Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3044
Hei. Vet ikke om dette er rett sted å putte denne tråden, men jeg prøver alikevel.
Jeg skal kjøpe en bil på avbetaling. Og da skal jeg og vedkommende ha en privat avbetalingsordning. Jeg skal stille en annen bil jeg har som sikkerhet.
Men hvor finner jeg info om hvordan man gjør dette juridisk, eller finner en kontrakt som er laget for en slik type ordning?
Hvordan dere vil gjøre det er i utgangspunktet opp til dere selv. Jeg ville anbefalt dere å bare skrive en egen kontrakt med den nødvendige informasjonen.

Tips til hva som bør tas med:
- Nevn på begge parter.
- At (denne) kontrakten gjelder kjøp av bil X, mot sum A
- Overtagelse av bilen.
- Hvem som betaler de faste utgiftene (relevant i forhold til overtakelse dersom han f.eks. allerede har betalt årsavgift etc)
- Særlig hvis det er spesielle mangler eller andre forhold med bilen noen av partene vil ha på det rene at er opplyst om bør dette tas med.
- Når avdrag skal betales (hvor ofte, hvilken dato) Ta her med en (enkel) oversikt over akkurat hvor lenge du skal betale slik at det ikke oppstår diskusjon på den tid du mener bilen er nedbetalt.
- Hvordan avdrag skal betales. (overføring/kontant ..)
- Rente og hvordan denne skal betales/legges til. (skal den betales i avdragene, skal det påløpe rentesrente, legges renten til månedlig eller årlig - og isåfall av hvilken sum)
- Personlig ville jeg tatt med hvorvidt selger har adgang til å overdra gjelden til noen andre.
- Om du har adgang til å nedbetale hele lånet når du vil. (kan tenkes du får bedre lånevilkår hos noen andre, du vinner i lotto osv)


- For panteretten bør du lese litt i 1980-02-08 nr 02: Lov om pant.
- Hva skal til for å utløse panteretten.
- Kjøpslovens regler gjelder mellom dere.
Sist endret av Graps; 26. januar 2009 kl. 15:05.
Trådstarter
28 4
takk for raskt og utfyllende svar. skal undersøke litt mer.