Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2048
Jeg var så heldig å få oppleve at mobilen min (en HTC Hero) ble vasket i et glass saft, da min sønn tok den.

Har prøvd enkle grep for å tørke den ut men til liten nytte. Den slår seg på, men starter på nytt nesten hele tiden.
Så en video på youtube hvor de vasker mobilen med 99% isopopyl alkohol (eller noe slikt)

Går det ann å få tak i noe slik her i norge ?
Eventuelt hvilke andre ting kan jeg prøve (har prøvd ovn og ris)
PS: Har ikke spesial skrujern som trengs for å åpne telefonen.
jeg har mistet min telefon i toalettet mens jeg tok en leak en gang, mange år siden.. fikk da vite av min far at jeg skulle dra ut batteriet fort som faen, og bare la den ligge på varmekabler i 2-3 dager så absolutt all fukt forsvann, etter dette funket den. Dog vist du har prøvd og skru på igjen mobilen mens den forsatt var våt så tror jeg ikke du kan redde den :/ isåfall det min far lærte meg
heh. Har allerede fått tilbake ny mobil på forsikringen. Men tenkte det kunne være greit å se om det var noen muligheter for å få liv i den gamle.

Skjerm og alt virker jo fortsatt på den. Men tror det er noe drit igjen inni den.
Hva slags forsikring for at du mister den i et glass med saft? o0
Hvorfor ikke for saft?

Finnes jo husforsikring som dekker elger som kommer flygendes inn verandadøra.
Sist endret av RainbowDash; 18. oktober 2011 kl. 10:38.
Fikk det dekket på innboforsikringen

Men... Går det ann å vaske den i noen form for isopropanol eller destilert vann nå (8 dager siden den druknet). Eller er det alt for sent ?
hvis du skyller den godt med destillert vann og så tørker den så skal det funke. rent vann er en isolator. kan vel prøve å destillere vannet selv.
Destillere det ved å koke det og kjøle det ned igjen, tenker du?
Saftrester kan lede størm så dem må du ihvertfall få bort.. isopropanol tror jeg kan være skummelt da det fort kan løse op lim og alt mulig rart i telefonen. Ta heller ut batteriet og skyll den i rent vann. La den tørke i noen dager før du slår på. Eventuelt skru den fra hverandre og skyll forsiktig av alle komponentene før du tørker og skrur sammen igjen.

Sitat av MasterCorruptor Vis innlegg
Destillere det ved å koke det og kjøle det ned igjen, tenker du?
Vis hele sitatet...
Det blir jo ikke destilert av å kokes opp..
Greit da var det problemet løst

Er flaskevann rent nok eller bør jeg finne noe på apoteket ?
alt drikkevann inneholder jo litt klor og andre sporstoffer. du kan jo prøve det først. hvis du koker det, og fanger dampen og fører den i en annen beholder så vil jo sporstoffene ligge igjen i kjelen.
Batterivann fra biltema burde fungere.
Du kan forsøke å rense den med vodka eller sterkere sprit, men pass på at det er blankt. Dog ligger du nok dårlig an uansett når det har gått såpass med tid.

Når telefonen blir våt er det to ting som kan skape problemer. Det første er muligheten for kortslutning, det andre problemet er oksidering (rust). Risikoen for kortslutning reduseres ved å skru av telefonen og tørke den, men oksidering kan komme krypende i etterkant. De fleste triksene (varmekabler, bolle med ris, 50C i stekeovn osv) handler om å tørke telefonen, mens bruk av sprit handler om å rense telefonen og forhåpentligvis forhindre oksidering.
Sprit bidrar til å løse opp en del drit; sukker, salt oa. er ikke særlig bra, og har i tillegg fordelen at den fordamper uten å etterlate særlig rester. Desverre vil man alltid ha muligheten for at det som løser opp ugunstige substanser også kverker mer nyttige deler i telefonen.
Ja ser ut som at det enkleste her er å skaffe meg et skrujern som passer, åpne opp og muligens noe batterivann for å vaske.
hvordan får jeg ut telefonnumre/kontakter fra en nokia som døde i regnvær forleden?
Om den er død så får du de ikke ut.
Om de ligger lagret på simkort/minnekort, så .. ja. Så ligger de der. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si.