Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1360
Hei. Er i en litt kjedelig situasjon hvor jeg har sagt opp leiligheten jeg bor i nå, og venter på at leiligheten jeg skal flytte inn i, ikke er ferdig. Eieren sa det skulle være ferdig til 15 april,men det har endret seg til "ut april" Og i husleie kontrakten står det at innflytting " i løpet av april ".
Depositum er betalt, og forskudd på første måneds husleie. Og jeg lurer på om jeg har rett til å bryte kontrakten dersom jeg ikke får flytte inn før Mai?

Leste litt i leiekontrakten,men det var ingenting som sto om akkurat det.


-thor
ja du har det. han har brutt sin del av avtalen vist du ikke får flyttet inn før utti mai engang..
Du kan si opp den avtalen dersom leiligheten ikke er ferdigstilt innen april. Husk at det er best å gjøre dette skriftlig og på en ordentlig måte for å unngå videre problemer.
Om forsinkelsen skyldes vesentlig mislighold kan du heve kontrakten. Nøyaktig hva som ligger i vesentlig er jeg ikke sikker på.

Heving er IKKE det samme som oppsigelse. Oppsigelse benyttes i henhold til normale oppsigelsesfrister. Det skal mer til for å kunne heve en kontrakt enn å si den opp.

Det vil nok uansett ikke være snakk om en forsinkelse i denne saken før 1. mai.

Dessuten står det i 2-12:
" Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt."

Det smarteste vil nok være å si fra allerede nå at du kommer til å heve avtalen om den ikke er klar innen avtalt tidsfrist.

Deretter bør du få klarhet i om forsinkelsen skyldes vesentlig mislighold, slik at du har kortene klare til spillet begynner...

Om du har satt depositum inn på depositumkonto så er det uproblematisk å få disse tilbake. I praksis vil det nok være det om de står på huseiers konto også. Si til han at det er underslag å ta i mot depositum på egen konto hvis han har gjort det (det ER faktisk underslag å ta depositum på egen konto, og du kan politianmelde han).

Dette er det juridiske. Men husk også at det kan jo være dette ikke er vesentlig mislighold. Muligens er han også en god utleier så snart han kommer i gang. Det er viktig og ha et godt forhold til utleierne også, men ikke nøl med å bruke lover om det husverten er håpløs (som i forrige tråd her om husleieavtale).

Når det gjelder husleia skal du IKKE betale for dager du ikke bor der. Om du ved innflyttingsdato har betalt for dager før du flyttet inn, så trekk pengene på neste husleie. Vil tro det holde å si fra muntlig om grunnen til dette, men du kan jo sende skrftlig beskjed om du vil være veldig ordentlig da. Huseier kan ikke gjøre noe annet enn å akseptere dette.
Sitat av Swiss79 Vis innlegg
Deretter bør du få klarhet i om forsinkelsen skyldes vesentlig mislighold, slik at du har kortene klare til spillet begynner...
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er ikke om forsinkelsen skyldes vesentlig mislighold, men om forsinkelsen utgjør et vesentlig mislighold.

Det at du ikke får overta leiligheten til avtalt tid er mislighold av kontrakten, det avgjørende blir altså hvor lang tid det tar før du endelig får overta leiligheten. (altså om forsinkelsen oppfyller terskelen i "vesentlig")

Har ikke tid til å sjekke om det finnes noe HR praksis på akkurat dette. 2 uker kommer i det minste emm svært nærme terskelen for vesentlig.
Jeg bomma litt der ja.
"Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold."
..ikke skyldes...

Prøvde å finne ut hva som ligger i "vesentlig". Men å finne fram i rettskilder via google når jeg dessuten ikke har noen jussutdanning er vanskelig.

Forstår det slik at det er en skjønnsmessig vurdering i hver enkelt sak som legges til grunn.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd...html?id=373663
Punkt : 2.2.5.4, i det 3. avsnittet står det en del om det, blant annet: "Problemstillingen vil være om misligholdet er vesentlig for leieren."

Hvorvidt det finnes andre kilder som trumfer disse forarbeidene vet jeg ikke noe om da.

Men nå beveger jeg meg ganske langt bort fra praktisk hjelp til trådstarter uansett da. Er bare at jeg synes sånne ting er litt morsomt å prøve å finne ut av. For et svar du kan føle deg tryggere på angående "vesentlig", så hør på en jusstudent, advokat e.l.
Sist endret av Swiss79; 18. april 2009 kl. 15:22.
Stemmer at det må foretas en skjønnsmessig vurdering i den konkrete saken. Vesentlig mislighold er det vanlige kravet for heving i kjøps- og leieforhold.

Redigere meg selv litt; etter avtalen er ikke overlevering forsinket før i mai. Det jeg sa om to uker gjelder mer dersom dere muntlig endret tidspunktet til 15. april, noe du trolig ikke vil klare å føre tilstrekkelig bevis for.

Siden jeg ikke finner noe HR praksis på tidskravet kan jeg sitere litt fra forarbeidene om vurderingen;

"Hevingsspørsmålet vil i praksis bero på en totalvurdering der en rekke momenter kan tillegges relevans, som eksistensen og graden av skyld på begge sider i kontraktsforholdet, utleiers muligheter for å finne annen praktisk anvendelse for husrommet, verdien av andre og mindre inngripende beføyelser som står til leierens disposisjon o.s.v."

Når det gjelder å heve kontrakten før det har gått "vesentlig" tid, sier det påfølgende litt om terskelen i at det må være "klart" at "vesentlig mislighold" vil inntre:

"Vilkåret for hevingsrett er at det framstår som klart at utleieren vil gjøre seg skyldig i vesentlig mislighold på det avtalte overleveringstidspunkt. Kravet til sannsynlighet for at mislighold vil inntre er strengt, noe som framgår av uttrykket « klart » i første punktum. I prinsippet kreves det en til visshet grensende sannsynlighet."

Mer konkret til trådstarter:

Du vil trolig ikke kunne bevise at dere eventuelt endret avtalen slik at dato for overtakelse ble satt til 15. Forsinkelse inntrer da ikke før mai. For å kunne heve avtalen er ikke dette tilstrekkelig, forsinkelsen må være "vesentlig". Dette betyr i realiteten at du må vente til noe ut i mai, før du kan heve. (da forsinkelsen skyldes utleiers forhold, han lett kan finne ny leietaker og du risikerer ikke å ha noe sted å bo, vil emm 14.mai oppfylle kravet til vesentlig.)

Desverre kan du ikke heve avtalen før det er helt sikkert eller i det minste overhengende sannsynelig at overtakelse ikke vil skje før en stund ut i mai.
Sist endret av Graps; 18. april 2009 kl. 18:42.