Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 12530
Ganske ny på forumet her så vet ikke helt hvordan det fungerer, men syntes denne tråden passer bra for det jeg har og spørre om. Det som er greia, var hos ei veninne og tok noen pils og blås igår, ca ett kvarter etter den tredje halvliteren var intatt, så finner vi ut at vi skal kjøre på en bensinstasjon ca 10 min unna og kjøpe oss noe mat. Vi setter oss i bilen og kjører, etter vi har kjørt ett lite stykke så dukker snuten opp og stopper oss til en rutinekontroll. Jeg blåser 0,23. Altså 0,3 for mye.
Jeg må selfølgelig bli med inn på stasjon. Der får jeg beskjed om at jeg skal ta en utvidet blåsetest, etter første blås mener jeg og se at det viser 0,179 i promille på maskinen. MEN, jeg har vert litt forkjøla og hatt litt feber i det siste og det ga tydeligvis utslag på maskinen så det ikke var "gyldig". Hadde selfølgelig i tankene når jeg sitter der og blåser, at hvis de drar meg med på legevakta og tar blodprøve så dukker det nok opp litt THC itillegg til alkoholen.

Etter fire forsøk så gjør de nettopp det.. Hos legevakta tar jeg tre blodprøver også putter politimannen to sånne "sticks" inn i kjeften min som jeg skulle ha der i 1 min, og han sa selv at de var for og teste for andre stoffer enn alkohol. Jeg har røyka ganske mye i over ett år nå, men har hatt flere pauser innimellom, og har røyket ganske ujevnt og ikke så altfor mye den siste måneden, men jeg tror neppe kroppen min har vert helt clean for thc siden jeg startet og røyke. Jeg delte en joint med 0,3g i med to kamerater på søndag, også røyket jeg 0,8g fordelt på 6 timer fra klokken 18.00-00.00 igår, sammen med veninnen min. Sist jeg røyka før søndag var torsdag.

Og i og med at jeg bare har hatt lappen i 1 år og fortsatt har den på prøve, sa politimannen at han kunne si med sikkerhet at jeg kom til og miste den. Men jeg mener og ha hørt ett sted at hvis man blåser med lav promille så har man egentlig krav på og vente i 15 min deretter blåse igjen for og se om promillen synker. Jeg blåste bare en gang før jeg ble tatt inn på stasjon, men nøyaktig ett kvarter etterpå avgir jeg den utvida blåsetesten på stasjon og hvis jeg så riktig så blåste jeg 0.179. Hvordan er reglene da ? Regner med at de blodprøvene og den spytt testen kommer til og slå ut som bare F. Og da er jeg jo dobbelt påvirka.
Jeg har ALDRI vert innblanda med politiet før dette og har helt plettfri vandel.
Grunnen til at denne situasjonen blir ekstra jævelig for meg er at jeg har en times kjøretur til jobb og er helt avhengig av lappen i hverdagen. Jeg skrev under på masse dokumenter osv, og ett av de var at jeg er med på at de tar lappen min. Politimannen sa at jeg når som helst kan komme og hente lappen igjen og bryte dette. Men da må jeg i retten innen 3 uker. Og da lurer jeg på hva som er det lureste og gjøre her, i og med at promillen min ikke var farlig høy og sank relativt fort (hvis jeg så riktig). Og grunnen til at snuten ikke vil at jeg skal gå den veien er vel fordi det blir mye mer papir arbeid og drit for dem ? Og vil utfallet bare kunne bli en kraftig bot HVIS jeg stiller i retten og viser hav av anger og prøver og fortelle at det ødelegger alt for meg pga jeg har lang vei til jobben, fikk også beskjed om at jeg var veldig grei og ha med og gjøre av politi før jeg stakk derfra, mye som heller mot meg og mye som ikke heller mot meg her kanskje ? Tror dere en dommer vil vise meg medlidenhet ?
Har faktisk også hørt noe om at hvis ikke jeg er i retten innen 3 uker etter jeg har hentet førerkortet mitt igjen (hvis jeg velger og gjøre det) så forsvinner automatisk alt og jeg får lappen tilbake, siden dette ikke blir prioritert veldig høyt pga ikke så alvorlig.

Og hvordan vil det bli med blodprøvene og spytt testen hvis jeg velger og hente førerkortet igjen og må stille i retten før de har fått svar på prøvene ? Hvor lang tid vil det ta og få svar på prøver som dette ?
Hva slags straff vil jeg få hvis thc grensen er over lovlig og alkohol grensen er over lovlig ?
Og hvis det i værstefall blir sånn at jeg blir tatt for alt, vil arbeidsgiver få beskjed om dette ?

Som dere sikkert skjønner så har jeg HELT noia og angrer som bare F for at vi kjørte, har aldri før hatt noe problem med politi og det er derfor jeg spørr så mye! Beklager for litt uryddig innlegg men mye som pågår i hue mitt nå!
Hvis jeg hadde fått valget mellom og tilbringe en natt med megan fox eller og få ett bra svar her, så hadde jeg valgt ett bra svar her. Da forstår dere kanskje hvor desperat jeg er!

Tusen hjertelig takk på forhånd!!!! 😊
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sukk.

Utåndingsprøva viser antakeleg mg alkohol per liter luft eller liknande, og ikkje promille direkte. Når du ikkje kunne avlegge ei avlesingsmessig korrekt prøve har politiet anledning til å ta blodprøve - det har dei og generelt om dei mistenker andre ting enn alkohol.

Promillesaker er rimeleg sjablongmessig straffeutmåling på. Du får ikkje ubetinga fengsel, og du kan kanskje snakke ned størrelsen på bota litt, men beslaget er rimeleg sjablongmessig lengde på, og du får ikkje redusert det vesentleg. At du hadde ein blandingsrus er neppe heilt positivt for din del heller.

Om du er såvidt avhengig av sertifikat som du påstår så burde du vel gjerne vurdert det før du sette deg i bilen.

TL;DR: Ja, du mister lappen. Kor lenge kjem i stor grad an på hasjen, for alkoholmengda er i utgangspunktet under det som skal til. Du kan alltids klage, og får enten lappen tilbake i en kortare periode, eller rettssak litt avhengig av politiet og domstolen. I alle tilfeller går tida utan sertifikat til frådrag i beslagstida, så du vinn ingenting i lengda på det.
Takk for svar Får nok bare ha det vondt med meg selv i noen uker framover..
Hiv deg rundt og dra til legen og ta blod- og urinprøver først hver uke i 4 uker, deretter hver 14. dag. Dette er det eneste håndfaste beviset du vil kunne bruke på å vise at du angrer på tilfelle og holder deg edruelig.


Samfunnet er ute etter å se endring, ikke å straffe deg for det du har gjort.


Det er helt innlysende at du må holde deg edru denne perioden, og at det er rusprøver du tar. Dette er den raskeste måten overhodet for å få igjen førerkortet, trust me, I have been there and done that. Det vil ta alt fra 6-24 måneder å få det igjen, men det behøver ikke å være tidenes nedtur. Husk å søk aktivt til førerkort-avdelingen ved ditt politi-hus fra 6 mnd etter at dom er avsagt og sperrefrist er satt.


Gjør det jeg har nevnt og du vil få den raskest igjen, det du trenger er håndfaste, idiotsikre bevis på att du er snill gutt og total avholds.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mozzie: Det gjeld om du har mista lappen som følge av rusbruk. Når du mister lappen for promillekjøring, får du ein absolutt sperrefrist som er ca. umulig å forhandle seg vekk fra.

Det er mao. noko OP kan vurdere om politiet i tillegg til dom for ruskøyring vel å inndra lappen med henvisning til edruelegheit.
Var faktisk en kamerat som tipsa meg om det samme du skriver mozzie, skal ned til politistasjon og snakke med en politiadvokat imorgen og forhåpentligvis få noen svar. Men vil det virkelig ta så lang tid og få svar på prøvene ? Det er jo helt forkastelig at folk skal gå rundt og ha det vondt med seg selv og tenke på det i så lang tid..
Men jeg er nok fucked åkke som når det gjelder de prøvene! Irriterrer meg at mennesker MÅ lære på den harde måten noenganger
Også er jeg veldig spent på hvordan det er med arbeidsgiver osv, om noen er pliktig til og si ifra til de liksom ?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Mozzie: Det gjeld om du har mista lappen som følge av rusbruk. Når du mister lappen for promillekjøring, får du ein absolutt sperrefrist som er ca. umulig å forhandle seg vekk fra.

Det er mao. noko OP kan vurdere om politiet i tillegg til dom for ruskøyring vel å inndra lappen med henvisning til edruelegheit.
Vis hele sitatet...
Jeg er av den oppfatningen av at alt kan diskuteres, og har du 12 måneder med edruelighet som du kan klaske i bordet så tror jeg at dispensasjon kan gis. Du stiller ihvertfall mye sterkere på den måten,.


En annen ting er at det kan være smart og ha noen måneder med prøver med seg i retten, det vil virke formildende. Når det kommer til prøvene du tok med politiet så vil ikke de ta mer enn en uke å få svar på, men du var jo påvirket så ingen vits å prøve å tenke noe annet. De prøvene du selv tar vil og bli utredet innen en uke foresten. Men det hjelper ikke å ta en periode for så å kutte ut, du må ta regelmessig for at det skal være gyldig. Ellers tror de att du har tatt en pause og ruset deg.
Utåndongsprøven på politistasjonen måler mikromol per liter luft. Resultatet må multipliseres med 2 for å sammenligne med blodalkoholpromille.

Umulig å si noe sikkert inntil prøveresultatene foreligger fra FHI, og vi vet hvor sterkt påvirket du var av THC. Det finnes fastsatte grenser for hvilken THC påvirkning som tilsvarer hhv 0,5 og 1,2 blodalkoholpromille.

Ingen sier ifra til arbeidsgiver om kor slikt som dette, men du må belage deg på en stund uten lappen, så det blir gjerne synlig ganske fort. At du må kjøre til jobb er nok ikke tilstrekkelig til å slippe tapstid. Eks fratas jevnlig yrkessjåfører som er helt avhengig av lappen for å utøve sitt yrke.
Jeg har hørt at hvis du blir tatt med promille under 0.5, så havner du vanligvis ikke i fengsel, og du mister vanligvis ikke førerkortet. Det ser ut som om promille.no støtter denne påstanden. Nå vet jeg ikke hvor up-to-date promille.no er med dagens praksis i rettsvesenet når det kommer til promillekjøring, men det er vel ikke umulig at opplysningene stemmer.

Det at du er under prøvetid kan nok virke straffeskjerpende vil jeg tro. Angående THC-konsentrasjon i blodet, så har jeg ikke peiling, men det høres ikke ulogisk ut at dem regner om konsentrasjonen til promille.
Sitat av steili Vis innlegg
Jeg har hørt at hvis du blir tatt med promille under 0.5, så havner du vanligvis ikke i fengsel, og du mister vanligvis ikke førerkortet. Det ser ut som om promille.no støtter denne påstanden. Nå vet jeg ikke hvor up-to-date promille.no er med dagens praksis i rettsvesenet når det kommer til promillekjøring, men det er vel ikke umulig at opplysningene stemmer.

Det at du er under prøvetid kan nok virke straffeskjerpende vil jeg tro. Angående THC-konsentrasjon i blodet, så har jeg ikke peiling, men det høres ikke ulogisk ut at dem regner om konsentrasjonen til promille.
Vis hele sitatet...
Fengsel er garantert her, men mest sannsynlig betinget.
Snakket med politiadvokaten istad, hvis jeg skal ha tilbake førerkortet nå, må jeg få advokat til og sende klagebrev til politiadvokaten deretter vil jeg få det tilbake midlertidig fram til jeg evt skal i retten. Men jeg vet jo selv at jeg var på virket så er vel ikke mye vits og gå den veien..

Ble tatt blodprøve av ca 3-4 timer etter siste trekk, vil THC konsentrasjonen i blodet fortsatt være høy da ? Og når de regner om THC til promille vil de bare plusse på det til hva jeg hadde i alkoholpromille ? Og jeg ble jo faktisk spurt om jeg var påvirket av andre ting enn alkohol før jeg blåste på stasjonen, og svarte nei.. Vil det ha noe påvirkning når de finner ut at jeg ikke bare var påvirket av alkohol ?
Og når politiet får svar på prøvene, har foreldre rett til og vite det i og med at jeg bor I dems hjem ? Men jeg er jo myndig ? Er så jævli frustrerende og ikke vite noenting
En blodprøve er nok som regel positiv 3-4 timer etter, desverre. Har hørt at det tar 9-12 timer før det er helt ute av blodet om man ikke er innrøkt, er vel litt individuelt. Vil ikke tro at politiet regner om THC til promille, men at dette blir regnet som en egen sak som kun forverrer det at du hadde litt promille. Dermed blir det både "fyllekjøring" og bruk av narkotiske stoffer. Det er selvfølgelig lov å håpe, har selv pissa negativt dagen etter inntak, men hadde nok forberedt meg på det verste om jeg var deg.

Foreldrene dine skal ikke vite noe, er en egen tråd her om brev i posten fra politiet når man bor hos foreldre, du kan ta en titt her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=282202 Når man er over 18 har ikke foreldre rett til å vite noe, det skal du avgjøre selv.

Det er en kjip situasjon du har havnet i, og ting vil virke mørkt en stund framover. Som en har skrevet tidligere her, kan det være lurt å gå på pissings og oppføre seg som mønsterelev for å raskest mulig få tilbake førerkortet. Saken vil bli liggende på rullebladet ditt, så ville vært forsiktig i framtiden om jeg var deg. Ønsker deg masse lykke til, detta årner seg til slutt!
Sist endret av inabsentia; 16. september 2015 kl. 15:29.
Er du heldig så slår den ut negativ for at du var høy i gjerningsperioden, at selve THC rusen ikke lenger er aktiv og gir rus, men mest sannsynlig er du nok uheldig her.

De vil derimot uansett finne verdier av at du har gjort det.

1-nor-9-carboxy-delta-9-tetrahydrocannabinol også kalt 11-nor-9-Carboxy-THC/11-COOH-THC

Noen tester skal visstnok også kunne klare å skille mellom 11-OH-THC og 11-COOH-THC, slik at en kan se hvor lenge siden Cannabis har blitt brukt.
Men jeg forstår ikke hvorfor de tok spytt test + blodprøve ? Er det ikke nok med bare blod ? Kanskje de bare tester for alkohol på de blodprøvene ?

Foreldrene mine viste allerede at jeg ble tatt for promillekjøring og mistet lappen, og fikk faktisk nettopp presset ut av meg at jeg røyka den kvelden også, så nå har jeg en jobb og gjøre ovenfor de..

Noen som vet om dette kan påvirke evt.elle studier i utlandet senere, F.eks i USA ? Regner med at dette kommer på rullebladet..

Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til og ha max uflax i det tilfellet her, så jeg belager meg på det værste! Og det er ikke så veldig lyst hvor enn jeg ser hen nå nei Tusen takk! Og det ordner seg vel til slutt som du sier Celine
Utifra faktaene du har lagt frem vil jeg dessverre tro at du vil få en straff tilnærmet rammen for 0,5 -1,0 i promille. Vanlig praktisering er at dem regner totalen av påvirkning uavhengig av hva du har tatt. I ditt tilfelle vil dem regne ut promillegrensen for alkohol, pluss at dem legger til verdiene av THC.

Straffbarhetsgrenser for cannabis:
svarende til 0,2 promille (mikromol per liter fullblod): 0,004
svarende til 0,5 promille (mikromol per liter fullblod): 0,010
svarende til 1,2 promille (mikromol per liter fullblod): 0,030

Når konsentrasjon av rusmidler i blod skal omregnes til promille brukes enheten mikromol pr liter blod. For Cannabis innebærer dette at de måler hvor mange mikromol THC du har i kroppen pr. liter blod.
Nå er det ingen hemmelighet at kvaliteten på hasj varierer fra a-å;
Så det er derfor ikke mulighet for "oss" å regne seg frem til hvor mye THC du hadde i blodet på gitt tidspunkt.

Du må nesten bare vente på prøvene og ta saken deretter. Lykke til!
Sist endret av $pliffeN; 16. september 2015 kl. 18:07.
http://www.promille.no/promillekjoring/

Det var det jeg var redd for.. Da vil jeg mest sannsynelig risikere fotlenke også vel ?
Også tar det vel sikkert 100år for politiet og behandle saken min også..
Hijacker traaden litt. For et par maaneder siden ble jeg taua inn paa et sted der det frekventerer "gode gamle travere" ved en rema butikk. Jeg hadde parkert bilen min 2-3 timer fOr inntaket av alkoholen startet, kom ogsaa noen piller inn i systemet etterhvert. Kort sagt saa ble jeg arrestert og kjOrt paa legevakt for blodprOve, snakket med etterforsker i stad og ble forklart at det ble tatt et avhOr av meg paa legevakten, noe jeg ikke husker en dritt av. Men han sa ogsaa at jeg bestemt nektet for aa ha sittet bak rattet i beruset tilstand.
''

'Ringte ogsaa en dyktig advokat tidligere i dag og han var villig til aa ta saken pro bono og at jeg ikke har noe aa frykte da bevis er fravaerende. Jeg har naa blitt permitert fra jobben og kommer mest sannsynelig til aa miste jobben pga. denne hendelsen. Har jeg noen sak her hvis jeg skulle miste jobben paa indisier, og ogsaa lurer jeg paa tapt arbeid. Noen smarte hoder her som har litt peil paa juss.
Sitat av Gijjimix Vis innlegg
http://www.promille.no/promillekjoring/

Det var det jeg var redd for.. Da vil jeg mest sannsynelig risikere fotlenke også vel ?
Også tar det vel sikkert 100år for politiet og behandle saken min også..
Vis hele sitatet...
Du blir nok ikke dømt ubetinget. Da må du ikke inn i fengsel, ei heller gå med fotlenke. Anbefaler deg å legge deg flat, for du har jo selv innrømmet her at du kjørte ulovlig. Du har blitt tatt, håp på at verdiene er så lave som mulig og ta stilling deretter. Det vil bli billigere for deg å betale en bot, enn å ta det til en rettssak - For der vil du tape.
Sist endret av $pliffeN; 16. september 2015 kl. 23:02.
Du kan velge å bli dømt til "program mot ruspåvirket kjøring", istedenfor f eks fengsel eller fotlenke i x antall dager.
Ble tatt med 0,64 i promille og noen moste biler, halvannen månedslønn i bot + år som fotgjenger. Ingen fengsel.

TS; er du ikke under promillegrensen da?
Sist endret av Tøffetom; 17. september 2015 kl. 00:03.
Sitter her I fylla å skriver, så det kan godt hende jeg tar mye feil...

For en god del år tilbake var det en fyr (ifra Scotland mener jeg) som ble tatt for fyllekjøring, han var minst over dobbel promille av hva som var lovlig, og var i retten innen en uke (uten at jeg husker spesifikt at det var en rettsak). Saken var at han ble tatt for promillekjøring på natta, og risikerte tap av førerkort. Han hadde både kjæreste og (minste ett) barn.

Uten at jeg husker detaljene etter alle disse årene, anbefalte jeg han å basere seg på ansvaret han hadde (ovenfor "kone" og barn). Tingen er at samfunnet som en enhet ønsker en generell fremgang hvor alle vinner. Han jeg snakket med anbefalte jeg å basere seg på familien, at han hadde ett ansvar ovenfor dem og at hvis straffen hans var å miste kjørerkortet, ville for det meste være en straff for "kone" og barn da kjæresten hans ikke hadde lappen. Som sagt husker jeg ikke alle detaljene, og jeg husker ikke straffen han fikk, men han mistet ikke lappen.

Selv om det ikke er så mye forståelse i det norske lovverket, er det noe forståelse der (som ellers i vesten). Hvis det var imot loven å tråkke på ett eller annet gress, og noen ble tatt for det, kunne juryen sagt at forsvareren ikke var skyldig hvis de mente loven var feil (og ikke handlingen i seg selv). Videre ville det ha satt en presedens (standard) for fremtidige rettsaker. Det er derfor mulig (selv om det er usannsynlig) at du kan komme frem ved å belage deg på empati/sympati med de du eventuelt snakker med (som skotten jeg snakket med). Hvis jeg ikke tar feil var dette på natten (23-02, og risiko for at noen andre skulle bli skadet var heller lav. Hvis det var på dagen, kanskje heller verst mellom 14-21, hadde ikke jeg hatt noen sympati heller da du unødvendig utsetter barn for fare.

Ihvertfall er det lov å håpe på noe skjønn i lovverket, du får en straff, men det kan hende du kan få en mildere straff hvis du ikke er en "kjenning" av politiet. Personlig (selv om jeg ikke bruker noe annet enn alkohol, og da ikke kjører under påvirkning) ville jeg belaget meg på empati/sympati ifra de jeg snakket med.

Notis: å belage seg på empati/sympati ifra andre, bruke ord som "venn/kompis" for å skape utnyttbar egenvinning etc. er på grensen til psykopati (er ikke en godkjent diagnose enda, men fortsatt). Jeg anbefaler derfor ingen å skape emosjonelle relasjoner med noen med mindre det er oppriktighet. Grunnen til at jeg anbefaler OP å basere seg på empati/sympati er fordi de fleste har ett reelt ønske om å bli bedre, selv om "bedre" ofte betyr å ruse seg uten å risikere andre sine liv (som jo loven handler om tross alt).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SlimSanta Vis innlegg
Som sagt husker jeg ikke alle detaljene, og jeg husker ikke straffen han fikk, men han mistet ikke lappen.
Vis hele sitatet...
Enten hugsar du feil, eller så har du utelatt ting i saka som ikkje er detaljer, for det skal svært mykje til å behalde lappen. Mister du jobben? Sorry, det burde du tenkt på før! Må du bruke ein time til butikken? Sorry, det burde du tenkt på før!
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Du kan velge å bli dømt til "program mot ruspåvirket kjøring", istedenfor f eks fengsel eller fotlenke i x antall dager.
Vis hele sitatet...
Må påpeke at dette ikke er noe du kan "velge". I noen tilfeller blir det utmålt en betinget fengselsstraff med vilkår om at domfelte gjennomfører et slikt program, men det disse programmene er ment for folk med alkoholproblemer, ikke unge som har tabbet seg ut.

Dersom siktede i avhør erkjenner å ha et alkoholproblem vil påtale i tilfeller sørge for at kriminalomsorgen foretar en personundersøkelse (intervju mm) for å avklare egnethet til å delta i slikt program.

Etter at det ble innført fotlenkesoning har dessverre villigheten til å delta i slike problemer gått ned da folk heller vil sitte hjemme et par uker fremfor å delta på møter..
Sitat av Graps Vis innlegg
Må påpeke at dette ikke er noe du kan "velge". I noen tilfeller blir det utmålt en betinget fengselsstraff med vilkår om at domfelte gjennomfører et slikt program, men det disse programmene er ment for folk med alkoholproblemer, ikke unge som har tabbet seg ut.

Dersom siktede i avhør erkjenner å ha et alkoholproblem vil påtale i tilfeller sørge for at kriminalomsorgen foretar en personundersøkelse (intervju mm) for å avklare egnethet til å delta i slikt program.

Etter at det ble innført fotlenkesoning har dessverre villigheten til å delta i slike problemer gått ned da folk heller vil sitte hjemme et par uker fremfor å delta på møter..
Vis hele sitatet...

Helt korrekt, men med "know-how" kan du få det til. Jeg synes det er det beste alternativet, nærmest noe du kan skrive i CVen kontra fengselstraff.
Har vel en ganske stor fordel i og med at jeg aldri har vert i kontakt med politiet før, men har nok veldig stor betydning hva promillen blir.. Får bare krysse fingrene for at kroppen min har god metabolisme! Jeg tror heller ikke jeg skal dra i retten og belage meg på empati, vil nok mest sannsynelig bare få svaret "Det skulle du tenkt på før" som folk sier her..

Tusen takk for mange bra svar!
Jeg kan ikke si at det talte til min fordel, at jeg aldri hadde vært i kontakt med politiet før da jeg ble tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Jeg måtte i fengsel, det var ikke gøy. Forbrenningen av alkohol er tilnærmet lik for alle 0,12- 0,18 promille i timen, defleste forbrenner 0,15 . Store mengder fruktose skal kunne påvirke forbrenningen, er det noen som har prøvd dette?
Klem fra Betty
Jeg ble tatt for kjøring i beruset tilstand for noen år siden, dog så reddet forbrenning min meg noe sinnsykt.

Alltid hatt unormalt høy forbrenning, og når jeg ble tatt blåste jeg 1,4 på alkometeret og de tok meg til legevakten for å ta blodprøver, men heldigvis ventet de 15-20 min ekstra på tauebilen som skulle hente min bil og deretter kjørte meg til legevakta, og promillen min rakk å synke ned til 0,94 før blodprøvene ble tatt!

Fikk 20 mnd uten førerkort, 7500 i bot og 21 dager betinget fengesl, jeg hadde kun hatt lappen i 3 mnd.

I retten så fikk jeg lov til å være med å velge straffen min, så dommerene har skjønn. Jeg skulle egentlig hatt 10 000 i bot og 24 mnd uten førerkort, men dommerens purte hva jeg syntes om straffen, og jeg sa at den virket litt streng ettersom dette var mitt første møte med politiet, og da reduserte han den.

Så du kan jo alltids prøve og håpe på en snill dommer om det går så langt.
Sist endret av mdmafreak; 19. september 2015 kl. 10:10.
Sitat av mdmafreak Vis innlegg
Jeg ble tatt for kjøring i beruset tilstand for noen år siden, dog så reddet forbrenning min meg noe sinnsykt.

Alltid hatt unormalt høy forbrenning, og når jeg ble tatt blåste jeg 1,4 på alkometeret og de tok meg til legevakten for å ta blodprøver, men heldigvis ventet de 15-20 min ekstra på tauebilen som skulle hente min bil og deretter kjørte meg til legevakta, og promillen min rakk å synke ned til 0,94 før blodprøvene ble tatt!

Fikk 20 mnd uten førerkort, 7500 i bot og 21 dager betinget fengesl, jeg hadde kun hatt lappen i 3 mnd.

I retten så fikk jeg lov til å være med å velge straffen min, så dommerene har skjønn. Jeg skulle egentlig hatt 10 000 i bot og 24 mnd uten førerkort, men dommerens purte hva jeg syntes om straffen, og jeg sa at den virket litt streng ettersom dette var mitt første møte med politiet, og da reduserte han den.

Så du kan jo alltids prøve og håpe på en snill dommer om det går så langt.
Vis hele sitatet...
Trodde 10,000 var minstesats..?

Egentlig skal jo boten være halvannen månedslønn. Bare slubberter uten inntekt som kan snakke om så snille summer som dette
Sist endret av Tøffetom; 19. september 2015 kl. 11:18.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Trodde 10,000 var minstesats..?

Egentlig skal jo boten være halvannen månedslønn. Bare slubberter uten inntekt som kan snakke om så snille summer som dette
Vis hele sitatet...
Jeg var jo 18 år på dette tidspunktet og gikk fortsatt på vgs, så noen høy inntekt hadde jeg jo ikke.

Den straffen jeg opprinnelig skulle ha hatt var satt av politiet, de hadde til og med understreket og brukt tjukk skrift på minimum 10 000 i bot på det ene skjema jeg fikk.
Jeg mistet lappen i 2005 etter å ha hatt den i 2 mnd. Krasja bilen og landa på taket med en knekt lyktestolpe. Ble hentet av politiet hjemme etter å ha subbet drita full avgårde fra ulykkestedet. Lanh historie kort, fikk 26 dager betinget og 5000 i bot, som da utgjorde halvannen mnd lønn i forsvaret. Heldig der, til regningen fra Hafslund kom. 16000kr ekstra i lyktestolpeerstatning. Hadde rundt 1,2-1,3 i promille mente dem, etter måling og blodprøve dagen derpå. Slapp fengsel siden jeg tjenestegjorde og ikke var kjent fra før
Sist endret av Bruskonsulenten; 19. september 2015 kl. 16:49.
Akkurat, har nok en fordel i og med at jeg aldri har vert i kontakt med polisen. Og jeg hadde langt ifra 1 i promille, men hadde jo inntatt noe ulovlig itillegg til akoholen.. Vet ikke om dette har mye og si ? Men har en ganske grei inntekt så boten jeg får blir nok ganske massiv! Men virker som utifra det folk skriver her at snuten lever sitt eget liv.. Gjenstår og se Holder dere oppdatert
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Jeg mistet lappen i 2005 etter å ha hatt den i 2 mnd. Krasja bilen og landa på taket med en knekt lyktestolpe. Ble hentet av politiet hjemme etter å ha subbet drita full avgårde fra ulykkestedet. Lanh historie kort, fikk 26 dager betinget og 5000 i bot, som da utgjorde halvannen mnd lønn i forsvaret. Heldig der, til regningen fra Hafslund kom. 16000kr ekstra i lyktestolpeerstatning. Hadde rundt 1,2-1,3 i promille mente dem, etter måling og blodprøve dagen derpå. Slapp fengsel siden jeg tjenestegjorde og ikke var kjent fra før
Vis hele sitatet...
Hah. Prøv 200k++ fra IF
Okei, du hadde lav promille men problemet er cannabisen.. Du kan ha 0.000 microgram thc i blodet, men har du innrømmet eller tatt pisseprøve, da kan helvette startet. Leste tråden, ærlig? tråden var urøddig å vannskelig å lese (glippet mye av historien).

Det er opptill enhver jurist, politidisktrikt eller høvdingen om de vil du skal beholde føreretten, om de har bevis at du har inntatt thc, så kan de ta lappen fra deg mot pisseprøver i noen mnd/år. Heldigvis er de fleste politifolkene lite trangsysnte, om du oppføre deg bra, normal Ola Nordmann som ikke vanker i miljøet, eller er kjenning av politiet, men har hatt uhell med cannabis, så mulig de gir deg en sjanse.

Du kan gå ned til politistasjonen å fjerne samtykkelsen, men du får ikke førekortet i skranken.. Men gir politiet en tidsfrist på å overlevere saken til juristen. Da er det juristen sin oppgave å bedømme utfallet i din sak, men merk at poltiet kan anke saken, om de er uenig med juristen. Husk bare å ha en faens god forklaring når du skal forklare deg, ikke skyld på systemet eller andre, men vær 110% ærlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg er veldig nysjerrig på kven i politiet som skal overprøve politijuristen si avgjerd om dei er ueinig med vedkommande - og kva dei i så fall skal gjere med saka.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Okei, du hadde lav promille men problemet er cannabisen.. Du kan ha 0.000 microgram thc i blodet, men har du innrømmet eller tatt pisseprøve, da kan helvette startet. Leste tråden, ærlig? tråden var urøddig å vannskelig å lese (glippet mye av historien).

Det er opptill enhver jurist, politidisktrikt eller høvdingen om de vil du skal beholde føreretten, om de har bevis at du har inntatt thc, så kan de ta lappen fra deg mot pisseprøver i noen mnd/år. Heldigvis er de fleste politifolkene lite trangsysnte, om du oppføre deg bra, normal Ola Nordmann som ikke vanker i miljøet, eller er kjenning av politiet, men har hatt uhell med cannabis, så mulig de gir deg en sjanse.

Du kan gå ned til politistasjonen å fjerne samtykkelsen, men du får ikke førekortet i skranken.. Men gir politiet en tidsfrist på å overlevere saken til juristen. Da er det juristen sin oppgave å bedømme utfallet i din sak, men merk at poltiet kan anke saken, om de er uenig med juristen. Husk bare å ha en faens god forklaring når du skal forklare deg, ikke skyld på systemet eller andre, men vær 110% ærlig.
Vis hele sitatet...
Hadde veldig lav promille ja, 0,23 blåste jeg når jeg ble stoppet, og tok ikke blodprøve før over en time etterpå (Husker ikke nøyaktig), og da regner jeg med at promillen min rakk og synke ganske bra ? Har ikke tatt pisseprøver, men tok spytt-test og 3 blodprøver som sagt, så de vil finne ut at jeg hadde thc i kroppen uansett, da meg og veninnen min delte ca 0,8g den kvelden.

Håper som sagt det har en fordel at jeg aldri har vert innblanda med politiet før og at jeg oppførte meg praktfullt på stasjon den natta.. Skal ringe ned om en ukes tid og høre om de har fått sett på saken min
Var helt i svime når jeg skrev det første innlegget, beklager det.
Sitat av Gijjimix Vis innlegg
Hadde veldig lav promille ja, 0,23 blåste jeg når jeg ble stoppet, og tok ikke blodprøve før over en time etterpå (Husker ikke nøyaktig), og da regner jeg med at promillen min rakk og synke ganske bra ? Har ikke tatt pisseprøver, men tok spytt-test og 3 blodprøver som sagt, så de vil finne ut at jeg hadde thc i kroppen uansett, da meg og veninnen min delte ca 0,8g den kvelden.

Håper som sagt det har en fordel at jeg aldri har vert innblanda med politiet før og at jeg oppførte meg praktfullt på stasjon den natta.. Skal ringe ned om en ukes tid og høre om de har fått sett på saken min
Var helt i svime når jeg skrev det første innlegget, beklager det.
Vis hele sitatet...
Bra at du ikke tok pisseprøve, fordi thc vare mye kortere i blodet kontra urin. Min kompis tok blodprøve etter noen dager røyking, var helt clean i blodet. Dessverre tok han urinprøve, så bot fikk han men blodet bevist at fyren ikke var påvirket..
Sist endret av justastonedhuman; 20. september 2015 kl. 19:00.
Sitat av Gijjimix Vis innlegg
Hadde veldig lav promille ja, 0,23 blåste jeg når jeg ble stoppet, og tok ikke blodprøve før over en time etterpå (Husker ikke nøyaktig), og da regner jeg med at promillen min rakk og synke ganske bra ? Har ikke tatt pisseprøver, men tok spytt-test og 3 blodprøver som sagt, så de vil finne ut at jeg hadde thc i kroppen uansett, da meg og veninnen min delte ca 0,8g den kvelden.

Håper som sagt det har en fordel at jeg aldri har vert innblanda med politiet før og at jeg oppførte meg praktfullt på stasjon den natta.. Skal ringe ned om en ukes tid og høre om de har fått sett på saken min
Var helt i svime når jeg skrev det første innlegget, beklager det.
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe å si om du tok blodprøven en eller to timer etter at du ble tatt. De regner dette tilbake slik at de finner ut din faktiske promille ved kjøring. Vet om dette godt, prøvd det trikset selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da har jeg fått brev av politi Og sjokkerende nok så fikk jeg faen meg lappen tilbake!!! Eneste var en bot på 6 tusen.. Det sto ingenting om hasj, bare at jeg hadde en promille på 0,32.. Jeg skjønner absolutt ingenting nå ? Hvorfor får jeg lappen tilbake når jeg var full av thc og tok blodprøve ???
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gijjimix Vis innlegg
Da har jeg fått brev av politi Og sjokkerende nok så fikk jeg faen meg lappen tilbake!!! Eneste var en bot på 6 tusen.. Det sto ingenting om hasj, bare at jeg hadde en promille på 0,32.. Jeg skjønner absolutt ingenting nå ? Hvorfor får jeg lappen tilbake når jeg var full av thc og tok blodprøve ???
Vis hele sitatet...
Antakeleg fordi du hadde griseflaks, og dei ba ikkje om utvida analyse av blodprøva - og du hadde under grensa for førarkorttap på 0.4-0.5 i BAC.

Sjå på det som ein rein glipp, og griseflaks for din del, og ikkje gjenta stuntet med køyring i påverka tilstand!
Det kommer aldri til og skje igjen! Med mindre noen holder på og dø