View Single Post
Øby's Avatar
Trådstarter
433
Nok en liten oppdatering: Jeg har nå installert en vifte i toppen av kabinettet som suger luft ut og hjelper til med "pipeeffekten" som kabinettet er designet for å skape.

Monteringen var litt kinking, siden kjøleren er litt i veien. Jeg måtte ta ut grafikkortet og skyve viften inn fra venstre, der grafikkortet stod. Alternativt kan man montere viften før man setter på kjøleren. Etter montering befinner viften seg direkte over CPU-kjøleren (fra siden) med 0,5 cm klaring fra viften til kjøleren. Denne gode posisjoneringen ser ut til å gi gode kjøleegenskaper (se nedenfor).

For å få viften til å fungere etter hensikten måtte jeg tukle en del i BIOS og finne viftepluggen som den burde stå i for å gi meg de mulighetene jeg ønsket. Jeg falt til slutt ned på å plugge viften inn i "ASST fan"-pluggen på hovedkortet. Følgende innstillinger ble satt i BIOS for "ASST fan":
- Assistant Q-fan control: ENABLED
- ASST Fan Speed Low Limit: 200 RPM
- ASST Fan Profile: Manual
-- ASST Upper Temperature: 75
-- ASST Fan Max Duty Cycle (%): 100
-- ASST Lower Temperature: 40
-- ASST Fan Min Duty Cycle (%): 60
-- Allow Fan Stop: ENABLED

Med disse innstillingene stopper viften ved idle, surfing osv. daglige aktiviteter. Skulle gjerne ha satt "Lower temperature" (starttemp for viften) høyere enn 40, men det går dessverre ikke i min BIOS. Men heldigvis starter ikke viften ved små, korte visitt over 40 grader. Dermed er maskinen i praksis lydløs helt til man belaster CPUen litt, f.eks. ved spilling.

Oppsettet testet jeg med Mprime. Temperaturen steg raskt til ca. 70 grader, og viften satte inn på full hastighet. Fem-ti minutter inn i testen nådde jeg maksimal temperatur på 78-79 grader. Fem minutter senere gikk imidlertid temperaturen noe ned, slik at den 15 minutter etter start av testen lå på ca. 75 grader. Årsaken er nok at pipeeffekten begynner å virke mer effektivt etter et par minutter med viften. Ved avslutning av testen 45 minutt etter start var temperaturen fortsatt på omtrent 75 grader. Etter avslutningen falt temperaturen ned til under 50 grader på få sekunder. Etter ca. ett minutt var temperaturen nede på 40 grader, og viften skrur seg av.

Lydmessig innebærer dette at PCen er uten bevegelige deler (viften stopper helt) ved normal/lett bruk. Ved krevende aktiviteter kjører viften i gang, og justere seg selv avhengig av belastning. Viftene jeg bruker er e som fulgte med kabinettet, og de ser ut til å være meget stille. Jeg hører dem ikke når de kjører på lav hastighet (rundt 50-60 grader CPU. Alt i alt er dette resultater jeg er godt fornøyd med! :-)

tl;dr: Installasjon av vifte gir lydløst system ved vanlig kontorbruk, men vifte ved gaming og andre krevende aktiviteter. Temperaturene er nå ganske så bra. Den minimale støyen ved høy belastning kan jeg leve med, siden den er lydløs ved lett/normal bruk.