Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2439
Får meg snart en macbook pro og lurer på hva dere anbefaler av must have programmer til mac'en. Kan være både gratis og programmer som koster penger. Gjerne en kort beskrivelse om hva programmer gjør hadde vært fint visst det finnes en tråd om dette får værså snill og henvis til den, prøvde søk funksjonen, men det kom opp masse annet.
Transmission/utorrent - torrent. foretrekker transmission egentlig, er mye renere og enklere.
Komodo edit - HTML osv.
Word og powerpoint :P
Quicksilver - kan åpne alt du har på pcen ved et tastetrykk, feks "ctrl+s creeping" starter sangen creeping death.
sixtyforce - Nintendo 64 emulator
Adium - chillern MSN klient

Hva enn du gjør, ikke last ned Gimp, det er helt forjævlig på mac da det kjøres gjennom et annet program. Er umulig å beskrive jævligheten.
f.lux. Gir midre hvitt lys på kvelden/ etter solnedgang, og gjør det mye mer behagelig å se på skjermen om kvelden. Gjør det også lettere å sove, fordi mye hvitt lys "lurer" hjernen til å tro at det er dag derfor kan det, for enkelte, være vanskligere å sove.

Ellers å har du Cinch, som gir den den funksjonen WP7 har, at du bare kan dra et vindu til toppen så får du fullskjerm eller ut til siden slik at det dekker det halve skjermen.

Total finder - Gir deg tabs i finder. Meget kjekt, trenger egentlig ikke så mye mer forklaring.

Transmission - Beste torrentprogrammet til mac, glem µTorrent

Perian - Liten addon i preferences som gjør at quick time kan åpne det meste av formater, uten å stresse noe nevneverdig med codecer etc.

Tuxera NTFS - Read/write på NTFS disker

Kos deg
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hva enn du gjør, ikke last ned Gimp, det er helt forjævlig på mac da det kjøres gjennom et annet program. Er umulig å beskrive jævligheten.
Vis hele sitatet...
GIMP kjøres gjennom X11, tregt og ustabilt som faen.

Ellers liker jeg:

Caffeine, hindrer maskina fra å gå i dvale

Handbreak, fint koverterings og rippe-program

MacKeeper, holder styr på HDD og alt av sikkerthet på Maccen

Stuffit, fin app til å åpne .zip, rar osv

TrueCrypt, til å gjemme statshemmeligheter og n0rp

VLC, bare fordi Quicktime suger røv for det meste.

iWork, bare fordi jeg liker utseendet som er en forskjell fra Word/Excel/PowerPoint, forandring fryder :3

Håper det var noe nyttig info her, i samme slengen spør jeg om noen vet om et fint tegneprogram til Mac, ala Paint på Windows? Er tungt å dra opp Photoshop/Illustrator hele tiden o.O
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
f.lux programmet hadde jeg på pcn før og kjente jeg bare ble mer og mer rar i hode og tilslutt klikka det for meg og jeg fjerna det. men mange gode tips her tusen hjertelig!
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
GIMP kjøres gjennom X11, tregt og ustabilt som faen.

Ellers liker jeg:

Caffeine, hindrer maskina fra å gå i dvale

Handbreak, fint koverterings og rippe-program

MacKeeper, holder styr på HDD og alt av sikkerthet på Maccen

Stuffit, fin app til å åpne .zip, rar osv

TrueCrypt, til å gjemme statshemmeligheter og n0rp

VLC, bare fordi Quicktime suger røv for det meste.

iWork, bare fordi jeg liker utseendet som er en forskjell fra Word/Excel/PowerPoint, forandring fryder :3

Håper det var noe nyttig info her, i samme slengen spør jeg om noen vet om et fint tegneprogram til Mac, ala Paint på Windows? Er tungt å dra opp Photoshop/Illustrator hele tiden o.O
Vis hele sitatet...
Nice liste. Har du noe mer info om MacKeeper? I deres egne annonser ser det jo riktig bra ut, men jeg fikk høre av andre at det var totalt unødvendig og like godt kunne gjøre skade som gode ting. Har du noen kommentarer til det?

Ellers vil også jeg benytte anledningen til å spørre om noen vet om et program jeg trenger... Hver gang jeg åpner et bilde, åpnes det i ubrukelige Preview. Finnes det noe program jeg kan åpne bildene i, som gjør det mulig å bla fra fil til fil direkte inne i programmet, slik som er standard i det bildevisningsprogrammet til Windows?

Takk for svar
For meg er også Parallels Desktop helt essensielt. Det er da et virtualiseringsverktøy som lar deg kjøre windows/linux/ol i osx. Fremdeles endel ting jeg trenger windows for å gjøre.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Hvis du hater OSX kan du sende meg en pm med adresse så kan du få aceren min i bytte mot en MacBook? jeg for min del er villig til å gjøre hva som helst for å komme bort fra Windows... Eneste positive er gaming
Vis hele sitatet...
Jeg elsker Macen min, men jeg bruker den ikke til noe spesielt egentlig. Bare liker den generelt sett. Men nå når jeg skulle ombord i et skip uten dekning og internett i en måned, så skulle jeg laste ned litt programmer og underholdning, deriblant noen spill jeg husker jeg spilte tidligere, samt enkelte emulatorer. Herregud så kronglete, og i noen tilfeller umulig, det ble med Mac. Neste seilas så tar jeg med Aceren min i stedet. Dessverre...
Alarm Clock 2 (vekkerklokka mi om morgenen)
Growl (notifikasjonsprogramvare)
Appcleaner (fjerner all møkka når du vil avinstallere et program)
Wunderlist (todo-app)
Screenflow (screen capture)
BetterSnapTool (lar deg snappe vindu til områder på skjermen, slik som i Windows 7)
Transmit (FTP)

Du burde finne samtlige ved å søke på navn + mac.
Sist endret av connubialis; 30. november 2011 kl. 23:44.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Noen tips om hva jeg bør gjøre nå som jeg har fått den?
Lære programmering og webutvikling. :-)
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Veldig lyst å lære å programmere i mac har du noen sider du kan refere til så jeg kan få litt hjelp i starten?
alfred og x chat aqua er must have... tror begge ligger i mac app store :P

Sitat av CookieY Vis innlegg
Veldig lyst å lære å programmere i mac har du noen sider du kan refere til så jeg kan få litt hjelp i starten?
Vis hele sitatet...
Her: http://support.apple.com/kb/VI53?viewlocale=en_US

adobe cs5 er også kjekt å ha...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nice liste. Har du noe mer info om MacKeeper? I deres egne annonser ser det jo riktig bra ut, men jeg fikk høre av andre at det var totalt unødvendig og like godt kunne gjøre skade som gode ting. Har du noen kommentarer til det??
Vis hele sitatet...
For min del funker det greit, jeg får enkelt slettet unødvendige filer på harddisken og har full kontroll over den Men noen av funksjonene er mindre bra, hvis du vil ha sporing på dataen bruker du Prey istedenfor
Om du skal koble til macen din til tv og har endel serier osv på den vil jeg virkelig anbefale Plex.

Plex er et veldig bra media center med mye funksjonalitet.
Et par tips for å oppdage/holde deg oppdatert på mye nyttig programvare er http://macupdate.com og http://iusethis.com, dessuten har http://macheist.com noen gode "tilbudspakker" innmellom - typisk får du en stor samling programmer til en ganske hyggelig pris, noen av dem har jeg aldri brukt, men andre har jeg brukt masse. F.ex. var Espresso (veldig god html/css-editor) med i en av dem, sammen med flere andre fine programmer, til en pris som var mye lavere enn espresso alene. Anbefaler å ta en titt på det, skriv deg opp på mailinglista der, så får du vite når de har en pakke til salgs, så kan du se om det er en deal som passer deg eller ikke (er absolutt ikke alltid jeg har giddet å kjøpe, men det har vært et par gode pakker der). Macupdate kjører også et tilsvarende opplegg, og sikkert flere andre.

Coda er forresten et veldig godt alternativ til dreamweaver, hvis du lager nettsider. Jeg foretrekker helt klart coda, selv om jeg har begge.
Sitat av trauMa Vis innlegg

Ellers å har du Cinch, som gir den den funksjonen WP7 har, at du bare kan dra et vindu til toppen så får du fullskjerm eller ut til siden slik at det dekker det halve skjermen.
Vis hele sitatet...
ty! Noe jeg har savnet da jeg gikk fra windows til mac! Går ikke like smooth som på windows, men det funker.
Sist endret av mo3; 9. desember 2011 kl. 15:59.
Sitat av mo3 Vis innlegg
ty! Noe jeg har savnet da jeg gikk fra windows til mac! Går ikke like smooth som på windows, men det funker.
Vis hele sitatet...
Bruker bettersnaptool i stedet. Mer smooth og mer funksjonalitet.
- Skitch Utrolig enkelt og veldig praktisk "tegne" program. MUST HAVE
- MPlayerX, etter min mening den beste video-avspilleren til mac!
- Skype
- Evernote, notatprogram som synker på tvers av alle platformer (iOS, OS X, Win, Android)
- Twitter, Trenger denne en forklaring .... ?
- iLife pakken