View Single Post
Har du kjelen til å koke i og et gjæringskar trenger du egentlig ikke noe mer enn en BIAB-pose i tillegg for å brygge allgrain (også er det jo kjekt med en kjøler av et eller annet slag), så noen voldsom forskjell på utstyrsfronten er det ikke. Men det er sant at det er lett å blåse latterlig mye penger på det hvis man vil/ikke tenker seg om/etc... http://www.dagbladet.no/tegneserie/lunch/?1452898800

Forøvrig - ingen tvil om at man kan brygge knallgodt øl på ekstrakt, har gjort det et par ganger selv, men bruker du korn har du så fordømt mye mer muligheter, du kan velge nøyaktig hvordan du vil meske, og du kan velge og vrake i en vanvittig mengde med forskjellige godsaker av malt (og umaltet korn). Det samme er jo egentlig greia med gjær - jeg har endt opp med å stort sett bruke tørrgjær, det funker knall og har endel fordeler, men det er dårligere utvalg.

Pleier stort sett bare å kjøre 1-trinns infusjonsmesk, noen ganger dekoksjon hvis jeg brygger noe tysk, og ja, det er litt mer jobb, men a) hadde jeg ikke ønsket den jobben, så hadde jeg gått på polet og kjøpt, det er for meg nettopp denne prosessen som er poenget med brygginga, og b) denne lille ekstra jobben gir vanvittig mye variasjonsmuligheter man ikke har med maltekstrakt.

Forøvrig er supertipset over alle tips å ha kontroll på gjæringstemperaturen. Skal du prioritere ett punkt i brygginga di, så vil du få vanvittig mye mer ut av å skaffe deg et gammelt kjøleskap og montere inn en STC-1000 (evt hacke den så du får en STC-1000+), enn noe annet. En grad pluss/minus på meskinga... bah... HERMS/RIMS og Speidel/BB/whatever... Alt det der er bare dilldall i forhold til gjæringstemperaturen, har du ordentlig kontroll på den, så kan du brygge fordømt godt øl, enkelt og greit. Har du derimot IKKE kontroll på gjæringstemperaturen, så spiller det fint lite rolle hva du gjør ellers, for da blir det viktigste trinnet bare ren gambling - husk at som bryggere lager vi bare vørter, det er gjæren som lager øl.

Sitat av frtoretang Vis innlegg

Selv bryggeprosessen er ved hjelp av varme å trekke ut søtstoff fra maltet. Så tilsetter man humle utifra oppskrift eller hva man ønsker å få til. Er det mindre brygging om deler av varmeprosessen alt er utført? Nei.Blir det dørig smakende øl av det? Nei. Blir en like full på det som av annet øl? Ja.
Vis hele sitatet...
Ikke helt korrekt. Varmen i meskeprosessen er ikke for å trekke ut søtstoffer, men for å la forskjellige enzymer (som dannes i kornet når det maltes) få omdanne stivelsen i kornet til forskjellige varianter av sukker. Det er derfor vi får forskjellige resultater ved å meske på f.ex. 64C vs 68C, se forklaring f.ex. her - http://howtobrew.com/book/section-3/...ification-rest. SKYLLINGEN er for å skylle ut så mye som mulig av sukkeret. Til en viss grad gjør også utmesken dette, men primæroppgaven til utmesken er å stoppe enzymaktiviteten ved å ødelegge enzymene med varme.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Btw så dør det meste av gjær før en kommer særlig over 15% alkohol. Noen stammer klarer vel oppmot 18%. Over det må en bruke sprit for å regulere styrke. Så å bli drita på en flaske øl høres rart ut.
Vis hele sitatet...
Neida, det finnes muligheter for å komme seg høyere opp uten å tilsette sprit, se f.ex. http://www.ratebeer.com/beer/brewdog...smarck/118414/ (finnes flere, dette er ikke i nærheten av å være det sterkeste lenger)
Sist endret av atomet; 1. februar 2016 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.