Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3933
Har kommet opp i en jævla kjip situasjon.

Jobber bl.a som freelance fotograf/webdesigner/utvikler. Har blitt annmeldt for både overgrep og nakenfotografering av en mindreårig. Ingen av delene stemmer, men politiet har tatt beslag i alt jeg eier og har av datautstyr/disker. Inkludert bakcupdiskene lagret hos mine foreldre (nytter ikke med "skylagring" på flere TB) og mobiltelefon, ipad mm.

Så nå sitter jeg her uten kontaktliste, uten meldingslogg og uten arbeidsfiler. Rett og slett ingenting. Jeg vet godt at det ikke eksisterer noe av det de leter etter på utstyret, eneste jeg kan tenke meg å være av tvilsom karakter kan muligens være noe cache liggende i nettleser fra 4chan...

Har fått lånt meg noe gammelt utstyr så jeg får unnagjort noe av det jeg holder på med, men det er ikke lett å finne unskyldninger til kunder som venter.

Så har jeg egentlig noe jeg kan gjøre ovenfor politiet? Eller er det bare å kjøpe inn nytt utstyr og starte med blanke ark? Vil jeg i såfall kunne kreve noen erstatning den dagen saken blir henlagt?

Har spurt om noe så enkelt å få en kopi av SMS-loggen min. Ligger tiogmed en nylig backup lett tilgjengelig på både maskin og en eksterndisk, men de har ikke kommet med noe fornuftig svar på to uker. Hjelper heller ikke at ansvarlig etterforsker ser ut ti å kun være på jobb halvtparten av dagene
Å speile hardiskene bør ikke ta lange tiden sånn teoretisk sett, men hvor effektiv politiet er, er jo en annen sak.

Du bør jo ringe dem og si det som det er, at du er avhengig av utstyret ditt i jobben din og krever fortgang i saken. Dog er jeg tvilsom til at de er hjelpsom. Politiet er alt annet enn hjelpsomme, hvertfall når jeg har vært i kontakt med dem. Selv de som sitter i skranken og tar mot telefoner. Det er akkurat som at de prøver å unngå å hjelpe fordi de ikke orker å bruke energi på saker.

Jeg hadde mitt datautstyr liggende hos politiet i et halvt år før jeg hentet det, men nå prøvde ikke jeg å hente det tidligere. Så jeg vet ikke hvor tidlig jeg eventuelt kunne hentet utstyret. Erstatning får du neppe.
Det kan ta lang tid før politiet blir ferdig med utstyret. Så vidt meg bekjent har du ikke krav på erstatning.

Kan tipse deg om JottaCloud som er en norsk tjeneste som tilbyr "ubegrenset" lagring i cloud (i realiteten sier vilkårene opp til 10 tb) for 59 kroner i måneden. Skal ikke ha behov for så mange kontoer for å få plass til alt. Eneste er tiden det tar å laste opp. Vet det ikke hjelper deg nå, men kanskje i framtiden.
Snakk med en advokat.

Siden dette er snakk om utstyr du er avhengig av i ditt daglige virke bør politiet både ha nokså konkrete mistanker for å ta beslag i utstyret, og det bør også prioriteres å få utført de nødvendige undersøkelsene slik at utstyret kan leveres tilbake.
Det er forøvrig ikke utenkelig at du kan ha krav på erstatning hvis anklagen viser seg å være grunnløs, men det er noe en advokat er best i stand til å svare på.
Du har rett til forsvarer, som sikkert allerede er oppnevnt, så snakk med denne. Om du ikke har valgt/fått forsvarer enda bør du ordne deg det med en gang. Kontakt politiet, og fortell dem hvem du ønsker å ha som forsvarer.

For en stund tilbake (høsten 2012) slo også Høyesterett fast at man kan få utlevert beslaglagt datautstyr etter at speilkopi er tatt. Dommen jeg tenker på er Rt-2012-1645 (forsvareren din vil finne frem til den basert på Rt-referansen). Her er en kort, men litt teknisk oppsummering:
I sak om beslag av datautstyr uttalte ankeutvalget at strpl. § 170a må forstås slik at det prinsipielt sett ikke er noe til hinder for at ulempene for den siktede kan være så betydelige at beslag bare kan anses forholdsmessig om det skjer i form av speilkopiering av de beslaglagte databærere. Det er imidlertid ikke slik at det kan oppstilles en alminnelig plikt for politiet til å foreta speilkopiering. Det må foretas en interesseavveining av kostnader, mulig bevisforspillelse og siktedes behov for beslaget.
Vis hele sitatet...
tl;dr: Datautstyr kan kreves utlevert mot speilkopi hvis siktedes behov for beslaget er større enn politiets interesser for å holde på det beslaglagte materialet, men det er ingen alminnelig plikt for politiet å gjøre dette.
Sist endret av Øby; 19. november 2014 kl. 15:06.
Snakk med advokat er nøkkelen her ja.

Eksemplet nevnt i Rt-2012-1645 omhandler en sak hvor "Det ble ikke ansett å være en rimelig mulighet for at utstyret ville bli inndratt ved fellende dom" ref TOSLO-2012-35654. Noe som ikke kan sammenlignes med denne saken her da utstyret kan ha blitt brukt til å oppbevare bevisene (les: bilder/film)

Oppbevaring av disse bildene/film er også en straffbar handling, utstyret er dermed potensielt brukt til en straffbar handling og kan dermed oppbevares til saken er avklart, potensielt i retten. Skulle det komme en dom på bordet kan utstyret beslaglegges til fordel for statskassen.

Politiet er hovedsakelig ikke erstatningspliktige for å gjøre jobben sin. Du vil nok måtte anse utstyret som tapt og få tak i nytt utstyr. Det kan ta flere år før de er ferdig med utstyret i verste fall, og når du da får utstyret tilbake så er det såpass gammelt uansett.
Sist endret av Ueland; 19. november 2014 kl. 18:29.
Godt poeng, Ueland. Men det er neppe gitt at alt beslaglagt kan inndras, selv i en slik sak. Men igjen: snakk med forsvareren din og be ham se på dette.
Trådstarter
4 0
Har fått oppnevnt en forsvarer. En middels unterresert fyr virker det som på de 20 minuttene jeg totalt sett har fått snakke med han, men han har sendt et brev til politiet der han ber om fortgang i gjennomgang av utstyr og ber om at ting leveres tilbake fortløpende når det er klart. Forhåpentligvis var mobiltelefonen klar iløpet av denne uka. Ellers var det bare å vente, og etterforskeren sa at jeg ikke bør forvente mye da det er store mengder data og det vil ta lang tid å gå igjennom.

Selve maskinen og de fysiske diskene/minnekortene bryr jeg meg jo egentlig lite om. Det er innholdet som har verdi (og forsåvidt tiden jeg bruker på oppsett og lisenser på programvare).

Hvis det nå er sånn at de mener at de finner et eller annet bilde eller fil som kanskje kan muliggjøre en inndragelse. Hva skjer med resterende TB med data? Vil jeg kunne få kopiert over dette til en ny disk når de har gått igjennom alt?
Dataene på disken vil du antagelig få tilgang til gjennom reglene om dokumentinnsyn. Dette burde forsvarer kjenne godt til. Husker ikke på stående fot hvordan de er formulert, men mener å huske at du som siktet har dårligere rett til innsyn enn hva tilfellet er om/når du blir siktet i saken.
Trådstarter
4 0
Sitat av danielsk Vis innlegg
Kan tipse deg om JottaCloud som er en norsk tjeneste som tilbyr "ubegrenset" lagring i cloud (i realiteten sier vilkårene opp til 10 tb) for 59 kroner i måneden. Skal ikke ha behov for så mange kontoer for å få plass til alt. Eneste er tiden det tar å laste opp. Vet det ikke hjelper deg nå, men kanskje i framtiden.
Vis hele sitatet...
Godt kjent med Jotta og andre tilsvarende tjenester, men med foreldre som bor en 5 minutters gåtur unna er USB3 veldig mye raskere enn xDSL og jeg har hatt diskkrasj før som har krevd noen TB med kopiering.

Har (hadde) tre like disker jeg roterer på: Daglig backupdisk, en som får oppdateringer hver natt via nettverket og en som står hos mine foreldre. Tar med disk nr to til mine foreldre og den som står der tilbake med jevne mellomrom så det sjelden er mer enn 1-2 uker mellom hver gang.

Men: De har jo tatt alt jeg hadde. Var nok litt for snill og sa hvor alt sto fordi jeg regnet med at dette skulle gå fort over. Kan jeg risikere at de kommer en ny runde hvis de ikke finner noe på det første beslaget selv om jeg kan vise til kvitteringer på nyinnkjøpt utstyr?
Sitat av kjipfaen Vis innlegg
Men: De har jo tatt alt jeg hadde. Var nok litt for snill og sa hvor alt sto fordi jeg regnet med at dette skulle gå fort over. Kan jeg risikere at de kommer en ny runde hvis de ikke finner noe på det første beslaget selv om jeg kan vise til kvitteringer på nyinnkjøpt utstyr?
Vis hele sitatet...
Hvis de ikke finner noe blir nok saken henlagt og du slipper videre besøk. Du er jo kun mistenkt for et spesifikt tilfelle, så utstyr kjøpt inn etter den datoen bildene ble tatt kan jo ikke ha sammenheng med saken.

Hvis de derimot finner noe, kan du regne med besøk da de kan mistenke at dette er organisert lureri av småjenter.
Forsøkt å snakke med anmelder forresten? Om hun trekker saken får du vel utstyret tilbake med en gang.
Trådstarter
4 0
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Hvis de ikke finner noe blir nok saken henlagt og du slipper videre besøk. Du er jo kun mistenkt for et spesifikt tilfelle, så utstyr kjøpt inn etter den datoen bildene ble tatt kan jo ikke ha sammenheng med saken.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne jo i teorien ha gjemt unna på andre lagringsmedier eller skytjenester og så kopiert tilbake på det nye utstyret.

Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Hvis de derimot finner noe, kan du regne med besøk da de kan mistenke at dette er organisert lureri av småjenter.
Vis hele sitatet...
Jeg vet jo med sikkerhet at de ikke finner det de leter etter, for det har aldri eksistert. Men det kan jo i teorien være at de finner noe annet tvilsomt der. Selv om jeg har god kontroll er det noen hundre tusen filer samlet opp over en del år på de diskene.

Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Forsøkt å snakke med anmelder forresten? Om hun trekker saken får du vel utstyret tilbake med en gang.
Vis hele sitatet...
Har fått beskjed om å holde meg unna og ikke kontakte henne eller hennes familie.