Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1228
Hei.

Jeg har "ødelagt" min Sony Ericsson w580i... Jeg kjøpte mobilen hos MPX.no og har endelig funnet kvittering.... Har jeg noen rett til garanti eller noe sånt? Kan ikke finne produktet på nettsiden deres...

Takk for hjelpen, på forhånd!
Så lenge det ikke er din skyld så betaler du 0kr for reperasjon.
Er det derimot din skyld må du betale alt selv.
Sitat av beatbeckham93 Vis innlegg
Hei.

Jeg har "ødelagt" min Sony Ericsson w580i... Jeg kjøpte mobilen hos MPX.no og har endelig funnet kvittering.... Har jeg noen rett til garanti eller noe sånt? Kan ikke finne produktet på nettsiden deres...

Takk for hjelpen, på forhånd!
Vis hele sitatet...
når kjøpte du telefonen? garantitiden går ut etter en viss periode. om du har ekstra forsikring på telefonen, funker kanskje det? ta en tlf til mpx kundeservice, de pleier å være hyggelig.
Så vidt jeg husker er forventet levetid på en telefon 5 år (vg1 service og samferdsel læreren min) så lenge skadene ikke var din skyld har du krav på gratis reperasjon, evt bytte til en telefon med lik verdi.
Sitat av beatbeckham93 Vis innlegg
Hei.

Jeg har "ødelagt" min Sony Ericsson w580i
Vis hele sitatet...
enig med dere over. så lenge det ikke er hans feil. mistet den i bakken, fuktskader eller slikt.
Sony Ericsson tilbyr to års garanti på sine mobiler. Derimot ble det avgjort at en mobil skulle vare betydelig lenger en 2 år i en Norsk rettssak. Denne saken har satt presesdens for praksisen om at mobiler skal vare minst 5 år. Men det er faktisk feil at de avgjore dette om 5 år. For det står ikke i loven at Mobiler skal vare 5 år. Det står noe sånt som:

Dersom en gjenstand burde ha betydelig lengere levetid en to år skal reklamasjonestiden være 5 år. Og mobiler kommer nå inn under denne. Men det som er så gøy er at den rettssalen avgjorde at en mobil burde vare 4 år, så det er forventet levetid etter den saken.
Sitat av murloc Vis innlegg
Sony Ericsson tilbyr to års garanti på sine mobiler. Derimot ble det avgjort at en mobil skulle vare betydelig lenger en 2 år i en Norsk rettssak. Denne saken har satt presesdens for praksisen om at mobiler skal vare minst 5 år. Men det er faktisk feil at de avgjore dette om 5 år. For det står ikke i loven at Mobiler skal vare 5 år. Det står noe sånt som:

Dersom en gjenstand burde ha betydelig lengere levetid en to år skal reklamasjonestiden være 5 år. Og mobiler kommer nå inn under denne. Men det som er så gøy er at den rettssalen avgjorde at en mobil burde vare 4 år, så det er forventet levetid etter den saken.
Vis hele sitatet...
Om noen skulle ha interesse av det så er denne saken inntatt i Rt. 2007 s. 1274

Ellers er det riktig som du sier. Men selv om de kommer til at levetiden på en mobiltelefon typisk er 3-4 år, er reklamasjonsfristen 5 år. Loven har bare to grenser (2 eller 5 år).

At en mobiltelefon har en levetid på 3-4 år vil si at du ikke kan forvente at en mobiltelefon skal leve lenger enn dette ved normal slitasje. Normal slitasje omfattes ikke av reklamasjon så det er ikke av særlig interesse.

Dersom mobiltelefonen din ikke fungerer pga en feil ("mangel") som forelå når du kjøpte den så kan du gjøre denne feilen (mangelen) gjeldende i 5 år fra kjøpstidspunktet.

Garantier etc er noe helt annet. Her må du se på avtalen.

Edit: 2007 ikke 2008
Sist endret av Graps; 1. oktober 2009 kl. 10:52.
Sitat av Graps Vis innlegg
Om noen skulle ha interesse av det så er denne saken inntatt i Rt. 2007 s. 1274

Ellers er det riktig som du sier. Men selv om de kommer til at levetiden på en mobiltelefon typisk er 3-4 år, er reklamasjonsfristen 5 år. Loven har bare to grenser (2 eller 5 år).

At en mobiltelefon har en levetid på 3-4 år vil si at du ikke kan forvente at en mobiltelefon skal leve lenger enn dette ved normal slitasje. Normal slitasje omfattes ikke av reklamasjon så det er ikke av særlig interesse.

Dersom mobiltelefonen din ikke fungerer pga en feil ("mangel") som forelå når du kjøpte den så kan du gjøre denne feilen (mangelen) gjeldende i 5 år fra kjøpstidspunktet.

Garantier etc er noe helt annet. Her må du se på avtalen.

Edit: 2007 ikke 2008
Vis hele sitatet...
Jo du har krav på og få reklamasjonen behandlet innen 5 år. Men den vil typisk bli avslått hvis telefonen er eldre en 4 år. Du må så dra dette til retten for og få det godkjent mot produsent. I retten vil den saken som satte presedens bli brukt og produsent vil etter all sansynlighet få medhold.


Edit: Virker som om du har litt peiling på JUS, så jeg ønsker din mening om noe. I loven står det jo at du ikke kan avtale deg bort fra loven som privatperson, altså bytte vekk rettigheter du normalt har etter forbrukerkjøpslov. Jeg tenker at siden garantiene fra produsentene alltid er lavere en reklamasjonstiden i Norge, vil dette kunne sees på som lovstridig? Eller er det bare så enkelt som at siden både garanti og reklamasjon gjelder samtidig så utgår bare den ene?
Sist endret av murloc; 1. oktober 2009 kl. 12:02.
Nyedlig! Takk for svar!

Ja, jeg mistet den i bakken. Nå har jeg kvitteringen. Så jeg mangler da å ringe MPX.no å spørre om hjelp, eller er det bare å gå til en mobil reprasjon f.eks Mobil fiksern?

Trenger den "final" hjelpen
Mest sannsynligvis må du betale noen kroner for reparasjon. Å miste en telefon er ikke definert som vanlig bruk, med mindre telefonen din også er en sprettball?

Uansett, mormor mista en gang telefonen sin mens hun satt i godstolen og skrev en tekstmelding. Mobilen falt ned i fanget hennes (altså ikke mer enn 30 cm ned), og skjermen konka.
Hun gikk da til forhandleren og fikk fiksa mobilen vederlagsfritt. Med andre ord, dersom det ikke er åpenbart at mobilen har fått seg en smell som ikke innefatter vanlig bruk, kan du levere den inn og si noe er galt med den.

Noe mer konkret svar enn dette tror jeg ikke du kan få. Lykke til.
Sitat av SoloSuper Vis innlegg
enig med dere over. så lenge det ikke er hans feil. mistet den i bakken, fuktskader eller slikt.
Vis hele sitatet...
det er jo tull at fuktskader betyr at det er eiers skyld. Derimot umulig å bevise for butikkfolk at det er fabrikk feil eller noe anna. Så i praksis så er fuktskader a no go hvis du vil du vil få tilbake en fungerende mobiltelefon gratis.

Har hatt problemer med Spaceworld/megastore når det gjelder dette. Sendte mobilen ti rep. i god tro om at jeg kom til å få det på garantien. Plutselig fikk jeg en telefon: Mobilen din har vært inne på rep. Det var fuktskader, og visstnok min feil, mobilen ble ikke fikset. Jeg måtte ut med 600 spenn.

Edit: Ser nå at jeg ble mer enn litt off topic.
Sist endret av random42099; 4. oktober 2009 kl. 00:49.
Takk skal dere ha alle sammen!
Sitat av murloc Vis innlegg
Edit: Virker som om du har litt peiling på JUS, så jeg ønsker din mening om noe. I loven står det jo at du ikke kan avtale deg bort fra loven som privatperson, altså bytte vekk rettigheter du normalt har etter forbrukerkjøpslov. Jeg tenker at siden garantiene fra produsentene alltid er lavere en reklamasjonstiden i Norge, vil dette kunne sees på som lovstridig? Eller er det bare så enkelt som at siden både garanti og reklamasjon gjelder samtidig så utgår bare den ene?
Vis hele sitatet...

Garanti har ingenting med reklamasjon å gjøre og kommer således på ingen måte i strid med nevnte lovbestemmelse. En garanti er noe produsenten frivillig tilbyr deg, som han står helt fritt til selv å velge, en måned, to år, eller ti år, alt som måtte passe for ham.

Men som forbruker er du uansett beskyttet av de rettigheter som er oppgitt i forbrukerkjøpsloven hva gjelder reklamasjon...
Sitat av murloc Vis innlegg
Jo du har krav på og få reklamasjonen behandlet innen 5 år. Men den vil typisk bli avslått hvis telefonen er eldre en 4 år. Du må så dra dette til retten for og få det godkjent mot produsent. I retten vil den saken som satte presedens bli brukt og produsent vil etter all sansynlighet få medhold.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt hva du mener med at reklamasjonen vil bli avslått. At du kan reklamere i 5 år betyr bare at du kan gjøre mangler ved telefonen gjeldende i 5 år fra kjøpet. Feil som viser seg etter 5 år kan ikke gjøres gjeldende selv om de forelå ved kjøpet.

Etter 4 år vil derimot det aller meste tenkelige som du kan oppdage med mobilen skyldes vanlig slitasje - mobiler tåler ikke allverdens - og du får derfor ikke gratis reperasjon. Dersom den etter 4 år blir ødelagt pga feilkoblinger e.l. fra produsentens side vil du kunne vinne en sak - problemet blir å skulle bevise hvor feilen ligger.

Sitat av murloc Vis innlegg
Edit: Virker som om du har litt peiling på JUS, så jeg ønsker din mening om noe. I loven står det jo at du ikke kan avtale deg bort fra loven som privatperson, altså bytte vekk rettigheter du normalt har etter forbrukerkjøpslov. Jeg tenker at siden garantiene fra produsentene alltid er lavere en reklamasjonstiden i Norge, vil dette kunne sees på som lovstridig? Eller er det bare så enkelt som at siden både garanti og reklamasjon gjelder samtidig så utgår bare den ene?
Vis hele sitatet...
Enig med Cikey. En garanti som gir deg mindre enn hva loven gir deg er altså totalt poeng- og verdiløs. Du må se dem ved siden av hverandre og benytte deg av det alternativet som stiller deg best.