Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6019
Må man ha et fornavn, eller holder det med bare etternavn?

Er det noen lov på dette i Noreg?
Huh?
Mener du at du bare bruker Etternavent? Det er faktisk en grunn til at det heter "etter" - navn
Ekstrem mindfuck. Etternavnet blir fornavn.

Så du er stuck med et fornavn uansett hvor mange navn du tar bort. Et vil være først uansett.
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19/

Plikt til å ha navn

Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn. Enhver har plikt til å bruke sitt fornavn og etternavn som personnavn. Ingen kan ta, endre eller sløyfe navn på annen måte enn etter loven her.
Vis hele sitatet...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@MemoryCard: Liker du å bruke etternavnet ditt best, så tror jeg militæret er tingen for deg
Om noen heter Kari Hanssen kan vedkommende bytte navn til Hanssen Hanssen

Da blir jo egentlig etternavnet et fornavn før etternavnet..
Sist endret av MemoryCard; 2. mai 2014 kl. 00:37.
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Om noen heter Kari Hanssen kan vedkommende bytte navn til Hanssen Hanssen

Da blir jo egentlig etternavnet et fornavn før etternavnet..
Vis hele sitatet...
Nei, de kan sannsynligvis ikke det.
Se loven jeg henviste til over.

§ 8.Fornavn

Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Grimdoc; 2. mai 2014 kl. 00:45.
De eneste som unngår regelen om både fornavn og etternavn er kongefamilien.Kong Harald har etter sigende brukt mellomnavnet sitt som etternavn(Rex) der det er påkrevd. (les: Sertifikatet)
kan jeg bytte navn til "Fornavn Etternavn"
Sitat av Litago1 Vis innlegg
kan jeg bytte navn til "Fornavn Etternavn"
Vis hele sitatet...
Nei. Du kan ikke bruke ord som navn, med mindre ordet også har tradisjon som navn fra tidliggere.

Det er masser bestemmelser rundt hvilke navn man kan ha.
Sist endret av etse; 2. mai 2014 kl. 10:27.
Paragraf 8 om fornavn i navneloven gir jo et visst spillerom:
Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.
Vis hele sitatet...
I medhold av siste setning burde det da være mulig å for eksempel ta navnet "Kim Kim", siden Kim er brukt både som for- og etternavn i henholdsvis norske og utenlandske kulturer. Det finnes sikkert mange slike eksempler, kanskje noen her har flere forslag?
Sitat av Øby Vis innlegg
Paragraf 8 om fornavn i navneloven gir jo et visst spillerom:

I medhold av siste setning burde det da være mulig å for eksempel ta navnet "Kim Kim", siden Kim er brukt både som for- og etternavn i henholdsvis norske og utenlandske kulturer. Det finnes sikkert mange slike eksempler, kanskje noen her har flere forslag?
Vis hele sitatet...
Ja det er mulig!
En nabo heter Frank Frank
Robert og Magnus er mulig å ha som etternavn.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Du må ha et fornavn, men det er ingen som tvinger deg til å bruke det.
Også må du ha kobling til etternavnet eller mellomnavnet du skal ta i bruk.
Når jeg skulle legge til et etternavn, måtte jeg bevise at jeg var i slekt med en person med dette navnet.

Iføge dem så må mellomnavn være et navn som du kan bruke som etternavn.
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Også må du ha kobling til etternavnet eller mellomnavnet du skal ta i bruk.
Når jeg skulle legge til et etternavn, måtte jeg bevise at jeg var i slekt med en person med dette navnet.

Iføge dem så må mellomnavn være et navn som du kan bruke som etternavn.
Vis hele sitatet...
Nei du må ikke være i slekt, det er kun ved sjeldne etternavn. Da må man enten være i familie eller ha godkjræennelse av alle med det etternavnet.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Ja det er mulig!
En nabo heter Frank Frank
Vis hele sitatet...
Ser du ikke feilen i det du påstår?
Da er det en del som heter Frank til etternavn. Prøv med Eva Eva, Petrine Petrine, Bjarne Bjarne eller Ola Ola, lykke til!
Jeg kjenner noen som heter Torstein til etternavn!
Sitat av j0n Vis innlegg
Jeg kjenner noen som heter Torstein til etternavn!
Vis hele sitatet...
Gratulerer.
Tom Hilde - skihopperen! Så da kan man jo hete Hilde Hilde!
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Ja det er mulig!
En nabo heter Frank Frank
Vis hele sitatet...
så da bor du i skibåsen kristindsand ...
Hva kan man kalle seg når
man registrerer nytt navn
- i Folkeregisteret ?
http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Endre-navn/

"Intet Fornavn", som fornavn kanskje ?
og så Ditt etternavn .

- Gjør det enkelt.

Mange muligheter her også.
- Vær tålmodig og bevisst
og mest av alt : Vær deg !
( og vær grei ..).

;- )

r
Sist endret av radion; 2. mai 2014 kl. 23:27.
Sitat av Ueland Vis innlegg
De eneste som unngår regelen om både fornavn og etternavn er kongefamilien.Kong Harald har etter sigende brukt mellomnavnet sitt som etternavn(Rex) der det er påkrevd. (les: Sertifikatet)
Vis hele sitatet...
Kongehusetsbarnesider.no:
Har Kongen etternavn?

Konger og dronninger har vanligvis ikke noe etternavn. Fullt navn på vår konge i dag blir dermed Kong Harald 5. av Norge. Det betyr den femte kongen av Norge som har hatt navnet Harald.

Men vår Kongefamilie tilhører et fyrstehus med familienavnet Slesvig-Holsten-Sønderborg-Glücksburg. Så dersom Kongen skulle hatt et etternavn, ville det nok kanskje vært Glücksburg.
Vis hele sitatet...
"Rex" er ikke verken mellomnavn eller etternavn - det er en betegnelse (av latin: konge).

...det åpner derimot muligens for at DU kan ta Rex som etternavn
Hæ? Hvordan har du tenkt å løse det om det faktisk går an å ta vekk sitt fornavn og folk kaller deg ved ditt etternavn? Da blir jo etternavnet ditt, det du heter.. ?