Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1150
Har akkurat sett på en dokumentar som ligger på google video hvor en fyr mener man lovlig kan komme seg ut av kredittkort gjeld o.l.

han drar frem noen paragrafer fra de amerikanske bank lovgivningene osv, men vi har jo det samme banksystemet i norge har vi ikke? Så lurer på om samme regler kan gjelde i Norge?

Litt av cluet er at ditt navn i STORE BOKSTAVER ikke er det samme som ditt navn i "Vanlige Bokstaver" (OLA NORDMANN/Ola Nordmann). STORE BOKSTAVER henviser ikke til deg, men en rett til å være med i det kommersielle gamet som han kaller det. Altså navnet som er stemplet inn på kredittkortet ditt er ikke stemplet i store bokstaver bare fordi det skal være tydelig å lese eller i mangel på små bokstaver i pressa til kortselskapet. Sjekk ut grunn nr 7 fra utdraget under.

Jeg plukket jo selvfølgelig rett opp mitt eget kort etter å ha sett denne videoen og når jeg tenkte meg om så har jeg egentlig aldri sett et kredittkort uten store bokstaver, men har jo seff tenkt at dette har med å gjøre at det skal være mer leselig/tydelig.

Utdrag fra siden dems som han også nevner i videoen:

7 Reasons why Credit Card/Loan agreements are unlawful
or why you don't owe your bank/credit card company anything

1. Your Credit Card Agreement is an unlawful contract as it is only signed by you- constituting a unilateral agreement. (Contract Law)
2. All contracts, in order to be valid, must be signed by someone able to bind the corporation in contract. (Contract Law)
3. Banks create money out of thin air- they have no money to lend you. (Fractional Reserve Banking)
4. It is not possible to actually pay the outstanding amount as the currency is based on worthless paper and 'electronic funds' on computers. (Fractional Reserve Banking)
5. You do not have to pay statements, only invoices. (Bills of Exchange Act 1882)
6. You are not lawfully bound to pay anything which is unsigned. (Bills of Exchange Act 1882)
7. The uppercase name on the credit card is not your name, but a 'corporate entity'. (Blacks Law Dictionary)

Må nesten bare sjekke ut videoen da jeg ikke klarer og oppsummere en halvtimes snakking her.

google video: http://video.google.com/videoplay?do...ebt+Collectors

Siden hans/dems: http://getoutofdebtfree.org/


Ja jeg vet, dette høres jo helt unaturlig/wierd ut akkurat som en god gammel scam Men vær så snill og ikke begynn flaminga/kritikken før dere eventuelt har sett videoen, den er ca 30min lang.
Det har fint lite med virkeligheten å gjøre.
Prøver man seg på noe sånt vil man bli flådd av motparten sine advokater i retten.

I USA vil det trolig koste deg dyrt å tape en slik sak i tillegg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
og om noen mot formodning skulle vinne en slik sak, vil det bare si at det blir enda mer byråkrati.
tap-tap situasjon.
Utrolig nok så er det plausibelt å vinne en slik sak i usa, forutsatt at man har plenty med penger til advokat. Takk og lov for at det norske og amerikanske lovsystemet er fra to helt forskjellige verdener.
Sitat av andis Vis innlegg

6. You are not lawfully bound to pay anything which is unsigned. (Bills of Exchange Act 1882)
Vis hele sitatet...
Har ikke sett videoen men, vil ikke pin-kode være det samme som signatur (elektronisk signatur)?
Sist endret av LazySunday; 28. mai 2009 kl. 10:04.
Om dette hadde vært sant ville du jo brukt "noen andres" kredittkort uten deres tillatelse, noe som er straffbart.
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Har ikke sett videoen men, vil ikke pin-kode være det samme som signatur (elektronisk signatur)?
Vis hele sitatet...
Er vell en komibnasjon av kortkode,kortnummer og pin?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Utrolig nok så er det plausibelt å vinne en slik sak i usa, forutsatt at man har plenty med penger til advokat. Takk og lov for at det norske og amerikanske lovsystemet er fra to helt forskjellige verdener.
Vis hele sitatet...
Ja vel, det hadde vært svært interessesant å høre den juridiske eksperten meitemark sin forklaring på hvorfor dette er en kurant sak for amerikanske domstoler, tatt i betraktning at alt som trådstarter nevner om kontraktinngåelse og pengekrav er vissvass.