View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Og hvor mange prosent av heroinmissbrukere idag, tror dere fikk det første skuddet gratis?
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok at de fleste heroinmisbrukere fikk sitt første og gjerne de 10 første skuddene sine gratis, men da ikke av en dealer. Heller da av en "kompis" som deler stoffet sitt broderlig med sine kamerater som enda ikke har testet ut stoffet.
Poenget mitt er at det er faktisk ganske hårreisende at det står gjenger å deler ut gratis heroin på den måten der.
Dette fordi det ikke bare skjer i Nygårdsparken, men det har også begynt å trekke ned mot Coop Mega butikken (I Nygårds gaten) hvor det står gjenger og forsøker samme stunt som man kunne lese om i avisen.
Fåtall av de 14-16 åringen som handler på den butikken er narkomane, og langt i fra alle de andre som blir tilbudt stoffet er narkomane.
Meg bekjent, spør de også en god del studenter som trasker forbi der hver eneste dag.

Forskjellen fra nå til tidligere er at man tidligere måtte trekke mot Nygårdsparken for å få tilbud om heroin. Man måtte gjerne selv spørre etter stoffet også. Slik er det ikke i dag.
Det florerer av herion der oppe og folk står å brøler etter deg; "SKAL DU HA DOP?"
Jeg har ved et par anledninger gått igjenom Nygårdsparken av praktiske årsaker og har selv erfart dette hver eneste gang jeg har gått igjenom. Jeg har bitt meg merke i store afrikanske grupperinger som tilbyr meg heroin. De har aldri tilbudt meg _gratis dop_ ettersom jeg aldri har svart på spørsmål fra dem. Men etter avisen å dømme skulle man tro jeg sikkert hadde fått dopet gratis, selv om jeg er langt forbi 14-16 år.

Jeg tviler på at de godt kjente ansiktene i Nygårds parken får samme "gratis tilbudet" som "vi andre". De må nok fremdeles slite for sine daglige doser mens de står å ser på at "de unge" ruser seg mer eller mindre gratis.
Det er horribelt, og jeg vet at dette er stikk i strid i mot moralen til "95%" av de narkomane som henger der oppe. 14-16 åringer får ikke kjøpe herion sånn helt uten videre.
Dobbelt moralen må være at hvis en 15 åring hadde spurt om hasj der oppe, hadde de muligens fått kjøpe. Så der igjen...

Uansett så synest jeg at disse gjengene som nå er samlet seg for å drive slik virksomhet er helt på trynet og håper at det settes i gang virkemidler i mot det med en eneste gang.
Rekrutering på et slikt nivå har vi (Bergen i hvertfall) aldri vært borti tidligere og jeg synest det bør taes mens problemet fremdeles er så "lite" som det fremdels er.
Jeg kjenner narkomane som jeg av og til treffer på og de kan fortelle at mange er redde for disse afrikanerene og skyr dem som pesten.

Sitat av reklame
Jeg er sikker på at dersom jeg oppsøker en langer, spør etter en dose til å ta livet av meg, gir han meg dosen. It's a hard buisness.
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på at du tar feil. Det er ikke slik at alle narkomane er kyniske og jævlige. Det er ikke slik at alle heroin dealere er kyniske bakmenn som kun gjør det for å tjene penger.
Fleste parten av de som henger i Nygårdsparken og som selger heroin gjør dette for å støtte opp under sin egen (u)vane. De selger gjerne litt utblandet eller litt for små doser for å kunne tjene litt ekstra stoff til seg selv. De virkelig store dealerene finner man ikke i parken.
Grunnen til at jeg ikke tror at du ville fått dosen til å ta livet ditt med er at han rett og slett ikke hadde hatt råd til å avse det det ville kostet å ta livet ditt med. Samtidig som jeg ikke kan forstå hvorfor en narkoman ville hjelpe deg med dette forsøket, med mindre han kjente til deg og din livs situasjon.
Om du har penger til stoffet, er saken gjerne en annen. Mulig noen av de nye afrikanske dealerene ville ha hjulpet deg ut, men kan ikke helt se hvilken profitt de skulle få ut av det.
Sist endret av spQ; 19. november 2008 kl. 15:58. Grunn: quote (x2) Rettet skrivefeil som kunne tolkes rasisitisk.