View Single Post
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Faen for noen latterlige svar det kom da. Var det dette jeg spurte om? Nei.

Takk til de få som har giddet å svare skikkelig, skal snakke med NAV og høre om de kan hjelpe. Hvis ikke får jeg vel prøve å snakke med Lindorff om kanskje å få fryst hvis jeg betaler litt.

Edit: Forresten fint å se at så mange synst det er greit at Lindorff holder på sånn. Spesielt på et "undergrunnsforum"
Vis hele sitatet...
Totalt sett vil du betale minst til Lindorff/Banken ved å betale alt på engang. De er ute etter cash, har du f.eks 15.000 kroner tilgjenglig kan du fort forhandle deg frem til en slik løsning.

Men tenk på at 8000x9% rente er 16.000-17.000 + inkasso omkostninger nå.

Ellers kan du jo motstride kravet, selv om det er på det rene at du faktisk har tatt ut de omtalte pengene. Med tanke på at de, etter deg, ikke har tatt kontakt med deg på 7 år....

I dette tilfellet bør du be om dokumentasjon på at kravet er gyldig.

Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år fra det tidspunktet kreditor tidligst kunne kreve kravet dekket. Normalt vil dette være forfallsdato faktura eller når misligholdet oppstod på et lån. Ved gjeldsbrevslån og pengelån er fristen imidlertid 10 år.

Det er flere forhold som avbryter foreldelsesfristen slik at denne ”nullstilles” slik at beregningstidspunktet for ny foreldelsesdato settes ved erkjennelsestidspunkt. Dersom skyldner utrykkelig erkjenner gjelden ovenfor fordringshaver er dette avbrudd på fristen. En slik erkjennelse kan for eksempel være løfte om betaling eller ved å betjene kravet delvis. En muntlig erkjennelse er i utgangspunktet tilstrekkelig men siden det er svært vanskelig å dokumentere i ettertid bør det foreligge skriftlig erkjennelse eller annen dokumentasjon som for eksempel bankutskrift som dokumenterer delbetaling.

Foreldelsesfristen avbrytes også når fordringshaver setter i gang rettslige skritt mot skyldner. Dersom rettslige skritt fører til dom, forlik, avholdelse av utleggsforretning m.m. settes det en ny foreldelsesfrist på 10 år.
Vis hele sitatet...


http://www.inkassoguiden.no/index.ph...smal&Itemid=41