Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5196
Hei.

Vi har akkurat flyttet. Tok i den forbindelse med routeren fra Telenor (ZyXEL multimodem p2602htw) I den nye leiligheten er det lagt inn Get bredbånd med en ECT 2100/Scientific atlanta 2100.

Det jeg lurer på er om det overhodet er mulig å bruke den trådløse routeren fra telenor, og i tilfelle hvordan?

Jeg prøvde naturligvis å koble dem sammen ethernet - DSL, men det er ikke mulig å komme på internett på det trådløse nettet..
Telenorruteren sitt WAN-interface er direkte koblet på et ADSL, ADSL2, ADSL2+ modem, og kan dermed ikke brukes (som router/gateway/NAT) med mindre Get plutselig har begynt å levere via xDSL..
Sist endret av JohnMichael; 9. oktober 2011 kl. 23:20.
Det går om du ikke bruker wan porten og bare lan portene. Bare koble modemet fra GET til en av LAN portene og deaktiver DHCP på den.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Telenorruteren sitt WAN-interface er direkte koblet på et ADSL, ADSL2, ADSL2+ modem, og kan dermed ikke brukes (som router/gateway/NAT) med mindre Get plutselig har begynt å levere via xDSL..
Vis hele sitatet...
Zyxel 2602 har ett interface for DSL og ett for Ethernet (brukt sammen med en ONT for fiberkunder). Du velger hvilket som skal være aktivt ved å vippe på en bryter på baksiden.

Sett denne til fiberposisjon, strekk en ethernet-kabel fra wan-port til modemet du har fått fra GET så vil den fungere som hvilken som helst annen router.


Det går om du ikke bruker wan porten og bare lan portene. Bare koble modemet fra GET til en av LAN portene og deaktiver DHCP på den.
Vis hele sitatet...
Get leverer meg bekjent ut kun 1 IP til hver kunde, å koble den opp på måten du beskriver vil fungere ytterst dårlig.
Sitat av rolvs Vis innlegg
Det går om du ikke bruker wan porten og bare lan portene. Bare koble modemet fra GET til en av LAN portene og deaktiver DHCP på den.
Vis hele sitatet...
Om du gjør det vil den ikke lenger være en lag 3 enhet, altså ikke en router. Ikke en gang en lag 3 switch...
Har gjort dette før, og det var bare å flytte brytern på baksiden av routern fra DSL til WAN posisjon, og ta ethernetkabel fra modemet til WAN inngangen på routern.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sorry for og fra opp en gammal tråd , men jeg lurer på noe her som jeg er litt u sikker på ..

Jeg har nå sakt opp mitt telenor abon og skal flytte neste uke til en et nytt sted og der lurer jeg på om jeg skal bestille meg GET , og kan jeg da bruke det modeme jeg nå har fått av telenor (Multimodem zyxel p2812) ? Eller må jeg få et nytt modem av GET ?

Ikke så veldig inn i data og internett verden

Takk for svar
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av minimastros Vis innlegg
Sorry for og fra opp en gammal tråd , men jeg lurer på noe her som jeg er litt u sikker på ..

Jeg har nå sakt opp mitt telenor abon og skal flytte neste uke til en et nytt sted og der lurer jeg på om jeg skal bestille meg GET , og kan jeg da bruke det modeme jeg nå har fått av telenor (Multimodem zyxel p2812) ? Eller må jeg få et nytt modem av GET ?

Ikke så veldig inn i data og internett verden

Takk for svar
Vis hele sitatet...
Du vil få et faktisk modem hos get, siden get primært sett er kabelmodem kontra telenors dsl.
oki, tusen takk for raskt svar