View Single Post
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Driver en del med brygging selv. Finfin hobby. Dog vil jeg anbefalle deg å prøve å brygge fa scratch, altså kun med vann, humle, korn og gjær. Anbefaler en titt på nordbrygg sine sider o.l. Kult å få med hele prosessen...
Vis hele sitatet...

Å bygge fra scratch hva vil det egentlig si? Jo du bytter ut ølsett med korn og maler kornet selv. Selve brenningen av kornet er jo alt gjort, så du kjøper jo inn ferdige kvaliteter og får alt fra hvete og lager til ale og barley wine.

Er det ene mer ekte brygging enn det andre? Vel spør du meg så sier jeg brygg på den måten som gjør det enklest mulig for deg, slik at du brygger oftest mulig.

For min del så er det største trikset med brygging å bestemme seg for gjærstamme for det aktuelle brygget. Når rett type gjær er valgt og rett mengde gjær er tilsatt så kan en gå igang med brygging. Fra der er egentlig mye snakk om tid, å klare å følge oppskrift samt evnen til å jobbe litt strukturert og med høy grad av renslighet. I brygging så skal alt som er i kontakt med ferdig vørter desinfiseres slik at en unngår infisert øl.

Tilbake til ølsett, de kommer som "pulver" slik en ser på europris og I Sverige til ferdig oppmalt og blandet kornsorter/brenningsgrad for bestemte typer øl. Disse er enkle å starte med, du kan brygge norges beste øl på disse (helt bokstavelig talt)

Igjen start helt enkelt med metode som krever minst økonomiske utlegg og som forenkler prosessen. Bygg så ofte du orker, og ta notater for hvert brygg. Lag deg en oppskriftbok hvor hvert brygg blir beskrevet. Slik at du kan gjennskape dine beste brygg senere.

Ang nettside så går du inn i et veldig konkurransepreget felt. Det er veldig mange aktører på markedet, og antall nye de siste 2-4 årene har økt voldsomt. Som ellers når det er mange aktører så presses prisene. Lønnsomheten er nok lavere nå enn tidligere. Du får selv kjenne på om du orker ta den kampen - uansett lykke til.