Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1845
Noen som vet om det er gjennomførbar å lage Raspbarry PI til å bli ligdene som nvidia shield?

4k støtte (HDMI v2) og skjermkort tror jeg det blir mest vanskelige å få til.

Android 5.01 er vel kanskje lettere.

Grunnen fordi jeg ikke går for nvidia shield er jeg vil kunne oppgradere fritt selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vil oppgradere sjølv... og går for ei platform med kun USB2-buss eksponert eksternt?
Vel, du kan streame spill via en RPi2. Det vil gå treigt og ikke 4k, men det er mulig. Dessuten, RPi(1/2) gir deg ingen utbyggelsemuligheter per se.
http://www.pcgamer.com/turning-the-r...-streaming-pc/
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du vil oppgradere sjølv... og går for ei platform med kun USB2-buss eksponert eksternt?
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med bedre forslag:

PhoenixA20 - ARM A7 Pico-ITX Dette er beste jeg finner.

UHD 2160P video decoding
3D video decoding
Support various video decoding formats, including VP8, AVS, H. 264 MVC, VC-1, MPEG-1,2,4, etc
H.264 HP video encoding up to 1080p @ 30 fps or dual-channel 720p @ 30 fps
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det finst ikkje embedded systemer som lar deg oppgradere sjølv. Felles for alle slike - inkludert Intel NUC - er at du får akkurat det du får, og du kan ikkje endre på det.

Vil du endre må du opp i stor formfaktor og vanlig PC. Det finst ingen andre modulære datamaskiner til generell bruk.
Ville ha satsett på en hardkernel xu-4, men du kan riktig nok ikke oppgradere cpu/gpu på denne heller. Men disse mener jeg skal være ca samme hardware som er i samsung s5. Spillstreaming er jeg mer usikker på. Nvidia Shielden er ikke den basert på Android tv os? Vet det er Android tv rom til denne å oppdrive på Hardkernel forumet.

Men igjen ikke 4k støtte, og blir antageligvis dyrere enn å kjøpe en Nvidia Shield. Men basere seg på Rasp PI trur jeg du bare skal glemme.
Sist endret av Hightemplar; 20. desember 2015 kl. 00:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Pris er ikke største problemet kunne kjøpt 2-3 nvidia shield men finnes ikke måter å koble de sammen for å få bedre ytelse og grafikknivå.

Vurder å kjøpe nvidia shield på neste genrasjon men da må det være 500 GB harddiskplass og tilsvarende ytelse.
Må ha android 6.01 da det er nyeste.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Pris er ikke største problemet kunne kjøpt 2-3 nvidia shield men finnes ikke måter å koble de sammen for å få bedre ytelse og grafikknivå.

Vurder å kjøpe nvidia shield på neste genrasjon men da må det være 500 GB harddiskplass og tilsvarende ytelse.
Må ha android 6.01 da det er nyeste.
Vis hele sitatet...
Hvis du ønsker deg god ytelse så er det stasjonær PC du må gå for. Du må jo selv forstå, at du klarer aldri og få samme ytelse ut fra en Raspberry PI til til kr 200,- som du for utav en Nvidia Shield til 2K. Men når det er sagt så har ikke Nvidia Shield «ekstrem ytelse», en stasjonær PC til 10K vil knuse ytelsen.

Hvis du ønsker deg noe mer «flyttbar», så er barebone kabinett stikkordet.
Hva slags bruksområde ser du for deg? Se på film fra Netflix? Fra youtube? Spille Angry Birds med håndkontroller? Spille FIFA? Lese VG? Spille "ordentlige" pc spill som Skyrim, CoD, Far Cry?

Hvis pris ikke er så stort problem, hvorfor ikke bygge en mini-PC, basert på mini-ITX hovedkort? Du kan feks bruke CM Elite 110 som kabinett: https://www.komplett.no/product/8138...-mini-itx-sort
Trådstarter
Fordi jeg ønsker meg tilsvarende størrelse Som xbox one\ PS4 så da blir det litt for stort.

Silverstone Raven RVZ01 har jeg fra før av.
Men vet det blir veldig varmt å ha et gaming skjermkort og i5 6600k i et så lite ITX kabinett.

Ja mye der er aktuelt 4k nettflix, youtube 8k i fremtiden. Har aldri finnet noe som klarer det smertefritt selv ikke GTX titan.

Samme for meg om det er basert på Android eller windows 10 men vil helst ha noe som funger på det meste, som er like stillegående som xbox one. Maks 1 vifter PWM for cpu og skjermkortkjøler.
Sist endret av lmh1; 20. desember 2015 kl. 16:19.
Men igjen, hva skal du bruke den til? Det har jo mye å si for hvilken hardware du trenger.

Jeg har forøvrig en Fractal Design Node 304 med overclocket 4790K og GTX 980 Strix, plassert inni et skrivebord: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10244743/ Ikke optimal plassering i det hele tatt, men kommer aldri over 80 grader (og det er jo innafor).
Trådstarter
For har i dag i3 3240 og HD 7850 men det er så vidt pcen takler det har bestilt ny Noctua NH-L9i på bruktmarkedet så får den neste uke, men spørs den er særlig mye bedre en intel kjøleren Har Noctua NH-C12P SE14 liggene men den får jeg ikke plass til viften så da måtte jeg bruke den uten vifte samme resultat.

Det blir jo en spillkonsoll så blir spilling\Film for det meste.
Er ikke vanskelig å velge deler, men vet ITX er vanskeliger platform å bygge konsoll i da man maks kan ha 35-45 watt cpu før man risikerer å få for varm maskin.

Jeg kunne gjort tilsvarende nvidia shield, bygget meg steaming klient som fjernstyrer serveren som står for selve gamingen det er jo løsning også.
Sist endret av lmh1; 20. desember 2015 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, så og si all hardware nå til dags klarer å vise filmer i Full HD, så da går det vel mest på hvilke spill du vil spille. Hvis du kun vil spille Angry Birds etc, så trenger du ikke så mye kraft. Skyrim krever en god del derimot. Og hvor har du det fra at man maks han ha 35-45 watt i mini-ITX? Jeg nevnte jo nettopp mitt oppsett (Node 304 er et mini-ITX kabinett hvis du ikke skjønte det).
Trådstarter
Men nå har du jo rett firkantet kabinett ikke rektangulær slik gamle Desktop kabinettet var før.

Skulle jeg vurdert ditt kabinett hadde jeg heller gått for ATX da jeg kunne hatt SLI, men har noe begrenset plass nå da jeg bor på soverom med flere maskiner fra før.

Hva mener du er kraftigste oppsettet jeg kan ha i Silverstone Raven RVZ01 med minimalt vifter før maskinen slår seg av? Her tror jeg 35-45 watt er ganske nærme, muligens jeg i beste fall kunne hatt 65 watt med Noctua NH-L9i men den vil nok støye i så fall.

Spiller mye forskjellig, går mest i evil within per dags dato.
Har også call of dirty advance warfare xbox one.

Kunne også tenke meg å klare å dra crysis i veldig høye instillinger men vet det er vanskelig uansett hva jeg velger blir det nok bedre en:

HD 7850 og i3 prosessor.

Hadde jeg hatt Cooler Master Nepton 240M som går utenfor kabinettet kunne jeg muligens gått for i5 6600k?
Ellers tror jeg det blir vanskelig i raven RVZ01 kabinett. Prøvde å bygge xbox one klone men xbox one er bedre i så fall.
Sist endret av lmh1; 20. desember 2015 kl. 16:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva har det å si om kabinettet er kvadratisk? Sålenge det er lite og får plass til komponentene så er det det som teller. Jo mindre jo bedre tenker jeg. Så du får jo bestemme deg for hvor lite kabinett du har lyst på. (Og det er ikke plass til ATX og SLI i Node 304...)

Angående RVZ01, youtube er en fin ting: https://www.youtube.com/watch?v=CrJKfQwfgmY
Her bruker han GTX 970 og i7 3770k hvertfall.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Silverstone Raven RVZ01 har jeg fra før av.
Men vet det blir veldig varmt å ha et gaming skjermkort og i5 6600k i et så lite ITX kabinett.
Vis hele sitatet...
Jeg skal komme sjokkerende nyhet til deg, noe du muligens ikke er klar over: Mer ytelse er synonymt med mer varme.

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Ja mye der er aktuelt 4k nettflix, youtube 8k i fremtiden. Har aldri finnet noe som klarer det smertefritt selv ikke GTX titan.
Vis hele sitatet...
GTX Titan skal fint klare 4K, 8K der i mot krever 4 ganger mer datakraft enn 4K.


Sitat av lmh1 Vis innlegg
Samme for meg om det er basert på Android eller windows 10 men vil helst ha noe som funger på det meste, som er like stillegående som xbox one. Maks 1 vifter PWM for cpu og skjermkortkjøler.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke ha både kjølig PC, høy ytelse og lite kjøling. Du må ofre bort en.

Selvsagt kan du bidra til at støynivået synker ved å benytte seg av vannavkjøling og med riktig design av kabinettet, for god varme distribusjon.

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Det blir jo en spillkonsoll så blir spilling\Film for det meste.
Er ikke vanskelig å velge deler, men vet ITX er vanskeliger platform å bygge konsoll i da man maks kan ha 35-45 watt cpu før man risikerer å få for varm maskin.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan man maks ha 45W? Hvor har du det i fra?

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Skulle jeg vurdert ditt kabinett hadde jeg heller gått for ATX da jeg kunne hatt SLI, men har noe begrenset plass nå da jeg bor på soverom med flere maskiner fra før.
Vis hele sitatet...
Så du har nå beveget deg fra Raspberry PI til ATX med SLI, ytelses forskjellen mellom de to er jo som natt og dag.

For å være ærlig, så virker det ikke helt som du vet hva du vil ha. Og det virker heller ikke som du har grunnleggende forståelse av ytelse, temperatur og effekt.
Sist endret av 0xFF; 20. desember 2015 kl. 17:00.