg
Det at du i første omgang mistet førerkortet i 10 mnd gjør at du må ta teoriprøve og oppkjøring på nytt for å få tilbake førerkortet. Om ikke sak nr 2 er behandlet vil jeg bare tro du ikke vil få godkjent politiattest for å utføre dette hos biltilsynet. Så lappen er det nok tvilsomt at du får igjen med det første.
Vis hele sitatet...

Tanken var ikke å ta opp igjen lappen enda, men la være og ringe poltiet før det har gått 3-4 uker. Har hørt at om de ikke tar nytt beslag av førekortet mitt så har jeg krav på og ha det tilbake etter de 3 ukene, og saken blir dimma/henlagt? stemmer det?
Hva hjelper det når sertifikatet ALLEREDE er beslagelagt? Det er ikke noen magisk løsning du har funnet ved å gjøre nytt lovbrudd så får du sertifikatet igjen.
Sitat av Nakendyr Vis innlegg
Tanken var ikke å ta opp igjen lappen enda, men la være og ringe poltiet før det har gått 3-4 uker. Har hørt at om de ikke tar nytt beslag av førekortet mitt så har jeg krav på og ha det tilbake etter de 3 ukene, og saken blir dimma/henlagt? stemmer det?
Vis hele sitatet...
Du må uansett ta førerprøven på nytt. Førerkortet ditt får du ikke tilbake før dette er gjort. All tap av førerrett over 6mnd må dette gjøres. Så nei, du får ikke det tilbake.
Sitat av indolence Vis innlegg
Du må uansett ta førerprøven på nytt. Førerkortet ditt får du ikke tilbake før dette er gjort. All tap av førerrett over 6mnd må dette gjøres. Så nei, du får ikke det tilbake.
Vis hele sitatet...

Jeg som formulerte meg dårlig... jeg veit at man må ta føreprøven på nytt igjen, men vil jeg da unngå sperrefristen? hvis dem bruker mer en 3uker?

takker for svar
Hvis du ikke har fått pådømt den første saken enda vil det si at de allerede har midlertidig beslag i førerkortet ditt, og da trenger de ikke nytt samtykke (du har jo ikke noe de kan ta fra deg).

Sak nr 2 kommer da til å komme til pådømmeøse i tingretten sammen med sak nr 1. Hvis fartsovertredelsen alene tilsier tap av førerret i 10 måneder får du nok 4-6 måneders ekstra tapstid pga kjøring uten gyldig førerkort jf. Tapsforskriften paragraf 7-1.

Ettersom du da mister førerkortet i over 12 mnd må du ta full ny førerprøve (og ikke bare delvis ny førerprøve slik som ville vært tilfellet om du kun ble tatt for farten)
3 ukers fristen vil nok neppe komme til anvendelse her. Det var jo ikke grunn for politiet til å ta beslag i førerkortet ditt i mai, din forseelse var jo nettopp kjøring uten gyldig førerkort.

Lovverket her er litt komplisert, men i utgangspunktet er straffen for kjøring uten førerkort minst 6 mnd fra den ulovlige kjøringen fant sted, alternativt 6 mnd fra man blir gammel nok til å ta førerkort.
Jeg fant ikke spesifikke regler for situasjonen hvor du er fradømt førerkort, men om det ikke finnes andre regler vil antagelig denne samme regelen komme til anvendelse, slik at du idømmes sperrefrist på 6mnd eller mer fra du ville fått tilbake føreretten.

Du kan purre på saken, men vil nok ikke få mulighet til å kjøre opp nå uansett. Den tiden som går fra det forrige beslaget opphørte til du får dom i den nye saken vil komme til fratrekk på sperrefristen.

Ser forøvrig i kommentarer her at du kan forvente en saftig bot for å kjøre når førerkortet ditt er beslaglagt.

Det stemmer heller ikke at saken vil bli henlagt om du ikke samtykker i midlertidig beslag og saken ikke kommer opp innen 3 uker. Det som da skjer er at du får tilbake førerkortet frem til saken kommer opp. Dette kan være fordelaktig, men i blant også en ulempe da tiden du har vært uten førerkort kommer til fratrekk.