Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2412
Har en bekjent som har mye byggtegninger og viktige greier liggende på laptopen sin. Han vil gjerne ha en gratis/billig backup-løsning som tar inkrementell backup når han kobler til en ekstern harddisk.

Noen som vet om software for å gjøre dette så automatisert som mulig? Han er ikke så veldig oppegående, så det er greit om han bare plugger i, så fyrer den det over.
Sett opp en gammel maskin med linux, så kan dere benytte denne, http://backuppc.sourceforge.net/
Xxcopy! Det fungerer perfekt bare det er satt opp. Da er det bare å lage en .bat fil han dobbeltklikker på etter at han har plugget inn den eksterne disken. Dette fungerer meget bra bare du får laget dette scriptet. Bruker det selv og det fungerer uten problemer. Manualen til xxcopy er meget bra.
Microsoft sitt eget program, SyncToy. Fungerer knall.
Hvor mye data er det snakk om? Kunne dropbox vært en mulighet?
Coptercat
Trådstarter
Sitat av rolvs Vis innlegg
Xxcopy! Det fungerer perfekt bare det er satt opp. Da er det bare å lage en .bat fil han dobbeltklikker på etter at han har plugget inn den eksterne disken. Dette fungerer meget bra bare du får laget dette scriptet. Bruker det selv og det fungerer uten problemer. Manualen til xxcopy er meget bra.
Vis hele sitatet...
Skal sjekkes ut. Kan kanskje sette opp en bat fil mot autorun.

Sitat av Torst3in Vis innlegg
Microsoft sitt eget program, SyncToy. Fungerer knall.
Vis hele sitatet...
Makan til møkkaprogram skal man lete lenge etter. I alle fall om det er like ustabilt som før, men takk for tips likevel.

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hvor mye data er det snakk om? Kunne dropbox vært en mulighet?
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt litt tanken, men høres ut som om han insisterer litt på at han vil ha fysisk backup. Tror han har litt noia for skylagring.
Hva med å lagre dokumentene sine rett på en ekstern harddisk?
Coptercat
Trådstarter
Sitat av WindowsLate Vis innlegg
Hva med å lagre dokumentene sine rett på en ekstern harddisk?
Vis hele sitatet...
Lite praktisk, for å si det sånn. De aller færreste ønsker å drasse rundt på ekstern harddisk som må kobles i overalt.
Sikkerhetsklarert
Sitat av WindowsLate Vis innlegg
Hva med å lagre dokumentene sine rett på en ekstern harddisk?
Vis hele sitatet...
Da har du ikke lenger noen backup..

Lagre lokalt, backup til disk.
Og om du i tilegg legger inn dropbox og synker mine dokumenter mappen så har du en kopi på nettet også.

Synctoy funker fint, har aldri opplevd ustabilitet der. Men ja det finnes bedre (og tyngre) alternativer.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Da har du ikke lenger noen backup..

Lagre lokalt, backup til disk.
Og om du i tilegg legger inn dropbox og synker mine dokumenter mappen så har du en kopi på nettet også.

Synctoy funker fint, har aldri opplevd ustabilitet der. Men ja det finnes bedre (og tyngre) alternativer.
Vis hele sitatet...
Får prøve å overtale han til å gå med på dropbox. Kanskje jeg kan sette opp en PC som står å syncer fra dropbox til en ekstern harddisk i tillegg, så blir han sikkert fornøyd.

Synctoy har vært ustabil etter min erfaring, men da riktig nok i kombinasjon med manuelt oppmappede nettverksområder. Vet ikke om den kanskje har en svakhet der.
Hva med å bare bruke rsync og multisite ?
Coptercat
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva med å bare bruke rsync og multisite ?
Vis hele sitatet...
Dette var for meg ukjente navn. Tutorials/forklaring eller noe lignende?
Sitat av connubialis Vis innlegg
Dette var for meg ukjente navn. Tutorials/forklaring eller noe lignende?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Rsync

Multisite == maskiner stående på flere sites som deler data, i dette tilfellet backup.

et enkelt NAS på en annen site, f.eks hos en kompis \ foreldre \ søsken \ barn.
Synctoy fungerer flott her Brukt det hver uke i over 2 år nå.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Rsync

Multisite == maskiner stående på flere sites som deler data, i dette tilfellet backup.

et enkelt NAS på en annen site, f.eks hos en kompis \ foreldre \ søsken \ barn.
Vis hele sitatet...
Fungerer Grsync greit for dette?
http://www.opbyte.it/grsync/
Siden grsync bare er et GUI til rsync ?

Trolig ja.