Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  171 12653
Sitat av wargriff Vis innlegg
Det å bli frelst er at du tar innover deg og aksepterer Gud som din herre og skaper.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke pinsevennenes definisjon. Å bli frelst i Pinsene er at du aksepterer at du tar Jesus innover deg som sin Herre og da også Hans Far, og lar Jesus ta all straffen for deg slik at du kan bli vasket ren for Himmelen.

Er akkurat på dette punktet at mange menigheter etterhvert har splittet seg
Tror du at du vil klare deg uten religion heretter? Eller er det muligheter for at du faller tilbake når du møter motsand senere i livet? I såfall, ville du ha gått tilbake til din gamle religion eller installert en ny og oppdatert versjon?
Sist endret av LarVael; 24. desember 2010 kl. 00:32.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg spør igjen: Hva er Gud? Hvorfor har så mange mennesker brukt så mye tid og flid for å fortelle oss om dette fenomenet "Gud". Og spesielt før i tiden da førsteprioriteringen var å skaffe mat..
Vis hele sitatet...
Gud er en beskrivelse akkurat som alle andre ord/navn. Det er nok flere grunner til at mennesket startet å tro på dette fenomenet, men den største var nok for å besvare spørsmål. Mennesker har alltid vært nysgjerrige, så man kan jo forestille hva lederne/høvdingene av de første samfunnene svarte da de ikke hadde noe svar. De ville selvfølgelig ikke være ønskelig å ikke kunne svare på de stilte spørsmålene, og hvilken enklere løsning enn å bringe frem et fenomen som "gud" fantes da? Jeg kan ikke se noen.

Med dette var det ikke vanskelig å videreføre noe så "trygt" og "sikkert" som ingen noensinne ville kunne motbevise. Dette kan også være en stor del av forklaringen til alle de forskjellige reiligonene/troene menneskene har skapt opp gjennom årtusene. De forskjellige lederne fant sine egne fenomener som de refererte til for å beholde sin rolle i samfunnet.

PS: Dette er kun en hypotese fra min side.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Dette er ikke pinsevennenes definisjon. Å bli frelst i Pinsene er at du aksepterer at du tar Jesus innover deg som sin Herre og da også Hans Far, og lar Jesus ta all straffen for deg slik at du kan bli vasket ren for Himmelen.

Er akkurat på dette punktet at mange menigheter etterhvert har splittet seg
Vis hele sitatet...
Det er helt feil. Ingen menigheter splittes om å tro på Jesus. Om man ikke tror på Jesus, så er man ikke kristen. Pinsevenn eller ikke.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Dette er ikke pinsevennenes definisjon. Å bli frelst i Pinsene er at du aksepterer at du tar Jesus innover deg som sin Herre og da også Hans Far, og lar Jesus ta all straffen for deg slik at du kan bli vasket ren for Himmelen.

Er akkurat på dette punktet at mange menigheter etterhvert har splittet seg
Vis hele sitatet...
Han spurte hva var min definisjon, og dette var den delte definisjonen i min menighet.

Sitat av LarVael Vis innlegg
Tror du at du vil klare deg uten religion heretter? Eller er det muligheter for at du faller tilbake når du møter motsand senere i livet? I såfall, ville du ha gått tilbake til din gamle religion eller installert en ny og oppdatert versjon?
Vis hele sitatet...
Jeg klarer meg fint, har hatt ett oppgjør med meg selv, og jeg kommer ikke til å falle tilbake på gamle "vaner."

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Dette er ikke pinsevennenes definisjon. Å bli frelst i Pinsene er at du aksepterer at du tar Jesus innover deg som sin Herre og da også Hans Far, og lar Jesus ta all straffen for deg slik at du kan bli vasket ren for Himmelen.

Er akkurat på dette punktet at mange menigheter etterhvert har splittet seg
Vis hele sitatet...
+ Jesus har allerede tatt straffen for dine synder da de tok hans liv på korset.
Handler det ikke bare om trygghet, moral og god etikk?
Gud kan ha vært en tidlig beskrivelse og reglene kan ha blitt tilført av styresmakter, høvdinger og andre slags ikoner for å styre sin flokk.
Så var det jo sikkert lettere for lederne å ha noen å legge skylden på, vi vet jo alle åssen politikerne er =)
men men, bare synnsing.

Følte du deg noen gang flau fordi du var kristen?
Kanskje ikke i menigheten, men på skolen, eller sammen med ikke troende venner.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drakar Vis innlegg
Handler det ikke bare om trygghet, moral og god etikk?
Gud kan ha vært en tidlig beskrivelse og reglene kan ha blitt tilført av styresmakter, høvdinger og andre slags ikoner for å styre sin flokk.
Så var det jo sikkert lettere for lederne å ha noen å legge skylden på, vi vet jo alle åssen politikerne er =)
men men, bare synnsing.

Følte du deg noen gang flau fordi du var kristen?
Kanskje ikke i menigheten, men på skolen, eller sammen med ikke troende venner.
Vis hele sitatet...
For mange handler tro kun om trygget, ja.

Når jeg gikk på barneskolen ble jeg mobbet fordi jeg var kristen. Dette bedret seg på ungdomskolen, og på videregående, da folk begynte å bli mer oppegående mentalt, var folk mer interessert enn kritiske til det jeg trodde på. Ble masse vennlige diskusjoner med folk som ikke viste noe om kristendomen annet enn det man lærer i religionstimene, som er veldig begrenset...
Men var jeg flau? Nei, overhodet ikke. Jeg sto for det jeg trodde på.
Sist endret av Rayes; 24. desember 2010 kl. 02:44.
Sitat av wargriff Vis innlegg
Ser det er endel tråder om hvorvidt gud er ekte eller ikke, og generelt mange diskusjoner ang. kristendommen.
Jeg var kristen(pinsevenn) i 14 år før jeg hoppet av det toget. Skal prøve å svare så godt jeg kan!
Vis hele sitatet...

Hei

Så kjekt at du stiller deg til disposisjon. Det er faktisk en kul ting å gjøre. Du er beriket med en erfaring som mange ikke har, og innenfor ett tema som stadig skaper debatt.

På bakgrunn av min egen erfaring med kristendom og typer felleskap så har jeg egentlig mange spørsmål og jeg håper at du tar deg tid til å svare skikkelig.

1)Om å bryte som pinsevenn etter 14 år, var det en avgjørelse som tok lang tid, eller var det en plutselig overbevisning, en slags aha opplevelse?

2) Hvordan havnet du i pinsemeningheten?

3) Har du vært dreven med¨å tale i tunger?

4) Er det spesielle regler som er typiske for pinsemeningheten?

5) Tror du på en "gud" overhodet?

6) Hvordan har dine venner i pinsemeningheten tatt din resignasjon?

7) Vil du noen gang kunne ta del i et annet kristent felleskap, eller et religiøst felleskap overhodet?

8) Lever du fortsatt etter de samme verdier som tidligere når du var pinsevenn?? For eksempel de ti bud? ( som tross alt jo er helt kurrante)

9) Hvilket forhold har du til "Lucifer"?

10) Hva er for deg en objektiv universelt akseptabel definisjon på godt og vondt?

11) Hvordan vil du definere forholdet mellom bevissthet og materie?

12) Tror du på et liv etter døden?

13) Hva ønsker du å oppnå i livet ditt?

14) Tror du på engler?

15) Føler du fortsatt den tryggheten som du følte som pinsevenn? ( hvis du følte trygghet)


Jeg har sikkert enda flere spørsmål som jeg kommer på etterhvert men slutter av her så du ikke må sitte å skrive en hel natt eller dag.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lilje Vis innlegg
Hei

Så kjekt at du stiller deg til disposisjon. Det er faktisk en kul ting å gjøre. Du er beriket med en erfaring som mange ikke har, og innenfor ett tema som stadig skaper debatt.

På bakgrunn av min egen erfaring med kristendom og typer felleskap så har jeg egentlig mange spørsmål og jeg håper at du tar deg tid til å svare skikkelig.

1)Om å bryte som pinsevenn etter 14 år, var det en avgjørelse som tok lang tid, eller var det en plutselig overbevisning, en slags aha opplevelse?

2) Hvordan havnet du i pinsemeningheten?

3) Har du vært dreven med¨å tale i tunger?

4) Er det spesielle regler som er typiske for pinsemeningheten?

5) Tror du på en "gud" overhodet?

6) Hvordan har dine venner i pinsemeningheten tatt din resignasjon?

7) Vil du noen gang kunne ta del i et annet kristent felleskap, eller et religiøst felleskap overhodet?

8) Lever du fortsatt etter de samme verdier som tidligere når du var pinsevenn?? For eksempel de ti bud? ( som tross alt jo er helt kurrante)

9) Hvilket forhold har du til "Lucifer"?

10) Hva er for deg en objektiv universelt akseptabel definisjon på godt og vondt?

11) Hvordan vil du definere forholdet mellom bevissthet og materie?

12) Tror du på et liv etter døden?

13) Hva ønsker du å oppnå i livet ditt?

14) Tror du på engler?

15) Føler du fortsatt den tryggheten som du følte som pinsevenn? ( hvis du følte trygghet)


Jeg har sikkert enda flere spørsmål som jeg kommer på etterhvert men slutter av her så du ikke må sitte å skrive en hel natt eller dag.
Vis hele sitatet...
Til Lilje:

1)Om å bryte som pinsevenn etter 14 år, var det en avgjørelse som tok lang tid, eller var det en plutselig overbevisning, en slags aha opplevelse?
- For meg var det en prosess som gikk over ca. 6 måneder. Da tok jeg "steget" og gav opp alt sammen.

2) Hvordan havnet du i pinsemeningheten?
- Ble født inn i en slekt hvor nesten alle er pinsevenner, så har jo i menigheten fra jeg var liten gutt.

3) Har du vært dreven med¨å tale i tunger?
- Vil ikke si jeg var dreven på det, men de siste årene hadde jeg dette ved anledninger hvor det var det vi kalte "sterkt åndsnærvær." Dette er utrolig vanskelig å forklare, helt spesiell situasjon ingen kan gi noen logisk forklaring på.

4) Er det spesielle regler som er typiske for pinsemeningheten?
- Ingen spesielle regler nei. Det største forskjellen mellom pinsebevegelsen og Statskirken er vel at det ikke praktiseres dåp ved fødsel, men en såkalt barnevelsignelse. Vil man bli døpt, er dette et eget valg du tar når du føler du er klar for det.

5) Tror du på en "gud" overhodet?
- Nei, jeg tror ikke det finnes en gud. Men jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord.

6) Hvordan har dine venner i pinsemeningheten tatt din resignasjon?
- De har tatt det helt fint, har jevnlig kontakt med hele den gamle gjengen Utrolig flotte folk!

7) Vil du noen gang kunne ta del i et annet kristent felleskap, eller et religiøst felleskap overhodet?
- Ser ikke for meg at jeg kunne det nei. Jeg har fornektet min tro, og det står jeg for. Vil neppe endre mening i fremtiden.

8) Lever du fortsatt etter de samme verdier som tidligere når du var pinsevenn?? For eksempel de ti bud? ( som tross alt jo er helt kurrante)
- Lever etter de samme verdiene som et vanlig lovlydig menneske gjør. Men når det kommer til alkohol, sex før ekteskap og slikt, så nei.

9) Hvilket forhold har du til "Lucifer"?
- Lucifer som en fysisk skikkelse har jeg ikke noe forhold til, da jeg ikke tror han/hun eksisterer. Men som mange kristne vil si, djevelen er alt det onde som mennesker gjør.

10) Hva er for deg en objektiv universelt akseptabel definisjon på godt og vondt?
- Hmm.. Vanskelig å gi et godt svar på det.. Men kan vel si det så enkelt som at alle handlinger som gjør mennesker godt er gode, og motsatt for vonde handlinger?
som sagt, vanskelig å si!

11) Hvordan vil du definere forholdet mellom bevissthet og materie?
- Tenker du nå på det åndelige? Hva som skjer med sinnet og sjelen når vi evt. blir sendt til himmelen eller helvette?

12) Tror du på et liv etter døden?
- Nei.

13) Hva ønsker du å oppnå i livet ditt?
- Det de fleste ønsker vil jeg tro. Utdanning, familie, oppleve verden før vi ødelegger den.

14) Tror du på engler?
- Nei, tror ikke på engler

15) Føler du fortsatt den tryggheten som du følte som pinsevenn? ( hvis du følte trygghet)
- Jeg føler fortsatt trygghet, men får den ikke av de samme tingene. Før fikk jeg trygghet gjennom troen min, idag får jeg den gjennom venner og familie.
Sist endret av Rayes; 24. desember 2010 kl. 03:22.
Sitat av wargriff Vis innlegg
Til Lilje:

1)Om å bryte som pinsevenn etter 14 år, var det en avgjørelse som tok lang tid, eller var det en plutselig overbevisning, en slags aha opplevelse?
- For meg var det en prosess som gikk over ca. 6 måneder. Da tok jeg "steget" og gav opp alt sammen.

B]
Vis hele sitatet...
Kan du beksrive denne prossessen med detaljer om hva du tenkte og hvorfor og hvordan du kom til denne endelige konklusjon?

Kjenner du den kraften enda? Den kraften som du før kalte "gud". Kjenner du den?

Hvis du ikke gjør det, hvorfor eller hva var det du kjente før?

Hvis du gjør det, hva tolker du dette som?

Hvorfor finnes vi?

Hvem er ditt største forbilde?

Synes du det er litt pirrende og trosse eller fornekte gud?

Hva er din motivasjon til å leve og gjøre ditt beste som menneske?

Føler du at du er ett godt menneske?

Hva synes du generelt om religiøre samfunn?
Var det deprimerende da du kom til besluttningen at du ikke skulle "leve" evig?
Sitat av illwill Vis innlegg
Mener du det er mangel på utdanning som er hovedårsaken til at den logiske tankegangen til religiøse mennesker ikke er fullt utviklet? Eller finnes det noe som blokkerer dette? Hvilken psykologiske metoder brukte de for å få deg over "til den andre siden" og hvordan klarte du å komme deg ut av sirkelen?

Da du var religiøs, hva var sammenhengen mellom vitenskap og religion?
Mente de at det var religion/Gud som hadde skapt vitenskap? Mente de for eksempel at big bang var Guds plan?

Hvordan kan vitenskap ha rett i alt som for eksempel kjernefysikk, kvantefysikk etc. men feil i tidfestelsen av universets begynnelse? Hvordan ville du forklart dette hvis du var kristen?
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg for meg at det er de midt på treet smarte og litt over(de som tror de er supersmarte) som er ateister(hvordan kan man fornekte noe uten å erkjenne at det finnes, om det ikke finnes er det jo heller ingenting å fornekte). Virker også som om at mange ateister ikke har noen egen mening.
Folk flest sluker evolusjonsteorien rått, for den er så uhyre godt framstillt og "akseptert av allmenheten" som konkret vitenskap, og den blir presentert for alle som går på skolen som sannheten. Og jeg føler personlig at man blir litt utstøtt/sett ned på dersom man ikke erkjenner den. (Det finnes selvsagt flere som kombinerer religion og vitenskap sammen, at det var Gud som skapte verden via Big Bang eller andre metoder og at alt er et eneste stort mesterverk). I en periode begynte jeg å tenke i de baner, da de rundt meg begynte å le av meg fordi jeg "trodde på en så stor bløff som Gud" som jeg forresten også ser at et par personer har skrevet i innleggene sine her.

Og utifra dette klarte jeg å lage et evig tankespinn om at det kan være at Gud har lagt opp til at noen skulle finne på evolusjonsteorien/big bang, og at det var starten på den nye verdensorden. (Morsomt hvordan det står i Bibelen at folk vil bli merket, enten i pannen eller i handen, og man vil ikke få gjort noe uten det. Og i senere tid har jo store kjøpesenter som Wall Mart startet med dette[uttesting ihvertfall) for å gjøre det "lettere og raskere" å handle. Og vi har jo alle sett hva som har skjedd med internett, nesten alt foregår på pc og de eldre/de uten pc får lide da det ofte ikke finnes noen kurante alternativer. Så alle må ha).

Jeg begynte å studere nærmere på temaet, finne svar på alt det lærerene mine ikke ville svare på ang. evolusjonsteorien og big bang.
Det morsomme er nemlig, at Darwin sa selv at dersom man ikke finner bevis på hans hypotese innen 100 år skulle hele hypotesen forkastes. Men neida, vitenskapsmenn og halvsmarte verden over slukte dette rått. For det virker jo så logisk(?).
Men her sitter vi altså 150 år senere, og lærer bort denne hypotesen som den bestemte sannhet og som 100% korrekt vitenskap.

For de av dere som ikke er helt med på hva en ekte teori er, så betyr det at uansett hvor mange ganger(hvilken metode) man tester den så skal utfallet være korrekt. Dersom man finner et bevis som sier at dette ikke kan stemme, selvom at det er mange tegn på at den skal stemme, så skal hypotesen forkastes.
Om vi kaller bevis for at den stemmer for 1, og vi finner noe som sier at den ikke stemmer og kaller det for -1 og vi framstiller dette på en matematisk metode som "virker logisk for alle halvsmarte med så utrolig god utdannelse som ingen kristne har for de er dumme og hjernevasket).
Det finnes mange tegn på at hypotesen stemmer, altså:
1*1*1*1*1*1*1=1=sann
Derimot det faktum at det finnes noe så utrolig stort som motbeviser hele greia, det tar vi ikke med, og det lærer vi ikke bort for det er unødvendig, for da får vi tross alt:
1*1*1*1*1*1*1*(-1)=-1= falsk

De som har orket å lese helt hit er nok spent på hva jeg prater om, joda:
Det finnes ikke bevis for makroevolusjon, kun mikroevolusjon.
Mikroevolusjon er små endringer innen en rase, makroevolusjon derimot er at en rase blir til en annen(grovt sett). At en fisk blir til et menneske.
Og som vi alle vet så har vi jo blitt servert noen fantastiske tall som man ellers kjenner igjen fra barnesinn, flere hundre tusen år, ja millioner av år, 13-15 MILLIARDER år har dette gått over(universets alder).
Og med slike tall så er det jo helt logisk at jada selvsagt kan det skje over så lang tid, for i løpet av de 80 årene vi lever så kan vi jo ikke observere dette, men det virker rimelig over så lang tid. Det er tross alt helt umulig for et menneske å forstå hvor lang tid vi faktisk prater om.
Noen mener bestemt at det finnes fossiler som dateres til 2.3 milliarder år siden(Stromatolites). Og vi har funnet masse fossiler av allslags skapninger, dinosaurer og hele pakka. Og dinosaurene fantes før menneskene er vi vel enige om for diskusjonens skyld?

Og en av av forutsetningene for evolusjonsteorien er at utviklingen tar utrolig lang tid, man ser ikke plutselig at en ku får en sau utav det blå.
Så hvorfor i all verden finner vi ikke bevis på denne mutasjonen? Etter så utrolig mange år burde det være strødd fossiler og benrester rundt overalt. Skulle bare behøvd å ta spaden ut i hagen og grave et par meter for å finne de. Så kommer noen overbeviste forskere og sier at fossilisering er så ekstremt sjeldent og bladibladiblablabla. Det er derfor vi finner fossiler av så og si alt(som vi vet om), men ikke et eneste fossil av et mellomledd i makroevolusjonen? Disse mellomleddene skal det teorietisk sett finnes vanvittig mange av.

Den viktigste forutsetning for at en organisme skal bli fossilisert, er at den snarest mulig etter døden blir dekket til av støv, slam, sand, kalkutfellinger el.l., slik at den blir best mulig beskyttet mot ødeleggelser og forråtnelse.
En slik tildekking finner lettere sted i vann, hvor det stort sett stadig synker ned sedimentpartikler som legger seg på bunnen. Derfor er de fleste kjente fossiler rester av organismer som har levd i vann.

Om vi nå kobler inn logisk tankegang;
Hvor oppholder mennesker og dyr seg? I nærheten av vann.
Og mennesker som ikke blir begravet begynner å lukte noe latterlig ille etter bare et par dager, så det er en sannsynlighet at de før i tiden også puttet folk i jorden, ihvertfall dekket de til.
Bare der har vi jo en flott oppskrift på fossilisering.
Og de til av dere så tenker nå; å herregud de gjorde sikkert ikke det...
Nei, det er godt mulig dere har rett i nettopp dette, men vil dere påstå at dinosaurene og alle andre de uttalige fossiler som har blitt funnet gravde ned hverandre? Eller var det bare tilfeldighet? For teoretisk sett burde det finnes mange flere fossiler/benrester av mutasjonene. Men de er det ingen som vet hvor er.
Så mitt spørsmål er: Where are the bones?

Min personlige favoritt med hele dette opplegget, er at denne utrolig viktige forutsetningen finnes det ikke bevis på. Hele teorien bygger på at makroevolusjon må ha skjedd, hvordan skal ellers en fisk bli til en mann som klarer å skrive innlegg på freak.no kl 5 om morningen?
Og når det ikke finnes faste bevis, hva har vi da mine kjære Gudsfornektere, da har vi en forutsetning som vi må TRO på ellers funker ikke teorien.
Så neste gang dere sier at TRO er noe dritt, og at TRO er en OND sirkel, så kom på at din lille evolusjonshypotese krever at du TROR på hovedforutsetningen. Så så ikke bli hissige nå hobbyforskere, ingen grunn til å bli sur for at noen påpeker noe angående troen deres De aller fleste som tror på evolusjonshypotesen vet ikke engang at bevis mangler, for læreren tar ikke feil og det er nok rett siden alle andre mener det. Noen av dere er vel fristet til å ta fram tastaturet og slakte meg nå.
Men alle har rett til å få tro på nøyaktig det de ønsker, det som gir de fred og oppfyller deres behov for meningen med livet. Er ikke noe mindreverdig selvom man tror på Buddha eller Jesus.

Og jeg må bare nevne en siste ting, når dere står opp i dag så kommer de aller fleste til å gå i stua si og skru på julelysene på juletreet sitt, for vi feirer jul "alle mann". Si meg, har dere glemt hvorfor vi feirer jul?

God Jul a Folkens
Sist endret av SSThunder; 24. desember 2010 kl. 05:18.
Sitat av SSThunder Vis innlegg
Og jeg må bare nevne en siste ting, når dere står opp i dag så kommer de aller fleste til å gå i stua si og skru på julelysene på juletreet sitt, for vi feirer jul "alle mann". Si meg, har dere glemt hvorfor vi feirer jul?
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Midtvinterdagen
Hva er det som skiller pinsebevegelsen fra "vanlig" kristendom (lutheransk)?
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lilje Vis innlegg
Kan du beksrive denne prossessen med detaljer om hva du tenkte og hvorfor og hvordan du kom til denne endelige konklusjon?
Det var som sagt en periode som strakk seg over flere måneder. Startet med at jeg ble mer og mer interessert i vitenskap, universets opprinnelse og den forklaringen på alt dette som kunne vitenskaplig bevises. Dette fantes ikke i kristendomen mer enn troen du selv har på at det er sant, og egne opplevelser.
Så jeg startet å stille spørsmål til flere og flere deler av religionen, iallefall når det kom til skapelsen. Dette bredte seg ut til flere og flere deler av religionen, som f.eks helbreding, mirakler osv. Når jeg ikke lenger klarte å se forbi dette, fikk jeg også store problemer med å gå i menigheter, snakke om religionen, og det å be ble mer og mer feil for meg. Så da ble det ganske bom stopp kan man si!


Kjenner du den kraften enda? Den kraften som du før kalte "gud". Kjenner du den?
Ikke nå lenger, nå som jeg har overbevist meg om at det ikke er mer enn en tanke i hodet mitt.

Hvis du ikke gjør det, hvorfor eller hva var det du kjente før?
"Åndsnærvær", en følelse av at du ikke var alene selv om jeg kunne sitte alene i stua med ingen andre der enn meg. Kunne nesten kjennes ut som en trygghetsfølelse som skyller over kroppen, det er på sett og vis uforklarlig, men hvis man ønsker noe høyt nok og tror fullt og holdent på det er det vel mye som er mulig, hva?

Hvis du gjør det, hva tolker du dette som?
-

Hvorfor finnes vi?
Så langt jeg bryr meg; bli født, vokse, formere oss og dø, men samtidig prøve å gjøre verden til en litt bedre plass mens vi er her.

Hvem er ditt største forbilde?
Lars Monsen faktisk!

Synes du det er litt pirrende og trosse eller fornekte gud?
Nei det vil jeg ikke si. Fornektet ikke Gud fordi det var pirrende, men fordi jeg ikke klare å overbevise meg selv om at dette var sant lengre.

Hva er din motivasjon til å leve og gjøre ditt beste som menneske?
Gjøre andre glade, være sosial og oppleve verden. Reiser så mye jeg kan når jeg har mulighet til det, planlegger en jordomseiling as we speak!

Føler du at du er ett godt menneske?
Stort sett, men jeg gjør mine dumme ting jeg som alle andre

Hva synes du generelt om religiøre samfunn?
Vis hele sitatet...
Jeg støtter religiøse samfunn som viser respekt for de som ikke vil tro, og ikke prøver å presse sin tro på utenforstående. De som bruker vold, utfrysning og andre onde handlinger for å omvende folk kan for alt jeg bryr meg bare forsvinne. Et så stort personlig valg som en religiøs tro bør være et valg som er 100% opp til deg selv, og som ingen andre burde ha noe med!

Sitat av djxfade Vis innlegg
Hva er det som skiller pinsebevegelsen fra "vanlig" kristendom (lutheransk)?
Vis hele sitatet...
Tatt fra http://www.pinsebevegelsen.no

" Forskjellen ligger på forståelsen og tolkningen i forskjellige områder i den kristen tro og Bibelens tekster. Blant annet dreier dette seg om lærespørsmål som:
- hvordan man tolker Bibelen og bruker tekstene i forhold til hverandre
- praksis knyttet til handlinger som dåp
- vektlegging av dåp i Den Hellige Ånd og bruk av tungetale
- forståelse av Jesu gjenkomst og de siste tider som skal komme
- synet på Bibelens ord om fortapelsen og evige liv
Pinsebevegelsen har også en annen strukturform enn flere andre trossamfunn"

Sitat av omba Vis innlegg
Var det deprimerende da du kom til besluttningen at du ikke skulle "leve" evig?
Vis hele sitatet...
Har tenkt litt over dette. Vil ikke si at det er deprimerende, har godtatt at ting er som de er, men hadde tanken i bakhodet en stund ja. Den er borte nå.
Prøver å gjøre mest ut av meg den tiden jeg har på jorden!
Jeg har vel imotsetning til TS her, hoppet på kristendommen. Gjorde det mens jeg konfirmerte meg. Før det så var jeg ikke sikker på min religiøse retning, kan vel si jeg var agnostiker.
Altså mellom ateisme og kristendommen. Man er usikker. Jeg er vel forsatt litt der, men jeg er lengre mot kristendommen.
Sist endret av Donkeybrain; 24. desember 2010 kl. 14:54.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Jeg har vel imotsetning til TS her, hoppet på kristendommen. Gjorde det mens jeg konfirmerte meg. Før det så var jeg ikke sikker på min religiøse retning, kan vel si jeg var agnostiker.
Altså mellom ateisme og kristendommen. Man er usikker. Jeg er vel forsatt litt der, men jeg er lengre mot kristendommen.
Vis hele sitatet...
Hva var det som fikk det til å helle mer mot kristendommen?
Vel, det var under konfirmasjonstiden. Jeg var ofte i kirken, leste mye i Bibelen etter jeg fikk den utdelt. Følte egentlig at jeg passet inn i Kristendommen, kanskje det høres idiotisk ut, men sånn følte jeg det.
Før denne tiden var jeg så og si aldri i Kirken utenom når skolen skulle på julegudstjenester. Jeg var vel også for kul for å være kristen, tenkte jeg. Men også forandret det seg som sagt etterhvert som jeg skulle konfirmere meg. Videre begynte jeg som konfirmantleder, og idag jobber jeg også i Kirken. Føler meg egentlig ganske komfortabel med å være kristen. Jeg tror det finnes en Gud, og et liv etter døden. Men hvem vet, kanskje det ikke er det. Jeg har tatt feil hele livet mitt, og brukt masse av unødvendig tid. Hvem vet?

Så det er egentlig min historie.
Er følelsen av tilhørighet noe du anser som en vensentlig faktor til at du heller mer mot det å være kristen? Jeg føler det er sånn med mange. De tar ikke et reelt standpunkt i forhold til selve religionen, men de får innpass i et aksepterende miljø.
En ting jeg undrer på: Det er hele tiden prat om livet etter døden. Temaet som kommer hver gang er hva som blir resultatet av mennesket,enten himmelen eller helvete. Aldri nevnes det noe om dyrene. Det er klart at de er utviklet nok til å føle ting som smerte, glede osv. Av den grunn må de i samme rekke ha en "sjel" på lik linje med feks en handikappet som har like funksjoner som et dyr. Kan feks hunden min havne i helvete? Eller er det slik at mennesker lever evig i himmelen mens dyr bare er...ler.. "bots"
Disse ytterpunkter forundrer meg. På ene siden totalt hengiven til kristendom og erkjennelsen av at "gud" finnes, og deretter totalt avisende til at det finnes noen form for gud overhodet.

Jeg synes på sett og vis at det er merkelig at vitenskap skal kunne vippe religion av pinnen for enkelte. For meg blir vitenskap nok en bekreftelse på at det finnes en overmenneskelig fantastisk EKSISTENS. Vitenskapen kommer alltid bare "så langt"....og så støter den på ting som den ikke kan forklare. Mange vitenskapsmenn kaller dette uforklarlige "gud faktoren". Andre kaller det " the missing link". Så igjen, vitenskap kommer alltid bare så langt, men ikke lengre. Vitenskap har enda til gode å avise GUD med sin logikk.

Hvis man er kristen og lever etter gode og fornuftige verdier er dette fin fint, men man kan ikke ta hele pakken helt bokstavelig. Ta i betraktning tiden da bibelens skrifter ble skrevet. Ville det ikke vært urimelig mot datidens befolkning og pøse på med avansert vitenskap og evolusjonsteori som en del av det guddommelige budskap. Det eksisterte overhodet ingen forståelse eller teknologi som kunne muliggjort for at dette ville vært veien å gå. Man må derfor ta ting litt med en klype salt. Skapelseshistorien er skrevet på en tid da dette var den naturlige måten omgåes fakta på.

En annen ting man må ta hensyn til er prinisppet om hviskeleken. Når man hvisker noe i øret på noen, og de hvisker det videre, og videre og videre og så må man anta at det skjer en god del menneskelig synsing og fordreining, og omtolkning i forhold til hva det orginale budskapet som ble hvisket var ment å være. En god bekreftelse på menneskelig inngripen og lovgivning og regel og ramme skapning rundt den etablerte religion kan jo f eks være den undertrykte tildekte muslimske kvinnen. Eller kristendommmens kvinnediskremninering, eller ideen om hekseri og trolldom som synd. Regelen om at man ikke får lov og pynte seg, adventister som på død og liv holder lørdagen hellig i stedet for søndagen
Alle disse menneskapte reglene der akkurat det. Menneskeskapte ideer og regler pakket inn i gud's budskap og presentert som GUD's betingelser og kriterier for levesett, for å kunne oppnå syndforlatelse eller evig liv eller 100 jomfruer osv.

Man kan bare ikke ta alt bokstavelig for og deretter bli vippet av pinnen. GUD er større enn dumme skrifter i en gammel bok, som mennesker har skrevet, og GUD er større enn simple smålige menneskapte regler i menneskeskapte tros samfunn som alle hevder å ha enerett på sannheten veien og livet. De og den som hevder å vite hva guds ønsnker og vilje med vår eksistens er, kan ikke taes alvorlig, for "gUD " er større enn menneskelig fatteevne.

Jeg skriver dette med bakgrunn og erfaring. Jeg har mer og mindre alltid vært knyttet til en viss religiøs gruppe da noen av mine nærmeste har vært aktive soldater og musikanter der. Frelsesarmeen. Jeg er ikke aktiv selv men jeg har bare godord og si om dem.

Jeg har også gått på privatskole i et annet kristen miljø som må sies og være litt mer ekstremt,.....og jeg har IKKE bare godord og si om dem. Jeg skal ikke gå i detaljer, men det var mange ting som gjorde at jeg aldri kunne blitt en av dem på noen som helst måte, og delvis av grunnene over.

Likevel er det en visshet, kanskje det noen kaller 'åndsnærvær' som gjør at jeg likevel føler meg tilknyttet et høyere VÆRE. Det er ikke i mangel på vitenskaplig kunnskap og sans for logikk som gjør at jeg ikke kan benekte at det finnes noe i meg som knytter meg til en høyere bevissthet. Jeg kommer fra et sted og jeg skal tilbake til dette stedet.

Ingen verdensreligion kan fange denne sannheten for meg. Jeg mener ikke at religiøse sammhold ol kan være en vei å gå, men de har ikke eneretten på veien sannheten og livet. Tro er en personlig greie og noen disse enorme kollektive trosamfunn skaper større avstand mellom individet og "gud" enn hva godt er. Jeg tror aldri det var meningen at vi skulle samle oss for å tilbe en gud som hjernevaskede sauer. Ditt forhold til ditt opphav er personlig og du trenger ikke dele det med noen. Det ER mange veier til roma. Din personlige tror trenger ikke være lik andres for å ha noen nytteverdi. Det finnse flere sannheter og de er alle den samme. Tilpassset for den enkelte og formålet dens givende kraft skal tjene.

Jeg holder meg bevisst unna alle verdensreligioner. Også andre trosamfunn for øvrig. Det betyr ikke at jeg er en fortapt sjel. det betyr heller ikke at " gud " ikke finnes.

Og for dere som lurer....klart dyr kommer til himmelen.

Det ville være helt feil å kalle meg kristen eller religiøs, men jeg har et sterkt åndelig liv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lilje Vis innlegg
Jeg synes på sett og vis at det er merkelig at vitenskap skal kunne vippe religion av pinnen for enkelte. For meg blir vitenskap nok en bekreftelse på at det finnes en overmenneskelig fantastisk EKSISTENS. Vitenskapen kommer alltid bare "så langt"....og så støter den på ting som den ikke kan forklare. Mange vitenskapsmenn kaller dette uforklarlige "gud faktoren". Andre kaller det " the missing link". Så igjen, vitenskap kommer alltid bare så langt, men ikke lengre. Vitenskap har enda til gode å avise GUD med sin logikk.
Vis hele sitatet...
Problemet med det er at gud forklarer ingenting. Om du seier at alt du ikkje forstår er overnaturlig, så er det eit dårleg utgangspunkt for viare forskning, og dessuten veldig lite vitenskaplig.

Eg trur ikkje på at mange som jobbar med vitenskap kaller det dei ikkje veit for gud. Eg vil heller tru dei kaller det ukjent.

Og om du først skal introdusere gud så introduserer du ein uvurderlig kompleksitet - for kva skapte gud? Om vi ikkje forstår ting, så hjelper det vel ikkje spesielt å introdusere ein ny ting vi ikkje kan forstå opphavet til - per definisjon?
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet med det er at gud forklarer ingenting. Om du seier at alt du ikkje forstår er overnaturlig, så er det eit dårleg utgangspunkt for viare forskning, og dessuten veldig lite vitenskaplig.

Eg trur ikkje på at mange som jobbar med vitenskap kaller det dei ikkje veit for gud. Eg vil heller tru dei kaller det ukjent.

Og om du først skal introdusere gud så introduserer du ein uvurderlig kompleksitet - for kva skapte gud? Om vi ikkje forstår ting, så hjelper det vel ikkje spesielt å introdusere ein ny ting vi ikkje kan forstå opphavet til - per definisjon?
Vis hele sitatet...
Stemmer det, det er ofte søket etter å finne beviser og konkrete vitenskapelige modeller på opprinnelsen til alt som driver folk vekk fra troende samfunn. Det å bortforklare alt du ikke ellers kan forklare med Gud holder for mange ikke i det lange løp. Dette gjaldt meg også.
Ikke be dem spørre en avhoppet kristen, du har vært pinsevenn.
Akuratt som i de fleste andre relgioner er det for mange retninger og nyanser til å si at f.eks. ''vi kristne tror at''.

På godt norsk sier enn at enn skjærer alle over en kam
Sist endret av NotToSmart; 25. desember 2010 kl. 13:04.
Har du noen gang opplevd å få høre/se tungemål? Det er jo ganske vanlig innen pinsebevegelsen. Jeg er selv kristen, og jakter på alt som kan styrke troen min.
Noe av det sykeste som finnes er jo makten forbønn har. Var på et seminar som handlet om helbredelse, og 20 personer ble frisk fra både ME og drålig rygg/fot og det som verre er. har også hørt at noen som ble bedt for under forbønn fikk en amputert finger utvokst igjen. (Bare hørt av noen andre osv. Sikkert ballet på seg som i en hviskelek)
Men vet av mange andre mirakler som har hendt. En type telepati f.eks. En jeg kjenner ble "dømt av legen" til å måtte amputere foten. NOe med brusk og bein som var blitt spist opp av bakterier og sånn. Han var misjonærbarn i Mongolia på den tiden. Akkurat samme tid som de fant det ut ble en dame i norge som de kjente vekket av en stemme som fortalte at hun måtte be for han. Og de hadde ikke hatt noe kontakt før det, så hun kunne ikke vite at han var syk..Han ble forresten frisk i beinet, legene var visst litt paffe :P Brusk og bein som vokste av seg selv igjen...-
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wargriff Vis innlegg
Stemmer det, det er ofte søket etter å finne beviser og konkrete vitenskapelige modeller på opprinnelsen til alt som driver folk vekk fra troende samfunn. Det å bortforklare alt du ikke ellers kan forklare med Gud holder for mange ikke i det lange løp. Dette gjaldt meg også.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk veldig interessant at du seier det så rett ut. Eg veit ikkje om du har lese t.d. Richard Dawkins eller Carl Sagan sine nedsablinger av religion som verktøy for å forstå, men om du ikkje har gjort det så vil eg anbefale det. Carl Sagan si Science as a candle in the dark, og Dawkins si The god delusion tar eit oppgjer med det eg misliker mest med religion: dei forlanger respekt for fullstendig absurde meininger. Greit nok å ha absurde meininger, men å forlange at andre skal ta det alvorlig, ha respekt for det - og i ein del tilfeller følge absurde regler? Nei takk.

Folk skal få tru så mykje dei vil, men om dei ytrar ønske om at eg skal ha respekt, forståelse eller følgje deira regler så forbeholder eg meg retten til å trakke dei på tæra. For då har dei trakka på mine tær.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Jeg er selv kristen, og jakter på alt som kan styrke troen min.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg mener å blande meg opp i din personlige tro, men siden du tar det opp, ville det ikke være mer fornuftig å jakte på alt som vedrører din tro, og ikke bare det som styrker den? For meg virker det smartere å forsøke å finne ut om dette er riktig, og ikke bare plukke ting som peker i bekreftende retning.
Sist endret av Provo; 25. desember 2010 kl. 14:16.
Vsauce
Rayes's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er faktisk veldig interessant at du seier det så rett ut. Eg veit ikkje om du har lese t.d. Richard Dawkins eller Carl Sagan sine nedsablinger av religion som verktøy for å forstå, men om du ikkje har gjort det så vil eg anbefale det. Carl Sagan si Science as a candle in the dark, og Dawkins si The god delusion tar eit oppgjer med det eg misliker mest med religion: dei forlanger respekt for fullstendig absurde meininger. Greit nok å ha absurde meininger, men å forlange at andre skal ta det alvorlig, ha respekt for det - og i ein del tilfeller følge absurde regler? Nei takk.

Folk skal få tru så mykje dei vil, men om dei ytrar ønske om at eg skal ha respekt, forståelse eller følgje deira regler så forbeholder eg meg retten til å trakke dei på tæra. For då har dei trakka på mine tær.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lest noen av dem, skal se om jeg ikke får tak i dem!
Er forøvrig helt enig i det du sier, tror jeg har nevnt noe om det tidligere, har ikke respekt for religioner som ikke gir 100% frihet for utenforstående å lage sin egen mening om deres tro, og ikke påtvinger dem noe og ikke krever noe som helst urasjonelt fra dem.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Jeg er selv kristen, og jakter på alt som kan styrke troen min.
Vis hele sitatet...
Hvis du jakter etter å styrke troen din er den altså ikke sterk nok til å holde seg selv?
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Noe av det sykeste som finnes er jo makten forbønn har. .....
Vis hele sitatet...
Ja det er sykt å se hvordan folk lar seg rive med av massesuggesjon.
Til dere som tror på helberedelse og sånt; Hvordan kan folk bli kurert for kreft, ME,MS,Aids o.l , mens ingen som har f.eks mistet begge beina få nye bein?

Elsker ikke "GUD" alle?
Sist endret av Pablo_P; 25. desember 2010 kl. 23:30. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Provo Vis innlegg
Ikke at jeg mener å blande meg opp i din personlige tro, men siden du tar det opp, ville det ikke være mer fornuftig å jakte på alt som vedrører din tro, og ikke bare det som styrker den? For meg virker det smartere å forsøke å finne ut om dette er riktig, og ikke bare plukke ting som peker i bekreftende retning.
Vis hele sitatet...
Jo, du har forsåvidt rett. Men i og med at jeg har opplevd mye som gjør at det er akkurat den kristne troen jeg følger, så er det den jeg ønsker å styrke. Fordi jeg er overbevist over at det stemmer.
Snakker kanskje litt rundt i ring ved å si at jeg behøver å styrke troen når jeg er overbevist allerede. Så kanskje jeg ikke er overbevist, men ønsker å være det, fordi jeg er det. Vanskelig å forklare.
Det er vel det at jeg frykter å MISTE troen. Så derfor vil jeg styrke den.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hvis du jakter etter å styrke troen din er den altså ikke sterk nok til å holde seg selv?
Vis hele sitatet...
Den er ikke så sterk at det er umulig at jeg mister den, men jeg ønsker at den skulle være det.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ja det er sykt å se hvordan folk lar seg rive med av massesuggesjon.
Vis hele sitatet...
Trodde dette var en tråd der vi skulle holde oss unna den diskusjonen som alltid oppstår i slike emner, så vær så snill å la hver å prøv å starte en.

Du kan ikke si så mye om en religion som du gjør uten å kunne det som er å vite om den. Kirke, prester, bønn og null-sex-før-ekteskap er det eneste som vises fordi de som ikke er en del av kristendommen synes det er så utrolig teit..Det blir som å ta en bit av en banan uten å skrelle den først og så si at det smaker vondt og at du ikke liker den.

Folk har som oftest veldig feil inntrykk av religioner generelt. Fordi de legger ikke merke til normalen, men de som er ekstremister. F.eks bli kristendommen upopulær pga de typiske sære kristne og de gamle kristen som at dans om musikk med trommer er en stygghet osv. De gir et veldig feil inntrykk, og personlig mener jeg de burde holde kjeft og grave seg ned fordi gjør ingenting annet en å ødelegge.

Også er jeg heller ikke noen kirkefan. Kirken burde blitt byttet ut med moderne møtesaler der seminarer og møter blir holdt på en måte som gjør at man verken sovner av kjedsomhet eller fryser ihjel i kirka.

Om du har vært i kirka og mistet alt av interesse for kristendom, så gå på et stormøte eller seminar. Sier ikke du blir omvendt av det, men kanskje får et bedre innblikk i hva det er (tviler på at du er interessert i det hele tatt da men.) Men ihvertfall prøv å skaff litt mer kunnskap en det du ser på tv før du begynner kommer med innlegg som det der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
mrMosquito: er det ikkje meir gjevande å jakte på ting som utfordrer eige sjølvbilete, istadenfor å akseptere det som det er? Eg synst det er meir gjevande å lese ting som til ein viss grad provoserer og får meg til å tenke.
Elsker ikke "GUD" alle?[/quote]

Jeg har hørt om tilfeller der folk har fått nye kroppsdeler har fått igjen. Selv om jeg ikke har noe bevis på det..Men tror heller gud velger å hjelpe noen med en sykdom de er dødsdømt med eller er veldig veldig plaget med. ME, MS og Aids er jo sykdommer man så vidt kan leve med. Det er jo så godt som uutholdelig. Man kan ikke lære seg å leve på en ny måte når man har disse sykdommene, for man kommer enten til å gå i vei eller leve med en plage man ikke klarer.

Men et amputert bein eller en hånd er jo noe man kan lære seg å leve foruten. Men folk som blir helbredet for fantomsmerter som følge av amputasjon finnes det vel flere tilfeller av.
Og jo, "GUD" elsker alle...

Sitat av slashdot Vis innlegg
mrMosquito: er det ikkje meir gjevande å jakte på ting som utfordrer eige sjølvbilete, istadenfor å akseptere det som det er? Eg synst det er meir gjevande å lese ting som til ein viss grad provoserer og får meg til å tenke.
Vis hele sitatet...
I bibelen så er det mye snakk om selvbilde også. Om å akseptere seg selv også videre. Stå for det man er, gjør det man vil. At man er unik.
Er ikke helt sikker på om jeg forsto spørsmålet ditt rett, det må jeg bare beklage.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Jeg har hørt om tilfeller der folk har fått nye kroppsdeler har fått igjen. Selv om jeg ikke har noe bevis på det.
Vis hele sitatet...
Det er jo rørande. Problemet er at det er, blant all anna helbredelse, ikkje EIN EINASTE PERSON som har stått fram med ei slik historie. Den er svært enkel å sjekke i så godt som samtlige vestlige land, ettersom helsemyndigheitene garantert har manglande kroppsdeler i en journal. Like fullt har ingen komt opp med en slik påstand som har latt seg sjekke, så vidt meg bekjent. Og hadde det skjedd hadde det vore virkelig oppsiktsvekkande - det hadde vore så nær bevis på gud som det er mogeleg å komme om nokon spontant hadde grodd ny kroppsdel.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Men tror heller gud velger å hjelpe noen med en sykdom de er dødsdømt med eller er veldig veldig plaget med. ME, MS og Aids er jo sykdommer man så vidt kan leve med. Det er jo så godt som uutholdelig. Man kan ikke lære seg å leve på en ny måte når man har disse sykdommene, for man kommer enten til å gå i vei eller leve med en plage man ikke klarer.
Vis hele sitatet...
Det er heller ikkje nokon som har blitt diagnostisert med det som har blitt helbreda på svært uforklarleg vis. Det er enkelte som har ein viss resistans mot HIV, og kvitter seg med viruset på eiga hand, men det er trassalt ein velkjent, ugodommeleg mekanisme.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Men et amputert bein eller en hånd er jo noe man kan lære seg å leve foruten. Men folk som blir helbredet for fantomsmerter som følge av amputasjon finnes det vel flere tilfeller av.
Og jo, "GUD" elsker alle...
Vis hele sitatet...
/Helbreda/ for fantomsmerte er eit sterkt uttrykk, ettersom hjernen er svært kraftig, og det vil ikkje forundre meg det spøtt om hjernen kan undertrykke slikt at will... Det kan sikkert andre i forsamlinga sei meir om, men det slår meg ikkje å vere eit i nærheten bra argument for guddomeleg helbredelse...
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
I bibelen så er det mye snakk om selvbilde også. Om å akseptere seg selv også videre. Stå for det man er, gjør det man vil. At man er unik.
Er ikke helt sikker på om jeg forsto spørsmålet ditt rett, det må jeg bare beklage.
Vis hele sitatet...
Det eg sikta til er at det for meg er meir givande å utfordre eigne meininger, m.a. gjennom slike debatter. Eg les ein god del som bygger opp under verdsbiletet eg har, men eg søkjer også å utfordre det, og finne sprekker, og tette dei sprekkene med kunnskap. Å kun høre på menigheta gjer ofte at en blir fort avkledd når ein prøver å utveksle meininger med andre har eg erfart...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg har hørt om tilfeller der folk har fått nye kroppsdeler har fått igjen. Selv om jeg ikke har noe bevis på det..
Vis hele sitatet...
Så med mindre du har noe bevis på det hvorfor i all verden gjenta det? Det vitner om dårlig dømmekraft.

ME, MS og Aids er jo sykdommer man så vidt kan leve med. Det er jo så godt som uutholdelig. Man kan ikke lære seg å leve på en ny måte når man har disse sykdommene, for man kommer enten til å gå i vei eller leve med en plage man ikke klarer.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Å si at ME, MS og AIDS er uutholdelig vitner om lite forståelse på hvor mye VITENSKAP og akkumulert KUNNSKAP kan gjøre for menneskeheten og for fremskrittene som er gjort innen auto-immune sykdommer iløpet av de siste årene.

Men et amputert bein eller en hånd er jo noe man kan lære seg å leve foruten. Men folk som blir helbredet for fantomsmerter som følge av amputasjon finnes det vel flere tilfeller av.
Vis hele sitatet...
http://assets.nydailynews.com/img/2008/11/27/amd_amp.jpghttp://www.collegeofmidwives.org/Images%202003/OMH-Amputate.jpghttp://i691.photobucket.com/albums/vv280/staunchusa/quadrupleamputee.jpg
Og jo, "GUD" elsker alle...
Vis hele sitatet...
Utenom de 5 milliardene som er ateist ovenfor din gud. Kanskje også med unntak de hundrede av millioner kristne som statistisk sett er homofile.
Sist endret av nso; 26. desember 2010 kl. 00:38.
Sitat av nso Vis innlegg
Bullshit. Å si at ME, MS og AIDS er uutholdelig vitner om lite forståelse på hvor mye VITENSKAP og akkumulert KUNNSKAP kan gjøre for menneskeheten.
Vis hele sitatet...
Beklager for å ha skrevet dårlig. Men det KAN faktisk vær uutholdelig. ME i sterk grad kan gjøre deg så sliten av alt at du må forbli sengeliggende dagen lang. Og det GÅR an å lære å leve etter man har fått amputert kroppsdeler. MS kjenner jeg to stk som har, og har vet litt om det. MS gjør at kroppens eget imunforsvar angriper nervesystemet. Og den aggressive MS typen svekker kroppen kraftig og kan gjøre livet veldig vanskelig. AIDS vet jeg lite om, men sykdommen er dødelig fordi det ikke finnes noen kur mot den, og i tillegg er sykdommen full av fordommer som også kan gjøre livet vanskelig..

Har ikke sagt at jeg er supersmart og utrolig kunnskapsrik og det er jeg heller ikke..

Og dette forumet er IKKE et "krangle om religion-forum" med ett forum der man kan SPØRRE trådstarter om kristendom. I og med at jeg er kristen selv føler jeg meg også nogen lunde kvalifisert til å svare på spørsmål.

Men da hadde det vært greit om folk hadde godtatt det svaret de fikk og så lese hvordan vi tolker det vi tolker, istedet for å begynne å argumentere imot igjen. For det var ikke hensikten ved denne tråden

Sitat av nso Vis innlegg
Utenom de 5 milliardene som er ateist ovenfor din gud. Kanskje også med unntak de hundrede av millioner kristne som statistisk sett er homofile.
Vis hele sitatet...
Gud elsker ALLE! Det er handlinger og valget hvert enkelt menneske tar han ikke liker. Det han ønsker er at alle vil følge han osv.
Har du leste kun LITT i bibelen hadde du visst det. Ikke si at jeg har for lite kunnskap til å påstå noe når du selv ikke har nok kunnskap til å si noe om Gud.
Sist endret av mrMosquito; 26. desember 2010 kl. 00:43.
Du kan ikke si så mye om en religion som du gjør uten å kunne det som er å vite om den.
Vis hele sitatet...
Si så mye, hva legger du i det? Det jeg har sagt så langt i denne tråden, eller på forumet generelt? Jeg vil bare fram til at du burde se litt nærmere på massesuggesjon, da effekten av dette er skremmende likt det du beskriver. Og jeg vil hevde at sannsynligheten for at det er massesuggesjon, er mye større enn det at det er noe "gudommelig" som foregår.

Og spørsmålet du stiller, i det jeg tror var ditt første innlegg i tråden, er allerede besvart.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Har du noen gang opplevd å få høre/se tungemål?
Vis hele sitatet...
Sitat av wargriff Vis innlegg
Ja jeg har opplevd tungetale. Du er i dyp bønn, og helt ut av det blå kommer disse ordene til deg. Ord som ikke har rot i noe som helst språk, og det du sier gir ikke mening for dem rundt deg, men for deg gir det mening i den form at du "snakker direkte til Gud." Det er liksom ditt og Gud's private språk dere mellom.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Beklager for å ha skrevet dårlig. Men det KAN faktisk vær uutholdelig. ME i sterk grad kan gjøre deg så sliten av alt at du må forbli sengeliggende dagen lang. Og det GÅR an å lære å leve etter man har fått amputert kroppsdeler. MS kjenner jeg to stk som har, og har vet litt om det. MS gjør at kroppens eget imunforsvar angriper nervesystemet. Og den aggressive MS typen svekker kroppen kraftig og kan gjøre livet veldig vanskelig. AIDS vet jeg lite om, men sykdommen er dødelig fordi det ikke finnes noen kur mot den, og i tillegg er sykdommen full av fordommer som også kan gjøre livet vanskelig..
Vis hele sitatet...
Jo takk, mennesker overlever det mest utrulege. Men korleis sjukdomane er veit vi jo - det kan ein lese på wikipedia, og er vel ikkje spesielt omdiskutert. Det er maksimalt diskusjon av kor alvorleg det er. Titusenkronerspørsmåla er jo om du kan dokumentere helbredelse?
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Og dette forumet er IKKE et "krangle om religion-forum" med ett forum der man kan SPØRRE trådstarter om kristendom. I og med at jeg er kristen selv føler jeg meg også nogen lunde kvalifisert til å svare på spørsmål.

Men da hadde det vært greit om folk hadde godtatt det svaret de fikk og så lese hvordan vi tolker det vi tolker, istedet for å begynne å argumentere imot igjen. For det var ikke hensikten ved denne tråden
Vis hele sitatet...
nFF er eit diskusjonsforum, og om du ytrer ei meining må du rekne med å få kritikk for den meininga, meir eller mindre uavhengig av kva meining det er du ytrer. Det å stille spørsmål ved di oppfatning av verda er definitivt ein del av det å lære om din tenkemåte.

Å kun få svar er ikkje så himla interessant - det er langt meir interessant å utfordre folk til å tenke. Eller diskutere om du vil.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Gud elsker ALLE! Det er handlinger og valget hvert enkelt menneske tar han ikke liker. Det han ønsker er at alle vil følge han osv.
Har du leste kun LITT i bibelen hadde du visst det. Ikke si at jeg har for lite kunnskap til å påstå noe når du selv ikke har nok kunnskap til å si noe om Gud.
Vis hele sitatet...
Kvifor let då gud så mange bli skadde? Kvifor eksisterer det snyltedyr som flått, eller rotavirus, som rammar blindt blandt småborn i utviklingsland? Og det enkle faktum at dødsratene som følge av sjukdom er ekstremt redusert i industrialiserte land versus den tredje verda tyder jo på at gud ikkje er særleg effektiv - for om sjukdom er gud sin måte å straffe menneska på, så burde ein jo kunne anta at ein allmektig gud kunne komme opp med noko betre enn det vi kan kurere?

Så det argumentet halter solid når ein ser på skilnader i dødsrate som kun er gitt ut frå tilgang på helsetenester og ingenting anna.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Si så mye, hva legger du i det? Det jeg har sagt så langt i denne tråden, eller på forumet generelt? Jeg vil bare fram til at du burde se litt nærmere på massesuggesjon, da effekten av dette er skremmende likt det du beskriver. Og jeg vil hevde at sannsynligheten for at det er massesuggesjon, er mye større enn det at det er noe "gudommelig" som foregår.
Vis hele sitatet...
Har peiling på det massesuggesjon ja. Men tror ikke det er blitt brukt i de møtene jeg har vært på. Men vet jo aldri, det har du rett i. Men det å være der, føle det som skjer. Det er noe spesielt. Du må oppleve det for å ha peiling på det.

"Si så mye." Mente det du hadde skrevet nå ja. Med at du kalte det massesuggesjon. Selv om du ikke hadde sagt så mye akkurat da xD
Det jeg mener er, jeg tror ikke du har opplevd det, eller overvåket det i så stor grad at du kan kalle det massesuggesjon.


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og spørsmålet du stiller, i det jeg tror var ditt første innlegg i tråden, er allerede besvart.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde faktisk ikke merket at jeg fikk svar på spørsmålet mitt, og kan heller ikke finne posten i emnet. Men tusen takk


Til deg slashdot: Om du ikke synes det er interessant nok å få svar på spørsmål du lurer om, og få vite hva en kristen mening kan være. Så gå til et annet forum der det er litt mer heftig diskusjon.
For denne tråden var faktisk ment for spørsmål og svar. At du ikke synes det "er gøy" er ikke noe argument å bruke for å ikke bruke tråden til det den er ment for. Det er er sikkert mange andre tråder her inne der du kan ha det gøy.

Men spørsmålene dine svarer jeg gjerne på. Og det er også et spørsmål jeg ofte lurer på selv, og ikke har ordentlig svar på.
Men ihvertfall, det jeg vet er at Gud er god. For at gud skal være god må han la oss være fri. Vi har fri vilje. Mange missbruker sin frie vilje til å synde. (Da mener jeg mest drepe, såre andre osv).
Og sykdommer er som sagt straff fra gud, ment for syndere. Og noen fortjener den nok mer en andre. Men det har seg slik, Gud er ren, hellig og tåler ikke synd. Mennesket er medfødt synd. Så ALLE er syndere, og ALLE fortjener faktisk straff. Det at barn blir drept, skadd har jeg ikke svar på.
Sist endret av mrMosquito; 26. desember 2010 kl. 01:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Har peiling på det massesuggesjon ja. Men tror ikke det er blitt brukt i de møtene jeg har vært på. Men vet jo aldri, det har du rett i. Men det å være der, føle det som skjer. Det er noe spesielt. Du må oppleve det for å ha peiling på det.
Vis hele sitatet...
Ein del av massesuggesjonen er vel gjerne at ein ikkje er klar over det? At det er noko spesielt kan vel kanskje tyde på at det er ein del flinke talarar som er gode på regi og overtyding av folk?
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Til deg slashdot: Om du ikke synes det er interessant nok å få svar på spørsmål du lurer om, og få vite hva en kristen mening kan være. Så gå til et annet forum der det er litt mer heftig diskusjon.
Vis hele sitatet...
Det er heldigvis ikkje du som styrer kva tråder blir brukt til og ikkje, og generelt er vi eit diskusjonsforum, og ikkje spørsmål og svar. Om du les lenger oppe i tråden kom det ein del interessant som følgje av diskusjon.
diskuterer kristne ofte religion innad i miljøet? Er det mange tvilere, og hvordan blir de sett på?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ein del av massesuggesjonen er vel gjerne at ein ikkje er klar over det? At det er noko spesielt kan vel kanskje tyde på at det er ein del flinke talarar som er gode på regi og overtyding av folk?


Det er heldigvis ikkje du som styrer kva tråder blir brukt til og ikkje, og generelt er vi eit diskusjonsforum, og ikkje spørsmål og svar. Om du les lenger oppe i tråden kom det ein del interessant som følgje av diskusjon.
Vis hele sitatet...
Les min forrige post på nytt. Jeg glemte å skrive noe så måtte endre. OG du rakk å skrive post etter du hadde lest endringen.

Når det gjelder massesuggesjonen, jeg sa jo at det godt kan være mulig at det er slik. Men JEG tror ikke på det. Og skjønner ikke hvofor noen skulle prøve å overbevise noen om at Gud og Jesus finnes osv.

Det finnes flere måter å diskutere på. Det er ikke et rent diskusjonsforum heller. Det er like mye et forum der man kan dele meninger osv uten å fly i fillene på hverandre For det finnes det jo allerede tråder for. Så om akkurat en tråd, handler mer om å få andre til å forstå hva noen tror på, ikke blir en tråd med heftig argumentasjon, så tror jeg du får slukket din tørst ved å diskutere i en annen tråd
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Og sykdommer er som sagt straff fra gud, ment for syndere. Og noen fortjener den nok mer en andre. Men det har seg slik, Gud er ren, hellig og tåler ikke synd. Mennesket er medfødt synd. Så ALLE er syndere, og ALLE fortjener faktisk straff. Det at barn blir drept, skadd har jeg ikke svar på.
Vis hele sitatet...
Ganske kynisk av denne religionen å hevde at man er medfødt synd, og at man kun kan frelses ved å tro på Gud. Hvorfor er jeg medfødt synd?

Og jeg synes det er ganske drøyt at du sier at noen fortjener sykdom mer enn andre. Det må vel implisere at de fleste afrikanere er fryktelige mennesker, siden de har så mye sykdom, mens vi her i den vestlige verden er engler i forhold?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Og sykdommer er som sagt straff fra gud, ment for syndere. Og noen fortjener den nok mer en andre. Men det har seg slik, Gud er ren, hellig og tåler ikke synd. Mennesket er medfødt synd. Så ALLE er syndere, og ALLE fortjener faktisk straff. Det at barn blir drept, skadd har jeg ikke svar på.
Vis hele sitatet...
Ok, kvifor er det då slik at eit moderne helsevesen gjer at risikoen for å døy av t.d. tuberkolose går frå rimelig sikker til omtrent null? Og kva med HIV? Med moderne medisiner kan en jo regne med eit liv som er nesten like langt som personer utan HIV? Utan moderne medisiner døyr ein jo innan tjue år stortsett. Kva med malaria, som meir eller mindre utelukkande er problem i fattige land, både av klimatiske grunnar, og avdi helsevesenet er meget godt i stand til å behandle det?

Einaste konklusjonen eg kan trekke er at enten er gud ond, eller så er guden din langt frå allmektig - tvert imot har han eit kunnskapsnivå som ligg under det menneska har om medisin.

Eg får heller ikkje det med at alle fortener straff heilt til å stemme med at gud elsker alle - ei heller at den guddommelege straffa rammer så ekstremt vilkårleg. Det kunne jo vere artig å settje opp eit forsøk, der ein førte statistikk over syndene til folk, opp mot forventa levealder. Eller hevder du kanskje i fullt alvor at nordmenn synder mindre enn etiopiere?
Sist endret av vidarlo; 26. desember 2010 kl. 01:17.
Sitat av EoT Vis innlegg
diskuterer kristne ofte religion innad i miljøet? Er det mange tvilere, og hvordan blir de sett på?
Vis hele sitatet...
Jeg diskuterer ofte om religion sammen med kristne venner. Da blir det mye slik som ikketroende diskuterer det de tror på. De vil kanskje si "Jeg skjønner ikke at noen kan tro på at det finnes en gud som har skapt alt"

Vi vil selv si noe som "Jeg skjønner ikke at noen kan tro at alt som finnes er skapt av et crash, et smell og ingenting. Hvordan kan bevegende atomer skape vår bevissthet osv. Så mye diskusjon er det ihvertfall i mitt miljø

Det finnes tvilere ja, jeg har venner som er "så vidt kristne". Det er for det meste noen av mine venner som har blitt kristne uten at de er vokst opp i et kristent hjem. De har kanskje lite kunnskap om kristendommen og er veldig usikre. Vi prøver da og hjelpe dem å få sterkere tro. Noen vil kanskje si at vi da prøver å hjernevaske dem. Men de får jo velge om de vil tro det de hører selv.

Jeg selv vil se på en kristen som har tvil i troen sin akkurat som alle andre. Alle tviler, jeg tviler.
jeg har et spørsmål! hvorfor har det seg at mennesker bruker sin egen religion til og rettferdiggjøre "ondskap" mot andre?
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Og sykdommer er som sagt straff fra gud, ment for syndere. Og noen fortjener den nok mer en andre. Men det har seg slik, Gud er ren, hellig og tåler ikke synd. Mennesket er medfødt synd. Så ALLE er syndere, og ALLE fortjener faktisk straff. Det at barn blir drept, skadd har jeg ikke svar på.
Vis hele sitatet...
Gud har syndet flere titalls ganger. Drap, løgn, massedrap etc etc etc.

Ord kan ikke beskrive hvor trangsynt, hjernevasket og DUM du er.

Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Vi vil selv si noe som "Jeg skjønner ikke at noen kan tro at alt som finnes er skapt av et crash, et smell og ingenting. Hvordan kan bevegende atomer skape vår bevissthet osv. Så mye diskusjon er det ihvertfall i mitt miljø

Vis hele sitatet...
Burde dere ikke ha LITT kunnskap om det dere diskuterer? Du har jo ikke peiling i det hele tatt.
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Når det gjelder massesuggesjonen, jeg sa jo at det godt kan være mulig at det er slik. Men JEG tror ikke på det.
Vis hele sitatet...
Ok, så du tror ikke på massesuggesjon (klikk på lenken), men kom med en bra nok historie (eller bare fortell den mange nok ganger) så tror du på det?
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
Vi vil selv si noe som "Jeg skjønner ikke at noen kan tro at alt som finnes er skapt av et crash, et smell og ingenting. Hvordan kan bevegende atomer skape vår bevissthet osv. Så mye diskusjon er det ihvertfall i mitt miljø
.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor mennesker alltid skal tro så jævlig mye, når man ikke har grunnlag til å mene noe om dette i det hele tatt. Jeg tror ikke på Gud, men det betyr ikke at jeg tror på Big-bang-teorien. Jeg innrømmer at jeg ikke kan uttale meg om universets skapelse og hemligheten bak liv, og det er ikke så mange mennesker som egentlig kan det. Antagligvis ingen.

Forresten, les deg litt opp på nevrologi. Bevissthet har alt blitt delvis forklart av vitenskap, og er noe mennesket potensielt kan forstå i løpet av nær framtid.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 26. desember 2010 kl. 01:31.