Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 916
Når man lager et blad, en avis e.l., så er det vanligste at man leverer pdf'er med 1 side pr fil, men hvis man lager en artikkel som går over flere sider, så er det allikevel vanlig å lage disse i ett indesign-dokument.

Det som er dumt, er at det ikke er noen løsning innebygget i InDesign for å eksportere 1 og 1 side til pdf'er, så man må gjenta eksporteringen en gang for hver side.

Enda mer irriterende er det når man har 20 forskjellige indesigndokumenter, som tilsammen utgjør et blad på f.ex. 100 sider.

Det finnes noen løsninger, men ikke mange - etter ganske mye leting, har jeg bare funnet to; PDF Bee, og PEU.

PEU er et script til Indesign, som kan eksportere alle sidene fra et indesigndokument man har åpent, til enkeltside-pdf'er, ut fra et forhåndsdefinert pdf preset (der man gjør alle valg, f.ex. skjæremerker eller ikke, overstyring av bleed osv...). Dette har to store svakheter - for det første må man fremdeles eksportere ett og ett dokument, så hvis man har 20 forskjellige indesign-dokumenter, må man fremdeles gjenta operasjonen 20 ganger. Dessuten er det litt klønete med navngivingen på filene der, så jeg må ihvertfall kjøre det gjennom et script som renamer filene korrekt.

PDF Bee er et eget program til OS X, som tar alle indesign-dokumenter man legger i en bestemt mappe, og lager PDF'er av dem, ut fra et forhåndsdefinert preset (akkurat som PEU) uten at man trenger å gjøre noe mer enn å flytte dokumentet til den mappa. Jeg har ikke testet dette programmet, så jeg er litt usikker på hvor brukervennlig det er mht f.ex. navngiving av filer, osv, men generelt har jeg et ganske bra inntrykk.

Hva er det så du kan tjene penger på? Jo, PEU har altså en del svakheter, men er gratis, og PDF Bee koster 90$ for en enkeltlisens, og jeg har heller ikke funnet det på noen torrentside.

Får du til en bra løsning på dette her, så kan det altså være ganske gode penger å tjene, for å eksportere til PDF'er er en utrolig kjedelig del av jobben (bare spør alle som lager litt trykksaker!) og som kan ha veldig godt av å automatiseres litt!
Sist endret av atomet; 28. juni 2009 kl. 21:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
No kjenner ikkje eg Indesign, så det blir litt løse tanker fra mi side, men gitt at det er kjapt å eksportere PDF for _heile_ InDesign-dokumentet, fra InDesign, så kan du bruke PDFTK til å splitte den resulterande PDF-fila opp i enkeltsider.

Det burde kunne funke - då slepp du å ta det side for side...
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Åja, og selvsagt Badia Exportools - denne har jeg ikke titta så mye på, men den koster 119$, og det er ihvertfall et ganske begrensa tilbud av slike programmer.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Joa, kjenner til noen sånne løsninger også, men da funker egentlig PEU like bra eller bedre siden man bare må gjennom ett program da, problemet er at man fremdeles må åpne opp hvert enkelt dokument for å eksportere filene, og dette er en jobb som helt klart veldig fint kan/burde kunne full-automatiseres

Tenkte også at dette burde kunne være et fint lite sommerprosjekt for en eller annen her på forumet, som man helt bankers kan tjene veldig gode penger på hvis man får til en bra løsning, jeg kommer ihvertfall til å kjøpe en lisens - jeg er på nippet til å kjøpe en for PDF Bee
Sist endret av atomet; 28. juni 2009 kl. 21:25.