Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4122
Har et lite problem her På skolen her er det sykt varmt i klasserommene, nærmere 30 grader. Noen som vet om det er noen regler som sier at man får gå hjem, eller i det minste ut fra klasserommet når det er så varmt? Lærerene nekter og la oss gå hjem fordi de mener at "man har godt av det avogtil." Og noe som har noen gode argumenter som vi kan bruke mot lærerene.
Isåfall har nok hele bergen lov og gå hjem. Sitter og steiker her vi og.
Men hadde vært fint om noen hadde funnet noen regler?
Temperaturen skal ligge mellom 19 og 22 grader. Høyeste temperatur skal være 26 grader, dog den må holdes i to uker før lærerene evt. bør tenke ut andre løsninger.
Kilde: forskrift for miljørettet helsevern i skole og barnehage
Lurer på hvorfor du ikke spør Politiet. Man skal jo føle seg trygg på Politiet, nok til å spør når man er bekymret.
Sitat av Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler
§ 19. Inneklima/luftkvalitet

Virksomheten skal ha tilfredsstillende inneklima, herunder luftkvalitet.

Temperaturregulering og ventilasjon skal være tilpasset bruksområdet og årstidsvariasjoner.

Den relative luftfuktighet i rommene må ligge på et slikt nivå at fare for muggdannelser ikke forekommer.

Ioniserende stråling skal ikke overskride et alment akseptert nivå.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1201-0928.html

Dere kan faktisk forlange at temperaturen blir regulert. Hva med tillitsmann i klassen? Han\henne kan ta seg en prat med rektor.

Sitat av Læringssenteret\Foreldreutvalgets rettighetsbrosjyre
Rett til å klage på enkeltvedtak og annet (Forvaltningsloven kap. 5)
Foreldre har rett til å klage på vedtak som gjelder enkeltelever («enkeltvedtak
»), f. eks. karakterer. Det kan også klages på forhold som gjelder
mangelfull opplæring, mobbing, dårlig inneklima m.m.
Vis hele sitatet...
Link:http://www2.skolenettet.no/skolenett...tsbrosjyre.pdf

Foreldrene kan altså klage! Kanskje klassen har en kontaktlærer som kan kontaktes?
Sist endret av hyys; 4. juni 2008 kl. 09:44.
Sitat av kathedralrose
Lurer på hvorfor du ikke spør Politiet. Man skal jo føle seg trygg på Politiet, nok til å spør når man er bekymret.
Vis hele sitatet...
Hva har Politiet med dette og gjøre da? Dette er jo rektor/lærere eller vaktmester som må gjøre noe med. Her står varmeovnene på fullt og vi har ikke lov til å skru de ned.
Noen som har kilder til noen lover eller annet vi kan bruke for å gå hjem.
EDIT: Var litt sen der ja
Sist endret av crazy clomp; 4. juni 2008 kl. 09:42.
Sitat av crazy clomp
Hva har Politiet med dette og gjøre da? Dette er jo rektor/lærere eller vaktmester som må gjøre noe med. Her står varmeovnene på fullt og vi har ikke lov til å skru de ned.
Noen som har kilder til noen lover eller annet vi kan bruke for å gå hjem.
EDIT: Var litt sen der ja
Vis hele sitatet...
Har ikke lov å skru ned ovnene? Og dem reguleres fra klasserommet? Hvilken nazi-skole går du på egentlig? Prøv en av mine råd i forrige post. Tillitsvalgt eller kontaktlærer.
Da kan du gå ut av klasserommet. Og ta det opp med rektor. Det er jo mer eller mindre pining.

Vi virkelig vite hvilken skole du går på og
Sist endret av Patrick bateman; 4. juni 2008 kl. 09:47.
Sitat av Patrick bateman
Da kan du gå ut av klasserommet. Og ta det opp med rektor. Det er jo mer eller mindre pining.

Vi virkelig vite hvilken skole du går på og
Vis hele sitatet...
Går på Marikollen, på toppe
Om ingenting fungerer, er vel kanskje dette en salgssak for et meduim as well! Dagbladet? VG?
Dersom temperaturen i klasserommet er såpass høyt som du insinuerer, så har dere rett til å få et nytt klassrom. Skolen har vel, såvidt jeg husker ca. 10 minutter til å ordne dette på. (Disse reglene gjelder forøvrig VGS, usikker på om det er forskjell mellom VGS og ung. skole.)

Dersom det er for varmt, så anbefaler jeg dere å varlse skolen, og be om å bli tildelt et nytt klassrom. Forøvrig kan du søke på www.elev.no for mer utfyllende regler i forhold til dette.

- gjett_
Sitat av crazy clomp
Hva har Politiet med dette og gjøre da? Dette er jo rektor/lærere eller vaktmester som må gjøre noe med. Her står varmeovnene på fullt og vi har ikke lov til å skru de ned.
Noen som har kilder til noen lover eller annet vi kan bruke for å gå hjem.
EDIT: Var litt sen der ja
Vis hele sitatet...
Meningen er at hvis loven ikke opprettholdes, skal Politiet sørge for at den snarest mulig opprettholdes.
Hvis loven sier at man ikke behøver og være i klasserommet eller på skolen om det er for varmt, men noen holder en fra og gå, da må Politiet gripe inn. Alt annet er usaklig.

Den ironiske undertonen posten min du siterte hadde, var den at ungdom nå til dags ikke har et riktig syn på Politiet.
Dette kan gjelde begge veier.
Sitat av kathedralrose
Meningen er at hvis loven ikke opprettholdes, skal Politiet sørge for at den snarest mulig opprettholdes.
Hvis loven sier at man ikke behøver og være i klasserommet eller på skolen om det er for varmt, men noen holder en fra og gå, da må Politiet gripe inn. Alt annet er usaklig.

Den ironiske undertonen posten min du siterte hadde, var den at ungdom nå til dags ikke har et riktig syn på Politiet.
Dette kan gjelde begge veier.
Vis hele sitatet...
Tror nok politiet har viktigere ting og gjøre en og sørge for at det er riktig temperatur i norske klasserom
Sitat av kathedralrose
Meningen er at hvis loven ikke opprettholdes, skal Politiet sørge for at den snarest mulig opprettholdes.
Hvis loven sier at man ikke behøver og være i klasserommet eller på skolen om det er for varmt, men noen holder en fra og gå, da må Politiet gripe inn. Alt annet er usaklig.

Den ironiske undertonen posten min du siterte hadde, var den at ungdom nå til dags ikke har et riktig syn på Politiet.
Dette kan gjelde begge veier.
Vis hele sitatet...
Så om du hadde satt opp en hylle på rommet ditt ulovlig, skulle politiet komme hjem til deg å beordre den fjernt ?
Poenget mitt er, hva F""" har politiet med denne saken å gjøre? Selvom politiet er lovens håndhevere, kan de ikke rykke ut til små tulleting. I teorien kan de rykke ut, men i praksis skjer det bare ikke.
Dette er en sak mellom skolens ledelse og elevrådet. Eventuelt er det mulig å boikotte og sitte inne på skolen
Hva Politiet prioriterer er én ting. Og de prioriterer ikke nødvendigvis best i alle tilfeller.
Men om en lov brytes har de plikt til å gripe inn. Det handler om prinsipp, uansett hvor liten saken er. Den er ikke ubetydelig.
Ta det opp med rektor.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Da jeg gikk på skolen prøvde vi oss på det samme, men lærerne avfeide det med at HMS forskriftene kun gjelder for ansatte. Er ikke sikker på om dette stemmer, men vi kom iallefall ingen vei.
lærerne streiker her i byen.. har en uka ferie
Husker når jeg gikk på ungomsskolen (4-5 år siden), da fikk vi gå hjem når temperaturen ble 24 eller 25 grader tror jeg.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Hvis det er mest for å få dra hjem og spille WoW du vil ha fri, hvorfor ikke bare sprenge skola til helvete med ei bombe istedet? Mye mer effektivt.
Ikke klag på den deilige sommervarmen.
Hvis du vil ta dette langt, kan du anmelde skolen for brudd på HMS-retningslinjene (arbeidsmiljølovens §4-4, for eksempel). Anbefaler likevel at du begynner med en samtale med rådgiver eller avdelingsleder (rektor, hvis det er en liten skole) om dette. De vil i de aller fleste tilfeller være samarbeidsvillige, spesielt om du viser til potensielt brutte lover.
Dere får nok et nytt klasserom mens de forbedrer ventilasjonen, om ledelsen prioriterer det.

Stringer: HMS gjelder for alle som skal jobbe i et område. Elever skal jobbe på skolen.
Politiet kan jo kontaktes fordi di kan omså er ta en tlf med skolen å si at de har fått klager på varmen.
Politiet kan jo også si hvilke regler som gjelder.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av SergeGainsbourg
Ikke klag på den deilige sommervarmen.
Vis hele sitatet...
30°C inne er ikke "deilig". Det er Too Damn Hot.
Det du gjør er at du bare går ut av klasserommet og legger deg ned og soler deg.
De kan ikke holde deg inne i den varmen.
Gir de deg anmerkning kan du lett snakke deg ut av den.
Altså, hvor vanskelig er det?

Dere har mest sannsynlig et elevråd, snakk med tillitsmann og få han til å ta det opp med resten av elevrådet, de skal så henvende seg videre til HMS-ansvarlig eller rektor, som da har med dette å gjøre. Evt. utform et formellt brev.

Dere har krav på lavere temperatur enn 30 grader, særlig siden dette åpenbart går utover undervisningen? Det er heller ingen vits å diskutere dette med læreren, da han ikke får gjort noe, da kan dere heller gjøre noe selv.

Snakk også med foreldrene om dette, da de kan legge litt ekstra press på skolen.

EDIT: skaff også et termometer til veie, slik at dere har bevis på at det er for varmt.
Sist endret av Viva la Opium; 5. juni 2008 kl. 12:33.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Tenk på barna i Afrika.
Sitat av fabianca
Tenk på barna i Afrika.
Vis hele sitatet...
Når er det man liksom ikke skal det?
Sitat av fabianca
Tenk på barna i Afrika.
Vis hele sitatet...
Tenk på at huden deres tåler mer varme enn vår..

Vist du først skal tenke på barn i Afrika tenk på de fordi de sulter.. ikke fordi de har det varmt..
Sist endret av Patrick bateman; 5. juni 2008 kl. 12:58.
Sitat av fabianca
Ja, negere og den superhuden deres ass. Poenget var at folk er noen jævla sytere. Jeg har jobbet 14 timer i 31 grader nå. Skulle tatt seg ut hvis jeg spurte om å gå hjem fordi det var varmt.
Kjøp en is og vær glad for gratis utdanning.
Vis hele sitatet...
Herregud, ikke si N ordet er du snill. Og det er sant at afrikanere tåler mer varme enn oss "Hvite boys".

Og is hjelper ikke når huden din er så varm at du kan grille på den..
jamen yolo da.
luni's Avatar
Spør din mor pent om penger til burka. Stenger visst varmen ute.
Rasist.. gi deg og være så "Voksen". bare ikke diskuter med ting du ikke kan argumentere for.. varmt på skolen, ikke arbeidsplassen. når det kommer en Varmt på arbeidsplassen post så kan du svare.. ikke før
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jeg går på skole også, så det går greit, du.
Jeg tror forøvrig ikke kritikk av sytere kvalifiserer til rasist.
Han skulle nok strengs tatt få fram at vi har det godt, og klager åpå det minste. men nok OT.

Elevrådet er så klart det første som det tas opp med. Hvis ikke det fungerer, så er et FORMELT brev (skriftlige brev MÅ behandles) det neste som burde gjøres. Det er alltid lurt å prøve å finne en lett løsning før man henger ut skole/personer i media/ politi.

Uansett.. Poenget med å klage? mye av skoleåret har dere igjen? De fleste som har stått på har som regel kommet gjennom pensum.

Elevrådet er det stedet elevene skal skaffe råd Rådgiver er også en mulighet, selv om elevrådet er mest riktig i sånne sammenhenger. Elevrådet er for elevene, og dems rettigheter.

Så er de bare å opptadere oss hvordan du/ dere går fram, og hvordan saken ender.
Formelt brev er nok for seint.. Rekker tvilsomt å bli behandla i disse eksamens dagene.
Sitat av spelley
Så om du hadde satt opp en hylle på rommet ditt ulovlig, skulle politiet komme hjem til deg å beordre den fjernt ?
Poenget mitt er, hva F""" har politiet med denne saken å gjøre? Selvom politiet er lovens håndhevere, kan de ikke rykke ut til små tulleting.
Vis hele sitatet...
Tenk om klasserommet hadde blitt såpass varmt at en av elevene hadde blitt disig, og hissa deg kraftig opp. Kanskje gutten tilfeldigvis hadde et våpen i ryggsekken, neste dag får du "Elev gikk berserk på skole pga sommer varmen". Ville da politiet hatt mulighet til å hindre denne episoden om dem hadde rykket ut på små "tulle" saker og fiksa dem temperaturen i klasserommet? kthnx
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Patrick bateman
Rasist..
Vis hele sitatet...
Bare fordi noen påpeker at afrikanere har hud mer tilpasset solskinn (et faktum) og at han bruker ordet "neger" som fram til nylig har blitt brukt for å omtale mørkhudete i alt fra skolepensum, media, barnesanger m.fl. som de fleste har mer eller mindre ufrivillig fått inn i vokabularet med morsmelka som et ikke-negativt navn på mørkhudete, er han en rasist?
Og nei, jeg og ingen andre visste at neger betyr sort slave eller hva faen det var før dere politisk over-korrekte hippier begynte og whine om det.
Jeg vil si det er værre å stemple en person som en rasist etter en slik uttalelse. Skal det virkelig ikke mer til?
Sist endret av Polar-; 5. juni 2008 kl. 17:52.
i vår klasse er det alltid noen som fryser som slår ovnene på full guffe før vi drar fra skolen! når vi kommer igjen er det ca 25 - 32 grader, og det er varmt. hvis vi er 6 i klassen som klager over at det er varmt så hjelper ikke det når de andre syntes det er kaldt og sitter med jakke på seg inne.

men det er ikke bare ovnene sin feil, det er solen som varmer på vinduet hele skoledagen.

syntes det er så dorlig av lærerne å ikke skru ned slik at det går ann å være der inne.
På skolen min, så sitter vi akkurat nå i brakker fordi de pusser opp hovedbygget. Dette er et rent helvete for oss elever, som gleder oss til neste år, når vi får ordentlige klasserom med air-condition. I mellomtiden må vi sitte inne i klasserom som er veldig varme (Er som en veldig varm vegg å komme inn til, om morgenen) så når vi kommer inn er det rett av med genser og åpne alle vinduene.

Ingen i klassen som whiner noe spesielt fordi det er så varmt. Vi bare åpner alle vinduer og venter på ferien og tenker at det bare er 2 uker igjen. Jeg anbefaler deg/dere å gjøre det samme. Det er fortsatt varmt i klasserommet med vinduene oppe, men må si at i dag f.eks var det varmere ute enn inne etter en time.