View Single Post
Sitat av Rayes Vis innlegg
Dette ble mye diskutert da jeg var i førstegangstjenesten, og det som gjør dette veldig vanskelig, sett bort fra alt som har med religion, kultur osv, er at det vil være veldig vanskelig/umulig å bruke hjelmen! Dette går altså på sikkerheten til enkeltsoldaten, som da også går utover hans/hennes medsoldater!
Religiøse hodeplagg har ingenting i Forsvaret å gjøre! Det vil innbringe et totalt unødvendig risiko.
Skal man ha lov til å bruke hijab og turban i Forvaret, burde våre unge landsmenn ikke bli tvunget til å klippe vekk hårmanken!
Just my 2 cents.
Vis hele sitatet...
Etter min forståelse vil dette gjelde når man er i leir. Hjelm er en del av sikkerhetsutstyret til forsvaret, på lik linje med splintvest, skuddsikker vest eller vernemaske. Hvis situasjonen tilsier det er dette noe man må bruke uansett hvilken tro man måtte tilhøre. Hijab ser også forbausende lik ut som balaklavaen og den går det fint an å bruke under hjelmen.
Det å klippe håret kort er bare praktisk, ikke noe man faktisk må gjøre.
Jeg ser virkelig ikke problemet men å tillate dette, man har uniformen for å vise tilhørighet til forsvaret, samt merker på armen for bataljon og kompani.