Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 565
Hvorfor blir folk så oppslukt i data og nettspill?
Hvor mange timer bruker du på nettspill og lignende? Jeg kan bruke flere timer til dagen, er dette normalt?
Nettspill som i mmorpg eller som i type 123spill.no? Uansett, da jeg hadde min "storhetstid" som gamer, var det vel mest fordi jeg ikke hadde noe annet å bruke tiden på. Jeg trenge mye fotball, og tiden mellom skole og trening, evt etter trening og leggetid, var ikke nok til å gidde å stikke til noen kompiser. Da var det enkelt å sitte et par timer forran pcen før jeg gikk på trening. Desuten er det jo ofte veldig avhengigskapende spill som spilles, enten det er type WoW og CS, eller bobler på 123spill.no
Hva som er normalt kommer an på hvem en sammenligner med, hva som er normalt ved nettspill er emm ikke så lett å sammenligne på større basis da ulike grupper ser helt ulikt på det.

Selv spiller jeg nesten ikke på nettet lenger. Hadde en periode med WoW hvor jeg også spilte mange timer til dagen men da jeg begynte å studere fant jeg ut at jeg ikke hadde tid til det så jeg sluttet tvert.. Nå spiller jeg bare xbox med kamerater, men må innrømme at det fyller noen timer i uken.

Nettspill er jo både enkelt (i den form at det krever lite direkte arbeid fra spilleren utenom tidsbruk), samtidig som du kan hevde deg innenfor et spill mye lettere enn f.eks. idretter hvor det i stor grad kreves at du har trent i mange år frem til nå. Mange nettspill, eksempelvis WoW, er også laget slik at du aldri blir ferdig, og hele tiden må spille mer for å kommer videre/beholde "plassen" din. Kombinerer du det med enkelheten av å sette seg ned foran datamaskinen og at det er gøy å spille..så har du, tror jeg, en stor del av grunnen til at folk spiller.

For en del individer er det også en flykt fra virkeligheten, sml her hva jeg sa ovenfor om å hevde deg innenfor et område fra scratch.

Hvis du bruker flere timer om dagen hver dag så er det over gjennomsnittet. Om du er redd for at du spiller for mye, så har du vel egentlig selv innsett at du går glipp av noe annet? (Dette er ikke ment som en påstand om at den som spiller mye går glipp av mye annet, men som at det at trådstarter stiller spørsmålet tyder på at vedkommende selv føler han/hun bruker for mye tid)
Det er mange som er veldig spreke og trener mye som gamer mye. De fleste på idrettslinja på skolen vår gamer, enten det er WoW, CoD eller CS. Grunnen tror jeg er at de trener, og at folk ikke har noe annet å gjøre, evt. ikke har krefter til å gjøre så mye mer.
Avhengigheten kommer av at når man føler at man lykkes med noe så gir hjernen din deg en belønning i form av endorfiner (ofte betegnet som kroppens eget morfin), og når det kommer til dataspill er det noe man forholdsvis enkelt klarer, så man sitter da på en strøm med endorfiner hele tiden. Med andre ord du er i en lykkerus.
En annen grunn til at det er mange som er avhengige av spill (MMORPG's spesielt) er det at slike spill har "alt" som du trenger for å være fornøyd med deg selv.
Det er belønninger for din innsats, det er guilds/clans du kan bli med i, der du føler deg som " en av gjengen " der din posisjon er godtatt og du føler deg verdt noe siden du er med de andre og gjør ting sammen.

Det er jo et flust med mennesker som spiller feks WoW, og dermed dekker det også (til en grad) dine sosiale behov, i hverfall om du har problemer med dette i ditt ekte liv fra før av.
Spill er også lett og bli god i, du får en følelse av at du har mestret noe og ettersom du klatrer til toppen er du blitt "bedre" enn mange andre som spiller, og du får en følelse av verdi.