Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3137
Heisann;P Det har seg slik at jeg mener å ha hørt "beggin' " før Madcon slapp den ut. Da i forbindelse med noen som kaller seg Jersey Boys. Eller The Four Seasons.(husker ikke helt)

Det er mulig jeg tuller her, men jeg har den oppfatningen at "Beggin'" såvist ikke er en låt skrevet av Tshawe og Yosuf, men er kun en coverlåt. Det er mulig at de har fortalt dette, og at jeg bare henger etter. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Hva med å gå til youtube, og spy inn "Beggin" ?

Resultat: http://youtube.com/watch?v=rvjRNYqV4ds
Du har rett.. orginalen er med " Four seasons"
Ja det er Frankie valli som har laget den og ejg syns den er bedre en madcon sin
http://www.youtube.com/watch?v=tX3jdgPbzGo youtube yo. Har ikke hørt gjennom den, så veit ikke

edit: for sein : (
Sist endret av random16439; 24. januar 2008 kl. 18:19.
Etter å ha hørt den Torefaen linket til, så kan jeg bare si en ting: Madcon har faen ikke satt mye av sitt "eget" preg på den. Mange coverlåter blir bra nettopp pga gruppene setter sitt eget preg på det.
Dette har ikke de klart :/
Fy faen så latterlig at man kommer så langt som Madcon ved å bare synge noen andres låt. Det verste er jo at de sikkert ikke nevner det noen steder at det er coverlåt, bortsett fra en liten notis med font-størrelse 10. Bah
det er ikke madcon som har laga den nei
Orginalen er MYE bedre. Og Madcon har ikke satt serpreg på dette i det hele tatt. Høres heller ut som karaoke etter orginalen spør du meg..
Er det snakk om og lage en ANTI-MadCOM gruppe
Vil vel si at Madcon sin versjon er en god del bedre enn Torefaens "PILOOSKI RE-EDIT". Fengende fin låt.
Madcon har ikke laget en "egen versjon" eller en "remix". De synger karaoke.
Forandrer lite, Madcon sin (karaoke-) versjon er en god del bedre enn Torefaens "PILOOSKI RE-EDIT".
Haha, der falt all respekt jeg noen gang har hatt (har ikke vært på det høyeste nivået, men likevel) til grus. Ikke nok med at de ikke har mer enn en eneste låt som de har nådd ut med, men nå er den cover i tillegg. Fantastisk! På reklamen for platen deres spilles ikke en annen låt enn den sangen heller. Jeg har aldri hørt en annen sang av dem.

Lack of talent!
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg forstår ikke hvorfor man lager en tråd av dette? Madcon har vel aldri påstått at dette er sin egen låt?
Det de derimot har gjort, er å gjøre oss oppmerksom på en god låt, (jeg har ikke hørt orginalen før)
Sitat av tnt
Jeg forstår ikke hvorfor man lager en tråd av dette? Madcon har vel aldri påstått at dette er sin egen låt?
Det de derimot har gjort, er å gjøre oss oppmerksom på en god låt, (jeg har ikke hørt orginalen før)
Vis hele sitatet...
Har du i det heletatt lest første post?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Aela
Har du i det heletatt lest første post?
Vis hele sitatet...
Nei frøken, selvfølgelig har jeg ikke lest første post....
Sitat av tnt
Nei frøken, selvfølgelig har jeg ikke lest første post....
Vis hele sitatet...
Du sier "Jeg forstår ikke hvorfor man lager en tråd av dette? Madcon har vel aldri påstått at dette er sin egen låt?"

Hadde du lest første post hadde du vist at han aldri sa noe om at madcon har påstått dette, men han SPØRR om det det er en coverlåt, siden han tror at han har hørt låten før.
Den gamle låten fenget jo mye bedre en våre wallah-homie-yo venner sin. Eneste var at lydkvaliteten ikke var på topp men har sikkert noe med at den ble spillt inn på 40-50 tallet.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Aela
Hadde du lest første post hadde du vist at han aldri sa noe om at madcon har påstått dette, men han SPØRR om det det er en coverlåt, siden han tror at han har hørt låten før.
Vis hele sitatet...
Så han lager en tråd utelukkende for å spørre et helt enkelt ja/nei-spørsmål? Isåfall mener jeg at han bruker forumets ressurser totalt feil. Ergo... enda verre.
LsD, prøv 67-/70-tallet Men originalen er best, ja. Da har vi fastslått det! Godt å få det ut av verden...
Sitat av tnt
Så han lager en tråd utelukkende for å spørre et helt enkelt ja/nei-spørsmål? Isåfall mener jeg at han bruker forumets ressurser totalt feil. Ergo... enda verre.
Vis hele sitatet...
Finnes tonnevis av disse på forumet her.
Låta kom ut i 1967...
Tviler uansett på at de fleste av fansene deres vet noe om dette... Skuffende
Har sammenlignet versjonene og synes nok orginalen er best.
Vil gå så langt som og si at Madcon ødelegger låta....
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Aela
Finnes tonnevis av disse på forumet her.
Vis hele sitatet...
Og det gjør det hele greit da eller?
Sitat av tnt
Og det gjør det hele greit da eller?
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt noe om det?
Fy faen så dårlig orginalen var :P

Madcon sin versjon var MYE bedre.
Om dere liker orginalen så bør dere laste ned en best of samler av frankie valli. jævla mye morsomt.
Det er godt å se at folk har forskjellig musikksmak. Jeg syns madcon sin er tilsvarende fy faen så dårlig og orginalen er MYE bedre. Og det beste er at det er jeg som har rett
Aldri likt madcon, nå liker jeg de enda mindre
Sist endret av RayMonk; 28. januar 2008 kl. 12:36.
Hva er problemet her?

Så lenge Madcon har kreditert opphavsmannen til orginalen ser jeg lite galt med dette (uansett om man kaller det sampling/cover/eller hva det måtte være).

Vil også påpeke at enkelte her fremstår som veldig ignorante i forhold til populærmusikk de siste 30 + åra, ved å hudflette madcon på grunn av dette. Sampling (i variende omfang) er en naturlig del av musikk.

Artister som har benyttet "låning" med stort hell:

Prodigy
Basement Jaxx
Kylie Minouge
Daft Punk
The Strokes
Dr Dre
Audioslave
Britney Spears
Kanye West (som jo bl.a. sampler Daft Punk, som igjen har samplet Edwin Birdsong)
Turboneger
etc.

Jeg tør påstå at dette fenomenet er mer vanlig enn det de fleste selv utnevnte musikkeksperter i denne tråden er klar over. Eller kanskje det er mindre akseptert å sample når du selger 40.000 enn når du er "undergrunn" og har 10 treff i uka på myspacen din?

Når det er sagt så er det vel en smule oppsiktsvekkende at man sampler en såpass kjent låte, i såpass udestillert format som Madcon (eller deres produsent) her har gjort. Men betyr dette at deres "Beggin" isolert sett er en svak låt? Jeg er ikke av den oppfatning.

Personlig mener jeg at det er resultatet som teller, ikke hvorvidt den utøvende kunstneren presenterer et 100 % unikt og selvstendig verk.

Dersom man ønsker et eksempel på hvor bra sampling kan fungere (spesielt uten innpåslitne jurister fra major labels hengende over nakken), anbefales Beastie Boys' album "Paul's Boutique".

N.B. Jeg er på ingen måte tilhenger av plagiat, bare så det er sagt.
SergeGainsbourg: Problemet er ikke at musikere sampler, det har man som du sier gjort i mange tiår allerede, men jeg synes Madcon opererer i gråsonen for hva som er sampling/videreutvikling av en låt, og hva som er ren plagiering. Deres karaokeversjon er Beggin' er tilnærmet identisk med den opprinnelige versjonen, med unntak av rappinga, og da er det ikke kreativiteten og dyktigheten til Madcon som spiller inn, men kun det fakta at låten opprinnelig var kul.

Kanye sampler fire takter av Daft Punk, vrenger og vrir på det, og lager en ny låt basert på samplen. Madcon tar fire minutter av en gammel låt, legger på en hardere basstromme og et rappevers, og later som om det er en ny låt.

Jeg skal derimot være såpass ærlig at jeg ikke vet om jeg hadde ment det samme hvis Madcon var fullstendig ukjente, og ikke tjente seg rik på annen manns arbeid, og blir nominert til "årets hit" for tyveriet.
ja syntes det var no rart når bestefar sa at han pleide å høre på den når han var på min alder ca haha
beggin altså
Sist endret av wrfrak; 30. januar 2008 kl. 02:56.