View Single Post
Hei.
Det er nå et stykke tid siden jeg satt den første batchen med hjemmebrygg og for å oppsummere litt om hvordan det gikk med å brygge på malt og gjær fra nærmeste dagligvarehandel tenkte jeg å skrive et par linjer.

Etter to uker med gjæring og en 10 dager lagring var det på tide og smake på dette minimalistiske ølet vårt. Jeg drog fram en av de brune flaskene fra bakerst i skapet og spratt korken. Korken føyk av med et fint lite "pift". Romkameraten kommenterte bunnslammet og at det så ut til å være litt vel mye, ca 3-4mm på en 330ml flaske.

Jeg vil si at ølet hadde en litt søtlig mild aroma av malt, men også hint av gjær(dessverre). Smaken minna om en utvanna krysning mellom cider og øl, meget syrlig men samtidig bitter. Flaska hadde karbonert seg fint, og ølet hadde en gyllen lys orange farge.

Etter testing med hydrometer kunne vi konkludere med en 2-3% alc.

Alt i alt vil jeg ikke si at dette var en særlig suksess. Det smakte vel heller bort i mot elendig og med elendig så mener jeg at det ikke smakte av noe spesielt. ikke noe jeg ville satt meg ned med for å kose meg med, og i og med den lave prosenten heller ikke noe jeg ville inntatt for å fått meg snydens.

Det smakte rett og slett for mye av gjær og for lite av malt. Om vi hadde brukt en bedre gjær som faktisk var beregna på brygging tror jeg muligens utfallet kunnet vært et par hakk bedre.

Gikk nå til innkjøp av malt ekstrakt med humle og litt forskjellige andre typer ekstrakt samt gjær: Nottingham yeast. Skal bli spennende å se om vi kan få til noe mere kvalitet med dette.

I håp om å få til noe premium godt, fortsetter "Prosjekt ølbrygging"